شناسه خبر:83915
1403/4/2 17:47:23

مدیرکل امور عشایر استان ایلام گفت: اجرای طرح از پشم تا فرش از خروج میانگین یک هزار و 600 تن پشم خام توسط واسطه‌ها از استان به دیگر نقاط کشور جلوگیری می‌کند.

محمدجواد خانزادی روز شنبه اظهار کرد: برای جلوگیری از خروج پشم خام عشایر و اجرای طرح از «پشم تا فرش»، پشم عشایر با قیمت توافقی از طریق تعاونی‌های عشایری استان از آن‌ها خریداری شد.

وی افزود: این پشم‌های ذخیره شده به‌تدریج توسط تشکل‌های عشایری در اختیار مجریان طرح از پشم تا فرش قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه فرهنگ و اقتصاد عشایر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره مورد تأکید سازمان امور عشایری قرار دارد، تصریح کرد: طرح از پشم تا فرش یکی از مهم‌ترین دستورات کاربردی دولت سیزدهم برای حمایت از قشر مولد عشایر و روستایی و توانمدسازی زنان است که در استان ایلام با استقبال این قشر از بانوان جامعه مواجه شده است.

وی ادامه داد: در طرح از پشم تا فرش تمام فرایندهای پرداخت پشم شامل شست و شو، تاپس، حلاجی، نخ ریسی، رنگرزی و بافت در داخل خود استان انجام و در نخ‌ریسی از دوک‌های سنتی و صنعتی استفاده شده و بافته‌های این طرح علاوه بر فرش و گلیم، محصولات دیگری نیز که دارای بازار فروش است نیز تولید می‌شود.

مدیرکل امور عشایر استان ایلام بیان کرد: یکی از مزایای این طرح افزایش درآمد عشایر است که این جامعه فقط متکی به درآمد حاصل از دامداری نباشد و مشاغل جانبی دیگر را برای افزایش درآمد و معیشت نیز داشته باشند و همچنین اشتغال‌زایی و توانمندسازی زنان عشایری و روستایی از مهم‌ترین اهداف این طرح است.

خانزادی یادآور شد: در طرح از پشم تا فرش در گام نخست یک هزار و 300 نفر از زنان عشایر و روستایی آموزش‌های لازم در این طرح را فراگرفته و تا افق 1404 تعداد دو هزار نفر از زنان در این طرح، مشغول فعالیت خواهند شد و به‌تدریج به تعداد آن‌ها افزوده خواهد شد.

استان ایلام دارای 9 هزار خانوار عشایری با 60 هزار نفر جمعیت بوده که معادل 10 درصد جمعیت کل استان را تشکیل می‌دهند.

ارزش تولیدات عشایر سالانه 35 هزار میلیارد ریال و شامل محصولاتی چون یک هزار و 600 تن پشم، 560 تن روغن و 1٠8 تن عسل است.

30 درصد صنایع دستی در استان ایلام توسط عشایر تولید می‌شود.

شناسه خبر 83915