شناسه خبر:83626
1403/3/24 13:43:51

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان با بیان اینکه ایران جزو پنج کشور برتر دنیا در کاهش مرگ و میر مادران هنگام موالید است، گفت: اکنون این شاخص به 22 در 100 هزار نفر جمعیت است که کاهش چشمگیری در سال‌های اخیر داشته است.

سودابه کاظمی در حاشیه بیستمین کنگره بین‌المللی متخصصان زنان و زایمان در جمع خبرنگاران افزود: متخصصان حوزه زنان و زایمان در حوزه جوانی جمعیت نقش مهمی دارند و لازم است در سیاست‌گذاری‌های جمعیتی جایگاه ثابتی برای آنان در نظر گرفته شود و به‌عنوان عضو اصلی قرارگاه جوانی جمعیت قرار گیرند.

وی اظهار کرد: در سیاست‌گذاری‌های سلامت نیز جایگاه متخصصان زنان و زایمان نیز باید تعریف شود و در سیستم نظام سلامت باید مورد توجه قرار گیرند زیرا نقش مهمی در جوانی جمعیت و تشویق زنان به سمت افزایش بارداری، مراقبت‌های سالم و زایمان طبیعی و ایمن دارند.

نرخ سزارین در کشور 56 درصد است

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان با بیان اینکه میزان سزارین در کشور 56 درصد است، این نرخ را بالا دانست و گفت: باید ترس از زایمان طبیعی در مادران از بین رود تا به سمت سزارین گرایش زیادی نداشته باشند که در این راستا برنامه ترویج زنان زایمان طبیعی طراحی و اجرا شده است.

کاظمی تصریح کرد: ارتقای مهارت، آگاهی و نقش ماماها و مراقبان سلامت در شبکه‌های بهداشت و درمان در راستای ترویج زایمان طبیعی، اجرای پیمایش ملی آگاهی و نگرش زنان و مادران باردار در خصوص سازوکارهای مندرج در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در موضوع ترویج زایمان طبیعی در کشور ازجمله راهکارهایی است که می‌تواند به ترویج زایمان طبیعی در بین مادران باردار کمک کند.

وی با اشاره به اینکه 20 درصد زوجین ایرانی نابارور هستند، تأکید کرد: مشکل ناباروی در ایران با توجه به مشکل جوانی جمعیت یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید برای آن راهکار پیدا کرد و پزشکان زنان و زایمان در آن نقش مهمی برای حل مشکلات ناباروری ایفا می‌کنند.

به گفته رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان، موضوع جمعیت و افزایش فرزندآوری بسیار اهمیت دارد چرا که در کشور با بحران جمعیت روبرو هستیم به همین دلیل مسائل مرتبط به بارداری و فرزندآوری از مسائل مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

کاظمی ادامه داد: ناباروری مسائلی است که باید برای آن‌ها چاره‌جویی کرد و راه‌های منتهی به درمان آن را یافت.

وی با اشاره به برگزاری بیستمین کنگره بین‌المللی انجمن متخصصین زنان و زایمان به این موضوع اشاره کرد که هدف برگزاری این کنگره به‌روز‌رسانی دانش پزشکان متخصص در ارتباط با بیماری‌های زنان و مشکلات نازایی است زیرا این امر می‌تواند به رفع مشکلات بسیاری از زوجین نابارور کمک کند.

وی گفت: برگزاری چنین کنگره‌هایی سبب می‌شود هم دانش پزشکان ارتقا پیدا کند و هم متخصصان زنان این رشته را بهتر مدیریت کنند و بحث جمعیت و فرزندآوری در راس برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد.

در شاخص سلامت مادران در دنیا جلو هستیم

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: در دنیا در حوزه دستاوردهای علمی زنان و زایمان جلو هستیم، آفت کار ما این است که وارد جزئیات می‌شویم و از موضوع اصلی غافل می‌مانیم.

محمد رئیس‌زاده با اشاره به اینکه پزشکی عامل اصلی سلامت در جامعه است و تاریخ نشان داده که ما در این بخش بر تارک دنیا می‌درخشیم، ادامه داد: هیچ‌کدام از تمدن‌های جهان، به اندازه ایران تاریخ پزشکی ندارند.

وی با یادآوری این نکته که متخصصان زنان و زایمان با زنانی روبرو هستند که ضامن بقای نسل هستند، اظهار کرد: نفس طبیعت وابسته به زن است و جنس زن مظهر اکمل درمان است.

رئیس سازمان نظام پزشکی با تأکید بر اینکه با ابر بحران سالمندی روبه‌رو هستیم، افزود: آمار کاهش جمعیت سیر نزولی داشته اما هنوز به مرحله گذار نرسیده‌ایم به همین دلیل باید نگاه متولیان به بحث سلامت زنان در اولویت باشد.

رئیس‌زاده با تأکید بر اینکه بحث افزایش جمعیت نباید در حد شعار باقی بماند خاطر نشان کرد: اگر نگاه مسئولان به سیاست‌گذاری‌ها، درمان‌ها، بودجه‌های بخش فرزندآوری معطوف باشد آنوقت است که می‌توان به این نتیجه رسید که موضوع افزایش جمعیت در اولویت قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه سلامت مادر سلامت جامعه را می‌تواند در بر داشته باشد، ادامه داد: به دنیا آمدن یک فرزند می‌تواند خوشایند تمرین اتفاق یک خانواده باشد.

رئیس سازمان نظام پزشکی به شاخص‌های سلامتی هر جامعه افزود: بحث جلوگیری از فوت مادران در دوران زایمان ما به اعداد قابل قبولی رسیدیم در دوره‌ای شاخص ما در این بخش به 18 رسید اما دوباره افزایش پیدا کردیم و در حال حاضر در حدود 22 تا 25 هستیم.

رئیس‌زاده با اشاره به اینکه با وجود این افزایش باز هم وضعمان بد نیست، ادامه داد: همین یک شاخص می‌تواند سند افتخار ما در حوزه زنان و زایمان باشد چراکه دنیا در چشم‌انداز 2030 تلاش دارد تا این شاخص را به زیر 70 برساند در حالی که در حال حاضر ما یک سوم عددی هستیم که برای چند سال آینده دنیا تلاش دارد به آن برسد.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 83626