شناسه خبر:83569
1403/3/23 13:10:08

استاندار کرمانشاه از پیگیری ثبت جهانی اسب کُرد در سفر به اقلیم کردستان خبر داد و گفت: ثبت جهانی اسب کُرد یک اتفاق تشریفاتی نیست و جشنواره‌ها و رویدادهای ملی و بین‌المللی را به دنبال دارد و در صورت جهانی شدن بیش از ۳۰ شغل مولد و مفید را ایجاد خواهد کرد.

محمدطیب صحرایی روز سه شنبه در نشست خبری ضمن تشریح جزییاتی از سفر به اقلیم کردستان عراق افزود: در همه جای دنیا روابط با همسایگان عرف و یکی از ضروریات است و این در حالی است که جمهوری اسلامی با کشور عراق اشتراکات فراوان قومی، مذهبی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد و می توانیم از این همسایگی در بخش های مختلف استفاده و بهره کافی را ببریم.

وی با اشاره به اینکه نقطه اوج و قله ارتباط با هر ۲ بخش عراق عتبات عالیات و رویداد بین المللی اربعین است گفت: عمده تمرکز ما در سفر به اقلیم کردستان عراق توسعه بیشتر روابط در بخش های اقتصادی، تجاری و ترانزیتی بود و این در حالی است که در این بخش ها رشد خوبی را شاهد هستیم به نحوی که در ۲ ماهه اول امسال ترانزیت کالا از مرز خسروی ۳۳ درصد افزایش و مرز پرویزخان هم در این مدت مرز اول ترانزیتی کشور شد.

استاندار کرمانشاه توسعه ارتباطات در حوزه گردشگری ، گردشگری سلامت و صنایع دستی را یکی دیگر از محورهای سفر به اقلیم کردستان عنوان کرد و افزود : ما سه هزار دانشجوی میهمان در استان داریم و این در حالی است که بیمارستان های استان هم میزبان بیمارانی از کشور عراق هستند که برای سهولت بهره مندی آنها از خدمات درمانی و حذف دلال ها هم تصمیمات خوبی در این سفر اتخاذ شد.

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، استاندار کرمانشاه که روز چهارشنبه ۱۶ خردادماه در راس هیاتی متشکل از معاون اقتصادی استانداری، دستیار استاندار در امور عراق، مدیران کل امنیتی- انتظامی استانداری، گمرکات، جهاد کشاورزی، راهداری و میراث فرهنگی به اربیل سفر کرد، دیدارهای مختلفی با مقامات اقلیم کردستان عراق از جمله وزیر امور داخلی و استانداران اقلیم کردستان عراق و سرکنسول های ایران در سلیمانیه و اربیل، به منظور بررسی مهمترین مسائل ۲ جانبه و گره گشایی از مشکلات و رفع نقایص موجود برای تغییر در زیرساخت ها به منظور گسترش مراودات تجاری و بازرگانی و فرهنگی داشت و عصر جمعه ۱۸ خرداد ماه از مرز پرویزخان به کشورمان بازگشت.

تکمیل زیرساخت های مرزهای مشترک کرمانشاه و اقلیم کردستان عراق، تعریض پل مرز پرویزخان، تسهیل تجارت و بازرگانی بین ۲ طرف، ارتقای سطح همکاری ها، سامان دهی و بهسازی زیرساخت ها برای تغییر در چیدمان فعلی مرز و سهولت در آمد و رفت کامیون ها، جداسازی ترانزیت سوخت، کالاها و میوه وتره بار از مهمترین محورهای این مذاکرات بود.

 

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود بطوریکه مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

 

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد؛ هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.
 

شناسه خبر 83569