شناسه خبر:84149
1403/4/9 18:17:01

مدیر جهاد کشاورزی ملایر گفت: درحال حاضر 170 هکتار از اراضی باغی این شهرستان آماده اجرای طرح فَراز (داربستی) است و متقاضیان در صف اعطای تسهیلات برای اجرای این میزان سطح زیر کشت فراز هستند.

«علیرضا زنگنه» روز شنبه اظهار کرد: سال گذشته از محل کمک‌های بلاعوض و اعتبارات داخلی برای اجرای طرح فراز 15 هکتار به‌صورت الگویی با اعتبار 11 میلیارد و 730 میلیون ریال اجرا شد.

وی با بیان اینکه طرح فراز تاکنون در 210/68 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان اجرا شده است، افزود: اجرای 170 هکتار طرح فراز اعتباری بالغ‌بر 260 میلیارد ریال نیاز دارد که پرونده‌های متقاضیان برای اعطای تسهیلات به وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر بیان کرد: اجرای هر هکتار باغ جدید طرح فراز دو میلیارد و 400 میلیون ریال تسهیلات نیاز دارد که از این میزان 80 درصد آن را دولت به‌صورت تسهیلات می‌دهد و 20 درصد هم توسط متقاضی پرداخت می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه برای اصلاح و نوسازی باغ‌ها از اعتبارات ملی و استانی یک‌هزار و 330 میلیارد ریال هزینه کردیم، گفت: تمام تلاش ما تشویق باغداران به اجرای طرح فراز و پیگیری‌های لازم در سرعت بخشیدن در پرداخت تسهیلات است تا بتوانیم به هدفمان در اجرای این طرح دست پیدا کنیم.

وی اجرای طرح فراز را یکی از سیاست‌های مهم جهاد کشاورزی دانست و افزود: این شهرستان حدود 22 هزار هکتار انواع باغ دارد که از این میزان 12 هزار هکتار آن زیر کشت انگور است و از این نظر رتبه نخست استان را دارد.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به مزایای اجرای طرح فراز، ادامه داد: در این روش، حجم بیشتری از شاخه‌ها و برگ‌ها برای باردهی حفظ و به‌دلیل گردش هوای خوب در بین شاخ و برگ‌های انگور در طرح فراز، محصول به آفات و بیماری‌های کمتری آلوده می‌شود.

زنگنه کنترل علف هرز، شخم زمین، سم‌پاشی و هرس محصول را ازجمله ویژگی‌های مهم طرح فراز عنوان و بیان کرد: باغ‌هایی که به‌صورت داربستی اجرا شده‌اند، از خطر سرمازدگی در امان هستند و در سرمازدگی‌های اخیر کمترین میزان خسارت را داشتند.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از آسیب به باغ‌های انگور، افزایش کیفیت محصول و کاهش مصرف آب سیستم آبیاری قطره‌ای در دست اجرا است، یادآور شد: در سیستم‌های جدید آبیاری تنش آبی به محصول وارد نمی‌شود.

شهرستان ملایر دارای 12 هزار هکتار باغ انگور است که سالانه بیش از 276 هزار تُن انگور از این میزان سطح زیر کشت برداشت می‌شود.

نظام تولید انگور دره جوزان ملایر سال 1397 در سازمان جهانی خواروبار کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) به‌عنوان پنجاه‌وسومین میراث مهم کشاروزی جهان به ثبت رسید.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 84149