شناسه خبر:83972
1403/4/3 17:49:24
مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور خبر داد:

دستگیری 40 مجرم سابقه‌دار با اطلاعات بانک ژنتیک

مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور از دستگیری 40 مجرم سابقه‌دار با اطلاعات بانک ژنتیک خبر داد و گفت: در سال گذشته 78 هزار جسد و متوفی از طرف مراجع قضائی برای تعیین علت فوت به مراجع پزشکی قانونی سراسر کشور ارجاع شده است.

بابک سلحشور یکشنبه سوم تیرماه در آیین افتتاح ساختمان پزشکی قانونی شهرستان اسدآباد گفت: در سال 1403 بیش از 40 مجرم سابقه‌دار که هیچ سرنخی برای شناسایی و دستگیری آنان وجود نداشت، با اطلاعات ذخیره‌شده در بانک اطلاعات هویت ژنتیک شناسایی و دستگیر شدند که اقدامی بسیار ارزشمند بود.

وی با اشاره به فعالیت بانک اطلاعات ژنتیک به‌عنوان یکی از اقدامات مهم و افتخارات سازمان، افزود: در سال گذشته بیش از 205 هزار نمونه از مجرمین خشن و سابقه‌دار گرفته و بیش از 115 هزار پروفایل ژنتیکی در بانک ذخیره شد.

مدیرکل کمیسیون‌های پزشکی سازمان همچنین با اشاره به فعالیت‌های پزشکی قانونی در سال گذشته، اذعان کرد: در سال 1402 بیش از دو میلیون و 150 هزار پرونده به پزشکی قانونی ارجاع و پاسخ آن برای مراجع قضائی ارسال شد.

این مقام مسئول از ارجاع دو میلیون و 150 هزار نظر کارشناسی برای مراجع سراسر کشور در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: بخشی از عملکرد سازمان پزشکی قانونی کشور در سال 1402 به اعلام نظر کارشناسان برمی‌گردد.

وی افزود: در سال گذشته دو میلیون و 150 هزار نظر کارشناسی برای مراجع قضائی سراسر کشور ارسال شده که از این تعداد نظر کارشناسی ارسال‌شده به مراجع قضائی بیش از یک میلیون و 180 هزار مورد آن مربوط به معاینات بالینی و انواع آن و 150 هزار نظر کارشناسی نیز در حوزه آزمایشی سراسر کشور بوده است.

وی با بیان اینکه همچنین از طرف مراجع قضائی سال گذشته 78 هزار جسد و متوفی برای تعیین علت فوت به مراجع پزشکی قانونی ارجاع شده است، خاطرنشان کرد: 34 هزار پرونده کمیسیون در رشته‌های مختلف قصور، معاینات، علت فوت و روان‌پزشکی به پزشک قانونی ارجاع شده و نظریه کارشناسی در این خصوص برای مراجع قضائی صادر شده است.

رئیس کل دادگستری استان همدان هم در این جلسه اظهار کرد: در برخی از پرونده‌ها ضرورت دارد مقام قضائی از باب استفاده از کارشناسان، ارجاع موضوع را به کارشناسان پزشک قانونی انجام دهد.

بهروز محمدی‌فر افزود: وقتی پزشک قانونی در دسترس باشد و ساختمان پزشک قانونی در هر شهر وجود داشته باشد، کار رسیدگی به پرونده راحت‌تر و سریع‌تر شده و پزشک قانونی به‌‎سرعت اظهار نظر خود را برای رسیدگی به پرونده به مرجع قضائی مورد نظر ارائه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: وجود پزشک قانونی در هر شهرستان موجب دسترسی آسان‌تر مردم آن شهر به پزشک قانونی، کاهش خطرات راه، جلوگیری از اتلاف وقت و افزایش رضایتمندی مردم در امور خواهد بود.

مدیرکل سازمان پزشکی قانونی استان همدان نز در ادامه گفت: بعد از 10 سال پزشک قانونی اسدآباد با اعتباری افزون‌بر 6.5 میلیارد تومان امروز به افتتاح و بهره‌برداری رسید.

محمد مالمیر حدود عرصه ساختمان پزشکی قانونی را 816 متر با 290 متر مربع بنا برشمرد و افزود: این ساختمان دارای اتاق معاینات پزشک مردان و زنان و سالن تشریح بوده که معاینات اجساد از این پس در این ساختمان در شهرستان انجام خواهد شد.

فرماندار شهرستان اسدآباد هم در این آیین اظهار کرد: کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی پروژه ساختمان پزشک قانونی شهرستان اسدآباد در سال 1394 آغاز شده و برای این طرح اعتباری افزون‌بر 6.5 میلیارد تومان هزینه شده است.

حسین‌علی شرکایی با اشاره به اینکه اعتبارات از محل سفر برای این پروژه از نقش مؤثری در تکمیل و بهره‌برداری از آن برخوردار بوده است، تصریح کرد: از این میزان اعتبار سه میلیارد تومان آن به اعتبارات مصوبات سفر اختصاص داشته و مابقی از محل اعتبارات استانی بوده که برای این پروژه هزینه شده است.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 83972