شناسه خبر:83630
1403/3/24 14:42:50

مدیر منطقه یک شهرداری همدان از اختصاص 440 میلیارد تومان جهت اجرای بیش از 50 پروژه عمرانی در سال 1403 خبر داد.

با افزایش روزافزون شهرنشینی و گسترش شهرها، انجام طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی که همه جوانب زندگی شهری و زندگی شهروندان را دربربگیرد، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است؛ در پروژه‌های شهری رضایتمندی شهروندان مهم‌ترین عامل در مدیریت پروژه است. در بین عوامل مهم در امر مدیریت شهری، یکی از بااهمیت‌ترین مسائلی که وجود دارد، مسئله عمران شهری و اجرای مناسب، سالم و سودمند پروژه‌های عمرانی است که اگر به این موضوع به دقت پرداخته شود و عوامل مربوط به برنامه‌ریزی مراحل انجام پروژه، زمان‌بندی و بودجه اجرا به‌طور دقیق پیش‌بینی شوند، مسلماً در ایجاد یک شهر زیبا و سالم گامی بسیار مهم برداشته شده است.

منطقه یک شهرداری همدان نیز در سال 1403 بودجه‌ای 440 میلیارد تومانی جهت اجرای پروژه‌های عمرانی خود درنظر گرفته است که در این خصوص و آگاهی از جزئیات اجرای پروژه‌ها، با مرتضی حضرت‌زاده، مدیر منطقه یک شهرداری همدان به گفت‌وگو نشسته‌ایم:

مدیر منطقه یک شهرداری همدان با بیان اینکه درنظر گرفتن نظرات شهروندان یکی از مهم‌ترین عوامل در موفقیت پروژه‌های عمرانی در شهرداری است، افزود: طی سال 1402 با مراجعات و تماس‌هایی که شهروندان با شهرداری داشته‌اند و همچنین نظرات کارشناسان فنی، بیش از 50 پروژه عمرانی با بودجه‌ای 440 میلیارد تومانی درنظر گرفته شده است که امیدواریم در انتهای سال بتوانیم گامی مهم در رضایتمندی شهروندان برداشته باشیم.

مرتضی حضرت‌زاده با اشاره به اینکه آزادسازی حریم رودخانه عباس‌آباد که از اواخر سال جاری آغاز شده است یکی از پروژه‌های مهم فرامنطقه‌ای در سطح منطقه یک بوده که هدف آن احیای روددره‌های شهر است، گفت: تمهیدات ویژه‌ای جهت فضاسازی آن درنظر گرفته شده است تا شهروندان عزیز همدانی و گردشگرانی که به شهر همدان سفر می‌کنند، بتوانند از این فضای بکر استفاده‌ای مناسب ببرند.

مدیر منطقه یک شهرداری همدان با اشاره به اینکه یکی از مطالبات مهم شهروندان همدانی کاهش ترافیک در سطح شهر است، افزود: از سال گذشته اقدامات مهمی در این خصوص انجام گرفته و آخرین آن‌ها تعریض خیابان ستاره مابین چهارراه پاستور و خیابان هنرستان بوده که در انتهای اردیبهشت‌ماه تقدیم شهروندان عزیز شده است؛ در سال جاری نیز پروژه تقاطع غیر هم‌سطح یکی از مهم‌ترین پروژه‌های اجرایی منطقه یک در جهت کاهش ترافیک است.

حضرت‌زاده یکی از پروژه‌های موفق در سال 1402 که شهروندان زیادی از آن استقبال کرده‌اند را جداره‌سازی پیاده‌راه بوعلی‌سینا دانست و ابراز کرد: هدف آن حفظ قدمت و زیبایی بصری این معبر و همچنین ثبت جهانی هگمتانه بود؛ بنابراین طی سال جاری نیز در ادامه اجرای این پروژه، جداره‌سازی میدان امام خمینی (ره) از ماه پیش آغاز شده است تا احیای مناظر تاریخی همدان در سال جاری هم ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه پارک دوست‌دار کودک که مخصوص کودکان کم‌توان جسمی و ذهنی است و از سال 1402 آغاز شده نیز نظر بسیاری از شهروندان را به خود جلب کرده است، اظهار کرد: در سال جاری نیز با بودجه‌ای که برای آن درنظر گرفته شده است، امیدواریم قسمت‌های مهمی از این پروژه به بهره‌برداری رسیده و در اختیار شهروندان عزیز قرار گیرد.

مدیر منطقه یک شهرداری همدان با اشاره به اینکه رشد جمعیت شهرها به‌نوبه خود مسائلی همچون ترافیک، سروصدا، افزایش کارگاه‌های صنعتی و مزاحمت شهری را در پی داشته است، افزود: یکی از راه‌ها برای حل مسائل زیست‌محیطی و تبدیل هرچه بهتر محیط شهری به محلی قابل زیست برای شهروندان، ایجاد فضای سبز شهری، به‌ویژه ایجاد پارک‌های درون‌شهری است که این مهم در شهرداری منطقه یک طی سالیان اخیر به‌شدت مورد توجه قرار گرفته؛ یکی از این پروژه‌ها ادامه احداث پروژه 48 هکتاری ارم است که عملیات پیاده‌روسازی آن به اتمام رسیده و هم‌اکنون عملیات اجرایی زمین ورزشی و سرویس‌های بهداشتی آن درحال انجام است.

وی ادامه داد: منطقه یک شهرداری همدان علاوه‌بر اجرای پارک‌های درون‌شهری، نسبت به احداث پارکی فرامنطقه‌ای با اعتبار 200 میلیارد ریال که شهروندان همدانی بتوانند اوقات فراغت خود را در آن سپری کنند نیز در سال جاری، اقدام می‌کند.

حضرت‌زاده با بیان اینکه طی سالیان اخیر مشکل کمبود آب در شهر همدان به‌جد احساس می‌شود، عنوان کرد: با استفاده بهینه از منابع آبی می‌توان تا حدود زیادی از ادامه‌دار شدن این مشکل جلوگیری کرد و این مهم به‌عنوان یک وظیفه روی دوش تمامی شهروندان همدانی است.

وی بهینه‌سازی هرچه بیشتر منابع آبی و احداث مخازن زیرزمینی آب را از دیگر پروژه‌های این منطقه دانست که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مخزن زیرزمینی پارک مردم اشاره کرد.

مدیر منطقه یک شهرداری همدان با بیان اینکه پیاده‌روسازی تأثیر بسزایی در زیباسازی شهر و استاندارد‌سازی محل حرکت عابرین پیاده دارد، افزود: در سال جاری بودجه قابل توجهی جهت پیاده‌روسازی معابر منطقه یک درنظر گرفته شده است که از اهم این موراد می‌توان به پروژه‌های پیاده‌روسازی خیابان پاستور، سعیدیه، میرزاده‌عشقی، دره‌مرادبیگ، کوی مدرس و غیره اشاره کرد.

مدیر منطقه یک شهرداری همدان با بیان اینکه یکی از رسالت‌های مهم شهرداری در حوزه‌های فرهنگی ورزشی توسعه زیرساخت‌ها برای شکوفایی نسل جوان است، گفت: رویکرد این منطقه افزایش هرچه بیشتر زیرساخت‌های ورزش‌های مختلف در منطقه یک است؛ به‌طوری که شهروندان در محلات خود بتوانند از آن بهره ببرند که در این خصوص می‌توان به پروژه‌هایی از قبیل احداث زمین ورزشی فوتبال و بسکتبال در کوی خاتم که در آستانه بهره‌برداری هستند، اشاره کرد که این اقدام در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

وی تکمیل و تجهیز تالار همایش‌های قرآنی و بین‌المللی را یکی از پروژه‌های مهم در منطقه یک شهرداری همدان دانست که با جای‌گذاری مبلمان درونی و تجهیز کامل این تالار شاهد افتتاح بزرگ‌ترین تالار همایش‌های بین‌المللی در غرب کشور خواهیم بود.

حضرت‌زاده با اشاره به اینکه زیرسازی و آسفالت‌ریزی معابر یکی از وظایف اصلی در شهرداری‌ها است، گفت: سعی شده است با تلاش و دقت فراوان معابری که دارای مشکل هستند، شناسایی شوند و با دسته‌بندی آن‌ها، به‌صورت کامل در سطح منطقه یک اقدام به آسفالت‌ریزی با استفاده از گروه‌های مختلف شده است.

وی ترمیم و بازسازی پارک‌ها و بوستان‌های موجود در شهر را نیز از دیگر اقدامات در حوزه فضای سبز دانست که می‌توان به محوطه‌سازی گنجنامه، بوستان مردم، بوستان ارم و غیره اشاره کرد و همچنین می‌توان از احداث سرویس‌های بهداشتی در نقاط مختلف شهر نام برد.

حضرت‌زاده در انتها از تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌های ساختمان چندمنظوره کوی مدرس و همچنین ساختمان تجاری بلوار شهیدفهمیده طی ماه‌های آینده خبر داد و اظهار کرد: با توجه به سیاست‌گذاری شورای اسلامی شهر، با فروش واحدهای تجاری بلوار شهیدفهمیده عملیات تملک بارانداز شهرک‌های صنفی در دیگر مناطق همدان صورت خواهد پذیرفت.

وی در انتها از تمامی شهروندان عزیز همدانی که با پرداخت به‌موقع عوارض خود شهرداری همدان خود را در اجرای هرچه بهتر و مناسب‌تر پروژه‌ها یاری می‌کنند، تقدیر و تشکر کرد.

شناسه خبر 83630