شناسه خبر:83604
1403/3/23 15:27:18

دبیر اجلاسیه شهدای غریب اسارت استان همدان از برگزاری کنگره شهدای آزاده در همدان خبر داد و گفت: استان همدان 112 شهید غریب دارد که تاکنون 52 شهید آزاده احراز هویت شدند.

سیدجعفر دعوتی 23 خردادماه در نشست خبری اجلاسیه شهدای غریب اسارت استان همدان اظهار کرد: استان همدان 112 شهید غریب دارد که تاکنون 52 شهید آزاده احراز هویت شدند و مابقی شهدا به‌دلیل اینکه از آن‌ها تنها نام، نام پدر و نام پدربزرگ ثبت شده و نام خانوادگی، شماره ملی و یا شهر محل زندگی آن‌ها در دسترس نیست، تعیین هویت نشدند.

وی افزود: شهدای آزاده از سه طریق صلیب سرخ، کمیته جست‌وجوی مفقودین و یا آزادگان، هم‌رزمان و هم‌اسارتی‌ها شناسایی می‌شوند و از 52 شهید احزار هویت شده که 26 شهید متعلق به شهر همدان، هشت شهید نهاوند، 6 شهید ملایر، چهار شهید بهار، چهار شهید اسدآباد، دو شهید کبودراهنگ و دو شهید متعلق به تویسرکان است.

دعوتی ادامه داد: در همین راستا سال گذشته چند کنگره شهرستانی برگزار شد و کنگره استانی شهدای آزاده همدان با هدف شناسایی و معرفی شهیدانی که در سال‌های دفاع مقدس غریبانه در زندان‌ها و اردوگاه‌ها به شهادت رسیده‌اند، در تاریخ 24 خردادماه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در حرکتی خودجوش برای شکل‌دهی ساختاری، شناسایی و معرفی این شهدا دست به کار شدیم، خاطرنشان کرد: سال 1401 در نشستی طی مردادماه به دستور رئیس‌جمهور شهید مقرر شد تا کنگره ملی شهدای آزاده به دبیری آزاده محمدجواد زمردیان برگزار شود و پس از آن ستادهای استانی ذیل کنگره تشکیل و سفرهای استانی در این رابطه دنبال شد.

دبیر اجلاسیه شهدای غریب اسارت استان همدان با اشاره به اینکه از 52 شهید غریب استان همدان 34 شهید مجرد و 18 شهید متأهل بوده‌اند، بیان کرد: از تعداد 52 شهید غریب، 14 شهید ارتشی، 31 شهید بسیجی و پاسدار، سه شهید جهادگر و یک شهید کمیته امداد بوده است.

دعوتی از برگزاری کنگره استانی شهدای آزاده همدان در تاریخ 24 خردادماه امسال خبر داد و گفت: این کنگره در قالب نمایش برگزار می‌شود و سخنران کنگره استاندار آزاده‌ همدان است.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 83604