شناسه خبر:84024
1403/4/6 08:19:00

سپهرغرب؛ گروه یادداشت، حسین صادقیان: سال‌های گذشته که در استان بوشهر کنگره ملی شهدا برای دو هزار شهید برگزار شد، رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله‌العالی که سخنانشان مطلع کنگره بود، فرمودند: «بچه‌ها اسم فلان بازیکن خارجی را می‌دانند، اما نام رئیس‌علی دلواری، نادر مهدوی و امثال این شهدا، قهرمان و پهلوانان را نشنیده و با شخصیتشان آشنا نیستند، یکی از افرادی که با شهید نادر مهدوی آشنا بود، می‌گفت: اگر این شهید را می‌شناختند، می‌توانستند در تاریخ یک چه‌گوارا و شخصیت ملی از او بسازند. چند درصد رئیس‌علی و امثال وی را می‌شناسند؟ چند درصد اسم آن‌ها را شنیده‌اند؟ باید کاری کرد که این الگوها را بشناسند و نام ببرند.»

واقعیت این است که گذشته از نکات و ارزش‌های چشمگیر و مثبتی که در جامعه ما یافت می‌شود، اما مقوله‌هایی مشابه مطلب فوق هم کم نیست که به‌عنوان ضعف اجتماعی محسوب و ارزیابی می‌شود. به تحقیق در هر شهر و حتی روستای ما اشخاصی هستند که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان الگو و سرمشق نام برد؛ مثلاً یکی از این موارد به‌خصوص برای نوجوانان و جوانان در استان همدان، بیش از یک‌هزار شهید دانش‌آموز است که قطعاً غالب آن‌ها به خوبی می‌توانند نقش الگویی و تربیتی برای نسل جوان و آینده‌ساز داشته باشند. در استان همدان دانشمندان، علما،‌ مجاهدین الهی و سرآمدهایی را در لایه‌های مختلف داریم که عمدتاً مورد غفلت ما هستند؛ البته بیان مقام معظم رهبری به این معنا نیست که ورزشکاران نمی‌توانند الگو باشند، اما در کشور ما صدها پهلوان و قهرمان در رشته‌های مختلف هستند که جوانمردی‌های آنان مانند مرحوم غلامرضا تختی، می‌تواند سرمشق آتیه‌سازان جامعه واقع شود.

یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، موضوع رعایت اولویت‌ها در ارزش‌گذاری‌ها، طبقه‌بندی‌ها و میزان و لزوم پردازش به آن‌ها است. عقل سالم حکم می‌کند برای معرفی و الگو قرار دادن اشخاص مجموعه‌ای و چندبُعدی که درنتیجه نافع‌تر هستند، در ویترین‌های معرفی برترین‌ها قرار گیرند. دانش‌آموز نوجوان، درس‌خوان،‌ مؤدب به آداب اخلاقی و مجاهد فی‌سبیل‌الله که در دفاع از دین و کشورش به درجه شهادت رسیده، به‌خوبی می‌تواند معلم رفتاری سایر نوجوانان باشد تا کسی که فقط درس‌خوان است.

روستاها، شهرها و استان‌های ما مملو از سوژه‌های ارزشمندی است که می‌توانند با معرفی خوب، پله‌های ترقی دیگران برای پاسخ‌گویی به هرگونه نیاز در بخش سرمایه‌های انسانی شوند. شهید چمران‌ها، شهید تهرانی‌مقدم‌ها، شهید احمدی‌روشن‌ها، شهید همدانی‌ها و ده‌ها افراد ارزشمندی که در قید حیات و زندگی در این شهر و دیار هستند که شایسته‌ است برای ایفای نقش الگویی معرفی شده تا رئیس‌علی دلواری‌ها و مهدوی‌ها و به‌خصوص قهرمانان بومی بیش از این ناشناخته نمانده و زمینه‌های رشد بیش‌ازپیش و ارتقای شعور نوجوانان و جوانان را فراهم آورند، إن‌شاءالله.

شناسه خبر 84024