شناسه خبر:84066
1403/4/6 19:18:30

رئیس دادگستری ملایر با بیان اینکه سال گذشته 40 هزار و 672 فقره پرونده به دادسرای شهرستان وارد شد، اظهار کرد: از این تعداد با تلاش همکاران 38 هزار و 868 فقره پرونده مختومه شد؛ در دادگاه‌های ما نیز سال گذشته 29 هزار و 165 فقره پرونده وارد شده که رسیدگی به 28 هزار و 466 پرونده انجام شد.

احسان فرجی چهارشنبه ششم تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه به‌مناسبت فرا رسیدن هفته قوه قضائیه، تعداد پرونده‌های ورودی به شورای حل اختلاف را 22 هزار و 366 پرونده و خروجی پرونده‌ها را 22 هزار و 212 مورد عنوان و اعلام کرد: مجموعاً یک‌هزار و 294 فقره پرونده در سال گذشته منجر به سازش شد.

رئیس دادگستری ملایر با بیان اینکه یک‌هزار و 486 مورد جلسه دادرسی الکترونیک با حضور زندانیان برگزار کردیم، خاطرنشان کرد: چهار نفر آزادی مشروط دریافت کردند، 6 نفر زندانی با پابند الکترونیکی آزاد شدند و برای 86 نفر کیفرخواست شفاهی صادر شده است.

فرجی یادآور شد: چهار شعبه کیفری، پنج شعبه حقوقی، یک شعبه دادگاه انقلاب و دو شعبه اجرای احکام مدنی، مجموعاً با 32 قاضی در سطح شهرستان فعالیت دارند.

رئیس دادگستری ملایر در ادامه با بیان اینکه حجم پرونده‌های واردشده در محاکم قضائی در سطح شهرستان ملایر غیر متعارف بالا است، افزود: باید برای کاهش پرونده‌ها راهکاری اندیشه شود.

فرجی با تأکید بر اینکه در این راستا نیازمند کار فرهنگی و آموزش به شهروندان هستیم، گفت: ارزان بودن نرخ دادرسی، کم شدن آستانه تحمل مردم و وجود شکایت‌های واهی از دلایل افزایش شمار پرونده‌های قضائی هستند.

وی با اشاره به اینکه اختلافات زناشویی در ملایر روند رو به رشدی را طی می‌کند، اظهار کرد: متأسفانه شمار متارکه‌ها افزایش یافته و بدترین پرونده‌های ما مربوط به اختلافات زناشویی هستند.

رئیس دادگستری ملایر با بیان اینکه مشاهده می‌شود افراد سر مسائل کم‌اهمیت دادخواست طلاق می‌دهند، افزود: بر اثر تجربه ثابت شده که اگر پرونده شکایت از همسر در محاکم قضائی تشکیل و کار به دادگستری و دادسرا کشیده شود، امکان رفع مشکل و سازش زوج به کمتر از پنج درصد می‌رسد که جای تأمل دارد.

فرجی با تأکید بر اینکه انتظار داریم بزرگان و افراد با تجربه مانع شکایت زوجین شده و کار را قبل از مطرح شدن شکایت به صلح و سازش برسانند، گفت: عمده ریشه اختلافات زناشویی در پرونده‌های ملایر مشکلات اقتصادی، اعتیاد، عدم درک و شناخت متقابل همسران از هم، عدم توجه به مسائل دینی و شرعی، نداشتن گذشت، عدم آموزش مسائل زناشویی، مشکلات فرهنگی و غیره است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه با پیگیری‌های انجام‌شده شوراهای حل اختلاف و کمیته مصلحین را در محلات و مساجد فعال کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: تجربه ثابت کرده است در پرونده‌های زناشویی هر دو طرف مقصر هستند؛ بنابراین انتظار داریم قبل از ازدواج جلسات راهبردی و آموزشی در این رابطه با حضور روان‌شناسان و کارشناسان خبره و با همکاری ارگان‌ها و نهادهای مرتبط برای زوجین برگزار شود.

رئیس دادگستری ملایر با تأکید بر اینکه راه حل رفع مشکلات زناشویی و داشتن زندگی آرام در شریعت و دین ما گفته و نسخه‌های شفابخش توسط ائمه معصومین (ع) پیچیده شده است، افزود: نکته کلیدی بعدی تأثیر «لقمه حلال» است که در تداوم و بقا و شیرینی زندگی مشترک نقش بسزایی دارد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه هدف مجموعه ما ارتقای سطح خدمات‌رسانی به مردم و افزایش میزان رضایتمندی مراجعه‌کنندگان است، گفت: مدیران موظف هستند طوری عمل کنند که مردم به نظام و حاکمیت خوشبین باشند.

وی با بیان اینکه جهاد تبیین، پذیرش نقدهای سازنده و رفع شبهات در اولویت کاری ما قرار دارد، افزود: کلیه شعب حقوقی، کیفری و خانوادگی تحت نظارت بنده هستند، در همین رابطه به همه همکاران سفارش کرده‌ایم طوری عمل کنند که هیچ حقی از افراد ضایع نشود.

رئیس دادگستری ملایر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یک مورد پرونده کثیرالشاکی با حدود 300 شاکی داریم که در مرحله رسیدگی کیفری و حقوقی است، اظهار کرد: با دستور رئیس کل دادگستری استان همدان بحث «رسیدگی علنی» پُررنگ و اجرایی شده است و در این راستا ما حداقل طی هفته در شعب حقوقی ملایر، روند رسیدگی به یک پرونده را علنی برگزار کرده و افراد به‌صورت وبینار، کامل در جریان روند رسیدگی پرونده خود قرار می‌گیرند.

رئیس دادگستری ملایر کمبود نیروی انسانی را ازجمله مشکلات موجود در حوزه قضائی شهرستان عنوان کرد و افزود: با توجه به حجم پرونده‌های واردشده به محاکم، قضات ما عموماً با فشار کاری بسیاری مواجه هستند.

فرجی با بیان اینکه تعداد متعارف رسیدگی به پرونده‌های قضائی در سطح کشور چهار پرونده توسط هر قاضی در طول روز است، اذعان کرد: این درحالی است که عدد مذکور در ملایر به حدود هشت پرونده افزایش یافته است.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 84066