شناسه خبر:83648
1403/3/26 09:50:54

یوسفی نویسنده کودک و نوجوان گفت: در ادبیات اقتباسی مشکل چه گفتن نداریم و انبوهی از متن‌ها را در ادبیات داریم؛ مشکل اصلی ما چگونه گفتن است و این حلقه گمشده ادبیات اقتباسی کودک محسوب می‌شود.

آئین رونمایی از مجموعه کتاب پنج جلدی «یک پاورقی» (داستان‌هایی از شاهنامه) دوشنبه 21 خرداد در سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

این مجموعه شامل داستان‌هایی از «هفت‌خوان رستم، آرش کمانگیر، گردآفرید، زال و ضحاک» به نویسندگی محمد گودرزی‌دهریزی و امیرحسین زنجانبر کاری از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

در ابتدای نشست یادشده، عباس محمددینی مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودک و نوجوان گفت: مجموعه «یک پاورقی» یک کار فاخر ادبی است که کانون پرورش فکری در انجام آن بسیار موفق بوده است.

وی افزود: این اثر یک نوآوری محسوب می‌شود و ما نیاز به این نوآوری‌ها داریم تا با حلقه‌های واسط بچه‌ها را به ادبیات کهن وصل کنیم. انتشارات کانون پرورش فکری باید به سمت کارهای این‌چنینی برود و این در حالی است که سایر انتشارات کمتر به‌سمت انتشار چنین آثاری می‌روند.

*«یک پاورقی» ساختارشکن است

در بخشی دیگر از این مراسم محمدرضا یوسفی نویسنده کودک و نوجوان گفت: در حوزه بازآفرینی در آثاری که برای بچه‌ها تولید می‌شود کمتر با امور ساختارشکن مواجه هستیم، بنابراین من از مشوقان انتشار آثاری مانند مجموعه «یک پاورقی» هستم.

وی افزود: آثار بازآفرینی نشان می‌دهد ما میراث‌دار فردوسی و ادبیات کهن هستیم. هرجا امر بازآفرینی اتفاق می‌افتد من به سر ذوق می‌آیم.نوشتن از رستم، سهراب و… کار سختی است و این اثر از لحاظ ساختارشکنی، تقدس‌زدایی از متن، دو روایت موازی، از متن به حاشیه رسیدن، تصویرگری و… می‌تواند مورد نقد و بررسی قرار بگیرد.

وی گفت: بحث داوری کتاب‌ها در مرحله اول چالش‌برانگیز بود چون این کتاب‌ها ساختارشکن بودند و در متن اولیه ارتباط برقرار کردن با آن سخت بود اما مورد توجه قرار گرفتند و کار انجام شد. ما در ادبیات اقتباسی مشکل چه گفتن نداریم و انبوهی از متن‌ها را در ادبیات داریم؛ مشکل اصلی ما چگونه گفتن است و این حلقه گمشده ادبیات اقتباسی کودک محسوب می‌شود. در پاورقی‌ها تلاش کردیم روی چگونه گفتن تمرکز کنیم.

این نویسنده افزود: کانون پرورش فکری جسورانه پذیرفت یک ساختار جدید را زیر چاپ ببرد. کانون باید بنای خود را زیر بار کارهای شجاعانه و جسورانه ببرد و در سال یکی دو کار متفاوت تولید کند چون بسیاری از ناشران حاضر به این کار نیستند.

گودرزی دهریزی در پایان گفت: اگر انیمیشن‌های بزرگ دنیا موفق هستند محصول یک کار گروهی است و فقط کار گروهی در دنیا جواب می‌دهد. مجموعه «یک پاورقی» هم به کمک تصویرگرها نمایشی از یک کار گروهی است. ما ساعت‌ها با هم تلاش کردیم تا این اتفاق خوب بیفتد.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 83648