شناسه خبر:83572
1403/3/23 14:08:56

فرماندار ویژه دهلران با بیان اینکه فاز اول ایستگاه پمپاژ برتش دهلران ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: با بهره برداری از فاز اول این پروژه یکهزار هکتار از اراضی دیم شهرستان آبی می‌شود.

 " لطیف صادقی" روز چهارشنبه در جریان بازدید معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی از ایستگاه پمپاژ برتش، اظهار کرد: این ایستگاه پمپاژ، یکی از پروژه‌های مهم شهرستان دهلران است که بر روی رودخانه میمه طراحی و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۶ اجرای آن شروع شده است.

وی با بیان اینکه ایستگاه پمپماژ "برتش" از طرح‌های مهم آب و خاک استان است که به علت تزریق قطره‌چکانی اعتبارات تا کنون به بهره‌برداری نرسیده است، افزود: این پروژه در صورت تکمیل شدن ۲ هزار هکتار از اراضی منطقه برتش که به خانواده‌های ایثارگران و شهدا (۲۰۰ خانوار) واگذار شده را تحت پوشش قرار می‌دهد و نقش مهمی در تحول کشاورزی منطقه دارد.

وی با اشاره به اینکه برق رسانی به این پروژه به طول ۲۵ کیلومتر به شرکت "پردازش آپادانا" به عنوان پیمانکار واگذار شده است، تصریح کرد: قسمت عمده کار انجام شده و پیش‌بینی می‌شود فاز اول این پروژه تا هفته دولت به بهره‌برداری برسد. 

صادقی به اجرای شبکه آبیاری در سطح یک‌هزار هکتار از اراضی تحت پوشش سامانه گرمسیری در دهلران اشاره کرد و گفت: چهار هزار و ۸۲۵ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان دهلران تحت پوشش سامانه گرمسیری قرار گرفته است.

وی یادآور شد: اجرای شبکه‌ها در اراضی تحت پوشش این طرح، توسط جهاد کشاورزی انجام شده و در حال حاضر ۲۷ چاه به شبکه وصل است و یک هزار هکتار آن به بهره‌برداری رسیده است.

فرماندار ویژه دهلران اظهار کرد: این طرح به صورت آبیاری تحت فشار کلاسیک ثابت اجرا و قسمتی از آن به صورت "سنترپیوت"( نوعی آبیاری بارانی سربار ) طراحی شده و به دلیل عدم تکمیل شبکه اصلی از طرف شرکت آب منطقه‌ای هنوز به طور کامل به بهره‌برداری نرسیده است.

صادقی از حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و همراهان و بازدید و بررسی روند عملیات این پروژه قدردانی کرد و افزود: خوشبختانه سال گذشته با بازدیدی که استاندار ایلام از این پروژه داشت ۳۰۰میلیارد ریال به آن تزریق شد و همین امر موجب تسریع در روند عملیات اجرایی و پیشرفت فیزیکی آن شد.

 

وی خاطرنشان کرد: پروژه ایستگاه پمپاژ برتش از جمله پروژه های راکد در شهرستان بود که به همت دولت سیزدهم احیا و امروز شاهد پیشرفت ۹۰درصدی آن و در آینده نزدیک شاهد بهره برداری فاز اول ان در سطح یک‌هزار هکتار خواهیم بود.

شناسه خبر 83572