شناسه خبر:84012
1403/4/4 14:48:12

مشاور مدیرعامل شرکت توزیع برق استان مرکزی گفت: تأمین برق دانشگاه‌های استان مرکزی از طریق انرژی تجدیدپذیر ضروری است.

حسن کیوانپور  در نشست هم‌اندیشی با مدیران دانشگاه‌های استان مرکزی با محوریت گذر از پیک مصرف برق در تابستان، در شرکت توزیع برق ارک گفت: ادارات و دانشگاه‌ها می‌بایست ۳۰ درصد مصرف انرژی برق خود را در ساعات اداری نسبت به مصرف سال ۱۴۰۰ کاهش دهند و ۶۰ درصد در ساعات غیراداری نسبت به‌روز جاری و اگر این صرفه‌جویی توسط دانشگاه‌ها انجام نشود شرکت توزیع برق ملزم به اعمال مدیریت مصرف برق می‌باشد که از ابتدای سال و بر اساس رصد دقیق صورت پذیرفته به‌وسیله شمارگرهای هوشمند، برق دانشگاه پرمصرفی که این بخشنامه را رعایت نکرده‌اند به استانداری مرکزی اعلام می‌شود.
وی با اشاره به این که بخش قابل‌ملاحظه ای از موفقیت کسب شده طی دو سال گذشته در تأمین برق موردنیاز هم‌وطنان در ایام تابستان، مرهون همکاری‌های دستگاه‌های اداری و اجرایی بوده است،گفت: دانشگاه‌ها به‌عنوان وزنه‌ای مؤثر در کاهش بار شبکه برق در ساعات اوج مصرف و همچنین نیرویی مؤثر در فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی به عموم شهروندان هستند.
وی گفت: طی سال گذشته، همکاری دانشگاه‌ها منجر به کاهش قابل‌ملاحظه مصرف برق استان در ساعات اوج بار شد و این صرفه‌جویی هم در بار پایه مصرفی و هم در بار مصرفی ساعات اوج بار رخ داد که نشان‌دهنده عزم جدی مراکز دانشگاهی برای شناسایی ظرفیت‌های دائمی کاهش مصارف مازاد برق است.
کیوان پور بیان کرد: بر اساس مصوبه دولت، دستگاه‌های دولتی الزاماً باید تا ۲۰ درصد از برق مصرفی خودشان را با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر مانند نیروگاه خورشیدی تأمین نمایند، لذا برخی از دانشگاه‌های کشور با احداث نیروگاه‌های خورشیدی در مراکز آموزشی زیر مجموعه خود تا کنون توانسته بخش مهمی از این امر را محقق کند.
رئیس دانشگاه تفرش نیز در خصوص اقدامات و تمهیدات صورت‌گرفته در راستای کاهش مصرف برق دانشگاه گفت: خط‌
مشی و سیاست کلی دانشگاه همچون سنوات گذشته کاهش هرچه بیشتر و مصرف بهینه برق بخصوص در ساعات اوج مصرف و در شرایط بحران با به‌کارگیری و بهره‌گیری از تمهیدات، سیاست‌ها و تشریفات های لازم برای کمک به سیستم توزیع سراسری برق و کاهش مشکلات مبتلا به با دید ملی و سرزمینی بوده و خواهد بود.
واشقانی صرفه‌جویی در مصرف برق را اقدامی ملی دانست که تأمین و توزیع عادلانه انرژی را در سراسر استان امکان‌پذیر خواهد ساخت و با تأکید بر برنامه‌ریزی های انجام شده مبنی بر افزایش هرچه بیشتر همکاری‌های صنعت برق و دانشگاه گفت: امیدواریم گامی‌های بلندی با پژوهش‌های علمی در راستای استفاده از فناوری‌های جدید در تولید برق برداشته شود.
در این نشست مدیران دانشگاه‌ها پیشنهادها و گزارش‌های خود را در زمینه مدیریت مصرف برق و به‌کارگیری انرژی‌های نوین ارائه کردند.

شناسه خبر 84012