شناسه خبر:84242
1403/4/11 13:58:21

در گفت‌وگو با یکی از هنرمندان و منبت‌کاران ملایری مشخص شد تشکیل تعاونی تأمین نیاز، ضرورت هنرصنعت مبلمان ملایر است.

«مرتضی زیبائی» یکی از هنرمندان و منبت‌کاران ملایری است که از کمبود و گرانی مواد اولیه چوب و بالا رفتن دستمزد و پایین آمدن قدرت خرید به‌عنوان بزرگ‌ترین مشکلات تولیدکنندگان مبلمان نام برد.

وی افزود: با توجه به اینکه بهترین چوب‌ها راش گرجستان است و در تمام تولیداتمان از سوپر راش استفاده می‌کنیم، قیمت تمام‌شده بالا می‌رود و از طرفی مردم قدرت خرید مبلمان را همانند قبل، ندارند.

این منبت‌کار ملایری ادامه داد: قبلاً مشتریان سفارش سرویس مبلمان می‌دادند، اما هم‌اکنون به‌علت گران شدن محصولات، بیشتر دستک سفارش می‌دهند؛ فروش میز غذاخوری کم و بسیار ناچیز شده و بیشتر مشتریان خرید اقساطی را تقاضا دارند که با مشکلات امروز تولیدی‌ها، هم‌خوانی ندارد.

زیبائی با بیان اینکه مبلمان منبت جزء کالاهای لوکس محسوب می‌شود، افزود: امروز به‌علت افزایش قیمت، فروش با رکود مواجه است و همان تعداد مشتریان باقی‌مانده تولیدات را به‌صورت شرایطی و چکی خرید می‌کنند که بعضاً در پاس کردن چک‌ها نیز با مشکل مواجه می‌شویم.

وی تشکیل تعاونی منسجم و قدرتمند برای تأمین چوب و مواد اولیه را در شهرستان ضروری دانست و گفت: این تعاونی می‌تواند چوب را به قیمت پایین تأمین کند و به دست تولیدکننده برساند و به‌طور قطع امکان تولید محصولات با قیمت مناسب‌تر و فروش بیشتر نیز وجود دارد.

زیبائی که 26 سال سابقه کار و فعالیت در رشته منبت را دارد و از سال 1377 وارد کار منبت شده است، افزود: به‌صورت استاد و شاگردی کار را یاد گرفتم و در حال حاضر هم به تولید مبلمان استیل مشغول هستم.

وی با بیان اینکه حرفه منبت‌ را به‌صورت تجربی نزد اساتیدی همچون «اسماعیل امینی» و «ابراهیم امینی» فرا گرفته، ابراز کرد: هم‌اکنون بیش از 20 سال است که به‌صورت مستقل مشغول به کار هستم. تاکنون هشت شاگرد داشته‌ام که منبت‌کاری و مبلمان، برش، نجاری و کلاف چسباندن را فرا گرفته‌اند و 6 نفر از آن‌ها هم‌اکنون در این رشته مشغول به کار هستند و برای خودشان کارگاه دارند.

این منبت‌کار ملایری یادآور شد: تولیدات ما فقط مختص مبلمان است و مشتریان ما نمایشگاه‌دارانی از ملایر، تهران، مشهد و اصفهان هستند؛ البته یک‌سری مشتری خانگی نیز داریم که کار را به‌صورت تکمیل، رنگ و پارچه به آن‌ها تحویل می‌دهیم.

زیبائی با اشاره به اینکه تاکنون برای بازاریابی و جذب مشتری کاری نکرده‌ام و حتی سایت و صفحه‌ شبکه‌های اجتماعی نیز ندارم، افزود: خریداران براساس رضایت و کیفیت کار، ما را به آشنایان و دوستان خود معرفی می‌کنند و تقریباً تمام مشتریان خانگی ما توسط خریداران قبلی معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه در هنرصنعت مبلمان منبت سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم تا به موفقیت‌های امروز رسیدیم، تأکید کرد: اگر هدف ما برای خدا باشد و تولید خوب و با کیفیت تحویل خریداران دهیم که رضایت آن‌ها را در پی داشته باشد، بدون شک به تبلیغ نیاز نداریم.

این هنرمند به مشکلات هنرصنعت خود نیز اشاره کرد و گفت: مسائلی همچون تورم، تحریم‌ها و صادرات، کشوری است؛ اما با کمک و حمایت نمایندگان مجلس پیگیر حل این مشکلات هستیم.

* ملایر موفق‌ترین تجربه شهر جهانی صنایع دستی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر نیز هنرصنعت مبلمان منبت را ازلحاظ حجم مبادلات تجاری، صادرات، تعداد هنرمندان و کسب برند، نخستین هنر این شهرستان در صنایع دستی دانست و اظهار کرد: به اذعان وزارت میراث فرهنگی، شهر جهانی مبل و منبت ملایر، موفق‌ترین تجربه شهر جهانی صنایع دستی است.

«ابراهیم جلیلی» با بیان اینکه طی سال‌های اخیر این هنرصنعت با مشکلاتی مواجه شده است، افزود: تأمین مواد اولیه با قیمت بالا انجام می‌شود که راهکار مهم آن تشکیل شرکت تعاونی تأمین نیاز است تا مواد اولیه را به‌صورت مستقیم تهیه کنیم و از سود آن دیگر اعضا نیز سود ببرند.

وی با اشاره به اینکه شرکت در شهرستان تأسیس شده و تمامی ادارات نیز در آن دخیل هستند، گفت: گام نخست فعالیت این تعاونی به اهتمام فعالان این هنرصنعت بستگی دارد و برای فعالیت هرچه بهتر این تعاونی، باید بخش خصوصی حضور داشته باشد و سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، جلیلی تأکید کرد: راهکار مهمی که می‌تواند مشکل این صنعت را رفع و به رونق تولید و بهتر شدن وضعیت اقتصادی کارگاه‌ها کمک کند، صادرات است که با پیگیری‌های صورت‌گرفته، لازم است با کمک شرکت شهرک‌ها و فعالان این صنعت، کنسرسیومی تشکیل دهیم و موضوع صادرات را پیگیری کند که ما نیز در کنار آن‌ها هستیم.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 84242