شناسه خبر:84008
1403/4/4 14:02:18

رئیس دانشگاه کردستان گفت: آیین تجلیل از نام آوران زبان و ادبیات کردی ۱۴ تیرماه در سطح ملی و بیشتر با تاکید بر مفاخر استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، ایلام و کرمانشاه در این دانشگاه برگزار می‌شود.

حامد قادرزاده روز دوشنبه در نشست خبری در رابطه با برگزاری این آیین در سنندج اظهار کرد: آیین تجلیل از نام‌آوران زبان و ادبیات کردی در قالب گرامیداشت میراث معنوی ایرانیان برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: امیدواریم با برگزاری این آیین، زبان و ادبیات کردی به جایگاه واقعی خود برسد و همه کسانی که در عرصه زبان و ادب کردی کار کرده اند و برخی نیز اکنون در قید حیات نیستند، به خوبی به نسل نو شناسانده شوند.

رییس دانشگاه کردستان بر لزوم تجلیل از ادبا و نویسندگان حوزه زبان و ادب کردی تاکید کرد و یادآور شد: قبل و بعد از انقلاب اسلامی، بیشتر به زبان فارسی حرف زده ایم اما به معنای این نیست که به زبان های دیگر از جمله زبان محلی توجه نشود.

قادرزاده اظهار امیدواری کرد در آینده فرهنگستان زبان و ادب کردی به شیوه مستقل که سرمایه گذاری در حوزه ادبی است، در استان راه‌اندازی شود.

وی توجه به زبان های مختلف از جمله کردی، فارسی، ترکی، بلوچی و گیلکی را فرصتی برای وحدت بیشتر بین اقوام مختلف در کشور دانست.

رئیس دانشگاه کردستان یادآور شد: امیدواریم برگزاری این همایش به رشد و بالندگی زبان کردی به عنوان یکی از شاخص های اصلی هویت ایرانی و ثروت‌ ملی منجر شود.

قادرزاده افزود: همایش در ۱۲ محور اصلی از جمله شعر، رمان، نقد، ادب، آموزش و ادبیات کودکان با ۱۵ داور داخلی و خارجی (غیرهیات علمی) برگزار و از ۸۰ تا ۱۰۰ نفر از مفاخر شایسته تجلیل می شود.

پژوهشکده کردستان‌شناسی، ستون علمی کشور و دانشگاه کردستان است

معاون پژوهشی و نوآوری دانشگاه کردستان هم گفت: پژوهشکده کردستان‌شناسی، ستون علمی کشور و دانشگاه کردستان است و روی فرهنگ، ادب، شعر و موسیقی استان کار می‌‌کند.

علی اکبر مظفری با بیان اینکه تصمیم بر چاپ کتاب کودکانه با زبان کردی گرفته‌ایم، افزود: در زمینه زبان کردی مشکلات زیادی داریم و چاپ کتاب کودکانه کردی کمک بسیار خوبی به تقویت این زبان بین قشر کم سن و سال است.

برگزاری آیین تجلیل از نام‌آوران زبان و ادبیات کردی در ۱۲ محور

رئیس پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان هم گفت: این پژوهشکده از بدو تاسیس تاکنون به عنوان نهادی ادبی، ایفای مسئولیت اجتماعی و اثربخشی را در سطح استان همیشه در دستور کار قرار داده است.

یادگار کریمی افزود: این پژوهشکده در همین راستا به مناسبت ۱۴ تیرماه و روز قلم، اقدام به برگزاری همایشی در قالب گرامیداشت میراث معنوی ایرانیان با تاکید بر تجلیل از نامداران زبان و ادب کردی خواهد کرد.

وی ادامه داد: هدف عمده این همایش تجلیل و شانیت بخشی به پژوهشگران و مفاخر اصیلی است که به میراث معنوی ایرانیان و زبان کردی خدمت کرده‌اند.

آیین تجلیل از نام‌آوران زبان و ادبیات کردی با همکاری پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان، مرکز مطالعات کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج و موسسه آموزش زبان کردی راژه برگزار می شود.

شناسه خبر 84008