شناسه خبر:83996
1403/4/4 10:41:31

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه بخش عمده کشاورزی ایران سنتی است، گفت: مهندسان کشاورزی پس از رتبه‌بندی می‌توانند با اخذ پروانه اشتغال، در قراردادهای دولتی و خصوصی شرکت و دفتر مشاوره و پیمانکاری راه‌اندازی کنند.

حجت‌اله علیمحمدی در نشست خبری با تشریح اقدامات سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در دولت سیزدهم افزود: این سازمان می‌تواند خدمات کشاورزی غیردولتی را طبق قانون راه‌اندازی کند که برای افزایش ضریب نفوذ علم و ترویج یافته‌های کشاورزی با استفاده از ظرفیت‌های مردمی مؤثر خواهد بود.

وی تصریح کرد: مهندسان کشاورزی عضو سازمان رتبه‌بندی می‌شوند و این افراد می‌توانند پس از گرفتن پروانه اشتغال، در قراردادهای دولتی و خصوصی شرکت کنند، دفتر مشاوره و پیمانکاری راه‌اندازی کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور تداخل کاری و موازی‌کاری سازمان‌ها را یکی از مشکلات این سازمان برشمرد و اضافه کرد: در کنار ما سازمان برنامه و بودجه هم فرایند رتبه‌بندی را انجام می‌دهد.

صدور هوشمند مجوزها در سازمان نظام مهندسی کشاورزی

علیمحمدی صدور مجوزها در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور هوشمند دانست و گفت: اکنون صفر تا 100 صدور مجوزها از طریق درگاه ملی مجوزها انجام می‌شود، به علاوه اینکه همه فعالیت‌ها و عضویت اعضای سازمان هم به صورت هوشمند است و دیگر پروانه‌ای به‌صورت دستی صادر نمی‌شود؛ حتی تعرفه‌های ابلاغی نیز به‌صورت دستی صورت نمی‌گیرد و در سامانه ثبت خواهد شد.

وی اظهار کرد: دانش مهم‌ترین اولویت در بخش کشاورزی است که هنوز در این بخش نهادینه نشده؛ بنابراین همین امر باعث کاهش بهره‌وری و اقتصادی نشدن کشاورزی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: اگر کشاورزی اقتصادی شود مردم همانند صنعت به این بخش روی می‌آورند و علاوه بر اشتغال، سرمایه‌گذاری هم انجام می‌شود؛ تنها راهکار بهره‌وری در بخش کشاورزی افزایش ضریب نفوذ دانش در این بخش است.

بخش عمده کشاورزی ایران سنتی است

علیمحمدی با بیان اینکه بخشی از تولیدات کشاورزی توسط خبرگان و پیشگامان انجام می‌شود، افزود: بخش عمده کشاورزی ایران سنتی است؛ بنابراین مهندسان کشاورزی و توصیه‌های آن‌ها را در بدنه خود به‌راحتی قبول نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: امکان بهره‌گیری از ظرفیت‌های مهندسان کشاورزی در بخش ترویج کشاورزی است، اما مشکل این است که بخشی از کشاورزان به‌ویژه کشاورزان به ترویج اعتقادی ندارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور یکی دیگر از مشکلات این سازمان را ارتقای آموزش توسط وزارت علوم دانست و تصریح کرد: وزارت علوم مهندسان و کارشناسان را از نظر آموزشی ارتقا می‌دهد، اما مابقی مسئولیت‌ها را بر دوش سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور می‌گذارد.

تعیین تکلیف انتخابات نظام مهندسی کشاورزی تا 10 روز آینده

علیمحمدی درباره انتخابات نظام مهندسی برخی استان‌ها، بیان کرد: انتخابات نظام مهندسی استان‌های ایلام، لرستان، تهران و اردبیل تا 10 روز آینده تعیین تکلیف می‌شود.

به گفته وی، درباره نتایج انتخابات چهار استان اختلاف‌نظر میان هیئت نظارت بر انتخابات با شورای پنجم نظام مهندسی وجود داشت که این اختلاف‌نظر باعث زمان بر شدن اعلام نتایج شد. این دوره از انتخابات نیز به‌صورت سنتی و دستی اجرا شد، اما اکنون اجازه برگزاری انتخابات الکترونیک به ما داده شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی گفت: بر اساس قانون تا زمانی که شورای جدید تشکیل نشود، شورای قبلی به کار خود ادامه می‌دهد.

علیمحمدی گفت: از ابتدای سال تاکنون 1500 تخلف و شکایت در سامانه هوشمند این سازمان گزارش شده که در حال رسیدگی به این شکایات هستیم.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 83996