شناسه خبر:84195
1403/4/10 16:07:02
معاون خدمات شهری شهرداری ملایر خبر داد:

معدوم‌سازی موش‌ها در محلات ملایر

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر به معدوم‌سازی موش‌ها و طعمه‌گذاری در محلات ملایر اشاره کرد و گفت: درحال حاضر اقدامات انجام‌شده در معدوم‌سازی موش‌ها مؤثر بوده، اما انتظار داریم مردم نیز در این زمینه همکاری جدی داشته باشند تا به این معضل شهری فائق آییم.

مجتبی داوری به معدوم‌سازی موش‌ها و طعمه‌گذاری در محلات ملایر اشاره و ابراز کرد: درحال حاضر اقدامات انجام‌شده در معدوم‌سازی موش‌ها مؤثر بوده، اما انتظار داریم مردم نیز در این زمینه همکاری جدی داشته باشند تا به این معضل شهری فائق آییم.

این مقام مسئول به طعمه‌گذاری طی دو سال گذشته در محلاتی که گزارش مردمی حضور موش داشتند، اشاره و اظهار کرد: با وجود طعمه‌گذاری‌ها، جمعیت موش در این محلات افزایش یافت؛ بنابراین نیاز به کار تخصصی‌تر داشتیم و درنتیجه با یک شرکت دانش‌بنیان که تولیدکننده سم خاصی برای کنترل جمعیت موش‌ها است، قراردادی منعقد شد.

وی با بیان اینکه شرکت از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال‌ جاری کار خود را در ملایر آغاز کرده است، افزود: این شرکت ابتدا در طول روز کلونی و لانه موش‌ها را رصد و شناسایی کرده و طعمه‌گذاری می‌کند و سپس طعمه‌ها را کنترل کرده و طی یک عملیات بهسازی، لانه موش‌ها را مسدود و مجدد لانه‌های مسدودشده را رصد می‌کند.

داوری ادامه داد: شب نیز اقدام به شکار موش با استفاده از اسلحه بادی می‌کنند و با ایجاد رعب و وحشت، سبب می‌شوند موش به لانه‌اش برود و از مواد غذایی که در لانه ذخیره کرده، تغذیه می‌کند، اما چون ترسیده است، زادوولد نمی‌کند.

وی با تأکید بر اینکه اقدامات این شرکت در معدوم‌سازی موش‌ها در سطح شهر مؤثر بوده است، گفت: نحوه برخورد با موش مانند سگ‌های ولگرد نیست، چراکه لانه موش خیلی در دسترس نیست؛ علاوه‌بر اینکه حس بویایی موش 20 برابر سگ است و ضریب هوشی نزدیک به انسان دارد، به‌‌طوری‌ که انسان‌ها را (به‌ویژه فردی که به او آسیب زده باشد) شناسایی می‌کند و هر زمان او را ببیند، فرار می‌کند!

داوری تصریح کرد: موش موجودی است که ظرف دو ماه بالغ شده و شروع به زادوولد می‌کند؛ یک موش نر و ماده ظرف یک‌سال می‌توانند یک‌هزار و 800 موش تولید کنند. جمعیت ویرانگری که سلامت مردم و بهداشت جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر با تأکید بر اینکه درحال حاضر کنترل جمعیت موش‌ها در ملایر شبانه‌روزی شده است، گفت: طی دو محور در طول روز طعمه‌گذاری و در طول شب رعب و وحشت ایجاد می‌شود و همین سبب شده که جمعیت موش‌ها در محلاتی که مشکل داشتیم، فروکش کند.

وی با تأکید بر ضرورت تداوم این روند و مشارکت مردم، مطرح کرد: اگر محیط زندگی موش ناامن باشد، زادوولد نمی‌کند یا به‌جای دیگری مهاجرت می‌کند.

داوری آب، غذا و پناهگاه را سه مؤلفه اصلی برای ادامه حیات موش خواند و افزود: در سطح شهر موش غذای خود را از زباله‌ها تأمین می‌کند و زیر پُل‌ها و در خانه‌های فرسوده برای خود پناهگاه می‌سازد.

وی کیپ کردن لانه موش‌ها و جمع‌آوری دقیق‌تر زباله‌های سطح شهر را از دیگر اقدامات شهرداری در زمینه معدوم‌سازی موش‌ها برشمرد و بیان کرد: به مغازه‌ها اخطار دادیم که زباله‌های خود را به‌موقع بیرون بگذارند و انتظار داریم مردم نیز در این زمینه همکاری جدی داشته باشند تا به این معضل شهری فائق آییم.

داوری تأکید کرد: مردم زباله‌های خود را به‌موقع بیرون بگذارند و راه فاضلاب خود را ببندند، چراکه اگر راه فاضلاب را ببندیم، محیط امن را از موش می‌گیریم، پس بهتر است از دریچه‌های یک‌طرفه که موش نمی‌تواند از آن‌ها عبور کند، استفاده کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر خاطرنشان کرد: زباله‌گردها نیز با بیرون ریختن زباله‌ها از مخزن، باعث اُفت شاخص‌های بهداشتی و نظافت شهر شده و محیط را برای حضور موش‌ها فراهم و کار ما را سخت می‌کنند.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 84195