شناسه خبر:83596
1403/3/23 14:10:56

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر با بیان اینکه جمعیت سگ‌های بی‌صاحب در سطح شهر به‌خوبی تحت کنترل و مدیریت است، گفت: ملایر جزء شهرهایی است که میزان گزش از طریق سگ در آن طی دو سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

مجتبی داوری ملایر را جزء نخستین شهرهایی در استان همدان دانست که مرکز جمع‌آوری سگ‌های بی‌صاحب را ایجاد کرده است و تصریح کرد: از سال 1397، محوطه‌ای به مساحت تقریبی 6 هزار متر مربع در محلی مناسب و محصور به‌عنوان محل نگهداری و درمان سگ‌های بی‌صاحب درنظر گرفته شد که در این مکان بیش از 300 متر مربع فضای مسقف برای استقرار دامپزشک، اتاق قرنطینه، سرویس بهداشتی، اتاقک نگهبانی، محل نگهداری توله‌ها و محل نگهداری سگ‌های درمان یا عقیم‌شده، ایجاد شد.

داوری تأکید کرد: خوشبختانه درحال حاضر با وجود این مرکز جمعیت سگ‌های بی‌صاحب در سطح شهر به‌خوبی تحت کنترل و مدیریت است و ملایر جزء شهرهایی است که میزان گزش از طریق سگ در آن طی دو سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به لزوم درنظر داشتن تنازع برای بقا و ادامه حیات این حیوان مانند دیگر حیوانات در طبیعت، اظهار کرد: با درنظر گرفتن این موارد سگ‌ها باید از محیط زندگی مردم دور شوند و با وجود اینکه در سطح کشور تعداد سگ‌های بی‌صاحب رو به افزایش است، اما در ملایر تعداد سگ‌های بی‌صاحب کنترل شده است.

داوری با تأکید بر اینکه برخی از حامیان این حیوانات هنوز به موضوع عدم غذارسانی به سگ‌ها اهمیت نمی‌دهند، گفت: وقتی شرایط برای سگ‌ها فراهم شود، دوباره زادوولد می‌کنند و تعدادشان افزایش می‌یابد.

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر تنها راه کنترل جمعیت سگ‌ها را مشارکت مردم دانست و افزود: مردم نباید در سطح شهر به سگ‌ها غذارسانی کنند و این غذارسانی را به بیرون از شهر ببرند؛ البته که سگ شب‌گردی دارد و غذای خود را پیدا می‌کند و پس از آن اگر زاد‌وولدی هم داشته باشد، خارج از شهر بوده و به‌واسطه انسان نیست.

وی به مردم توصیه کرد اگر قصد غذارسانی به سگ‌های بی‌صاحب را دارند خارج از شهر انجام دهند و مهم‌تر اینکه غذارسانی انجام نشود، خاطرنشان کرد: مردم به‌موقع زباله خود را دفع نمی‌کنند و عدم دفع به‌هنگام پسماندها سبب استفاده سگ از این زباله‌ها می‌شود و می‌بینیم که این حیوان با پاره کردن کیسه زباله، به دنبال تأمین غذای خود است و درنتیجه شرایط زاد‌وولد هم برایش فراهم می‌شود و به‌صورت تصاعدی جمعیت سگ‌ها افزایش می‌یابد.

داوری با بیان اینکه افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد برای مردم خطرناک بوده و امنیت روانی جامعه را به خطر می‌اندازد، مطرح کرد: وقتی سگ ولگرد متقاضی ندارد، طبق دستورالعمل مرگ با ترحم یا عقیم‌سازی و سپس رهاسازی برایش اتفاق می‌افتد.

وی یاآور شد: درحال حاضر آرامش در سطح شهر حاکم بوده و تعداد پیام‌های نارضایتی مردم از این موضوع به‌شدت کاهش یافته؛ اما ادامه این روند بستگی به همکاری مردم دارد. نباید سگ‌ها را وابسته به زندگی شهری کرد و با غذارسانی به آن‌ها شرایط را برای تولید مثلشان فراهم کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر از واگذاری بیش از یک‌هزار قلاده سگ بی‌صاحب به‌عنوان سگ گله و نگهبان خبر داد و افزود: این سگ‌ها پس از درمان شناسنامه‌دار و عقیم شده و به فرد تحویل داده می‌شوند.

داوری خاطرنشان کرد: حدود 800 قلاده نیز پس از درمان، عقیم‌سازی و پلاک‌کوبی در طبیعت رهاسازی شدند.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 83596