شناسه خبر:83651
1403/3/26 09:56:07

سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزیر خارجه عراق پس از دیدار در بغداد در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک به پرونده‌های مطرح شده در این نشست اشاره کردند.

فواد حسین، وزیر خارجه عراق ضمن ابراز تاسف و ناراحتی عمیق از حادثه رخ داده برای رئیس جمهور و وزیر خارجه شهید ایران، حضور هیأت‌های عراقی در تهران برای تسلیت شهدا را نشانگر میزان عمق روابط قوی میان دو کشور دانست.

وی در این کنفرانس مشترک گفت: از این حادثه ناگوار بسیار متاسف شدیم. قرار بود از رئیس جمهور ایران در بغداد میزبانی کنیم. با این حال حضور آقای باقری نشانگر استمرار روابط دو کشور است و از گفت‌وگوهای امروز بسیار خرسندیم.

وی گفت: رایزنی‌ها درباره اوضاع جاری در منطقه انجام شده؛ لازم است این رایزنی‌ها انجام شود تا راه‌حل‌هایی برای تنش‌ها در منطقه به دست بیاید.

وزیر خارجه عراق درباره اوضاع در غزه گفت: ما نیاز به آتش بس موقت نداریم و نیازمند آتش بس دائمی در غزه هستیم. ما از رسیدن به آتش‌بس پایدار در غزه حمایت می‌کنیم. وضعیت امنیتی در منطقه شعله‌ور است و ما نسبت به گسترش جنگ هشدار می‌دهیم.

حسین درباره حملات رژیم صهیونیستی به لبنان نیز تاکید کرد: حمله به جنوب لبنان عواقب جدی بر منطقه خواهد داشت.

سرپرست وزارت امور خارجه ایران نیز گفت: ایران و عراق دو رکن اصلی در منطقه هستند و مسئولیت ارتقای امنیت منطقه را بر عهده دارند.

باقری آنچه در غزه اتفاق می‌افتد را جنایت جنگی دانست و تاکید کرد باید در آنجا در برابر نسل کشی بایستیم.

وی گفت: کشورهای اسلامی باید از توان خود برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه استفاده کنند. نسل کشی در غزه باید بدون قید و شرط متوقف شود. صهیونیست‌ها به دلیل شکست در غزه ممکن است اشتباه دیگری مرتکب شوند و دامنه تجاوزات خود را گسترش دهند.

سرپرست وزارت خارجه ایران با اشاره به حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا از ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ علیه فلسطینی‌ها در نوار غزه نیز افزود: آمریکایی‌ها باید حمایت تسلیحاتی از رژیم صهیونیستی را متوقف کنند. آمریکایی‌ها نمی‌توانند از یکسو با دادن سلاح از اسرائیل حمایت کنند و از سوی دیگر تظاهر به صلح کنند و ابتکارعمل‌هایی را برای پایان جنگ پیشنهاد کنند.

باقری گفت: ایران و عراق تاکید بر این نکته دارند که باید هر چه زودتر و بدون قیدوشرط جنایت جنگی صهیونیست‌ها و نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه پایان بپذیرد و کمک‌رسانی به مردم غزه بر اساس نیازهای آن‌ها انجام شود. در این مسیر همراهی و همبستگی کشورهای منطقه و اسلامی می‌تواند بیش از پیش کمک‌کننده باشد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اعلام همبستگی عراق با دولت، ملت و رهبری ایران در حادثه شهادت شهدای خدمت، از بغداد به دلیل همراهی با کشورمان در شرایط دشوار تشکر و قدردانی کرد.

باقری گفت: در این نشست درباره روابط میان 2 کشور رایزنی کردیم؛ ملت عراق و ایران دارای تمدن و تاریخ مشترک هستند.

سرپرست وزارت خارجه ایران تاکید کرد: اگر رژیم صهیونیستی بخواهد خطای دیگری را مرتکب شود و جنایت‌های خود را توسعه دهد، ما به آن‌ها می‌گوییم که شما یک خطای راهبردی را مرتکب شدید و نابخردانه به مرکز دیپلماتیک ایران در دمشق حمله و شماری از دیپلمات‌های ایران را به شهادت رساندید، اما ایران در مقابل نابخردی قاطعانه پاسخ داد و از حق دفاع مشروع خود استفاده و متجاوز را تنبیه کرد و سر جای خود نشاند.

وی افزود: ایران در عملیات وعده صادق ثابت کرد از همه توانمندی‌های خود برای ثبات، صلح و امنیت منطقه استفاده می‌کند و اجازه نخواهد داد حتی صهیونیست‌های متجاوز ذره‌ای در ثبات و امنیت منطقه خلل وارد کنند.، ما تاکید می‌کنیم که همه کشورهای منطقه با تعامل و همبستگی برای ساخت منطقه‌ای امن و باثبات در کنار هم هستند و این صهیونیست‌ها هستند که نشان دادند اصلی‌ترین عامل بی‌ثباتی در منطقه هستند. تاکید ما این است که این وحدت و این همکاری میان کشورهای منطقه باید تقویت شود.

باقری خاطرنشان کرد: منطقه نیازمند صلح و ثبات است و تاریخ چند دهه گذشته نشان داده است که رفتن دیکتاتور از عراق نشان داد که بغداد در موضوع روابط با ایران کاملا جدی است. 2 کشور در ارتباط با منطقه و جهان و ضرورت محکومین نسل‌کشی در قبال غزه تاکید دارند و موضع 2 کشور در ارتباط با این جنایت‌ها مشترک است، ما امروز در نوار غزه شاهد یک نسل‌کشی هستیم و امروز رژیم صهیونیستی مجهز به پیشرفته‌ترین سلاح‌هایی است که آمریکایی‌ها در اختیار آن قرار داده‌اند و این رژیم برای ارتکاب جنایت و نسل‌کشی این سلاح‌ها را به کار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: ملت مبارز فلسطین طی هشت ماه گذشته اجازه نداده‌اند که اهداف رژیم صهیونیستی در غزه تحقق یابد و این درواقع پیروزی برای ساکنان مظلوم غزه است که پرچم پیروزی را دربرابر رژیم اشغالگر به اهتزاز درآورده‌اند و در نتیجه این رژیم شکست خورده است.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 83651