شناسه خبر:84247
1403/4/11 15:34:33

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینکه 15 میلیارد تومان برای درمان زوج‌های نابارور همدان پرداخت شد، از افزایش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان نازایی و ناباروری خبر داد و گفت: براساس دستورالعمل جدید سازمان بیمه سلامت ایران، سقف‌گذاری خدمات برای زوجین تحت درمان ناباروری و نازایی برداشته شده است.

فریبرز نیاستی با بیان اینکه حمایت‌های بیمه‌ای از زوجین نابارور در سال جاری افزایش یافته و محدودیت‌های دستورالعمل قبلی برداشته شده است، اظهار کرد: 28 قلم آزمایش‌های تشخیصی ژنتیک به پوشش بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت ایران اضافه شده است.

وی افزود: این آزمایش‌ها مربوط به افرادی است که سقط جنین‌های مکرر داشته‌اند که این خدمت تا پیش از این زیر پوشش بیمه نبود.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان گفت: بررسی وضعیت تخمدان برای سنجش سلامت تخمک‌گذاری بانوان تحت درمان ناباروری خدمتی بود که تا پیش از این زیر پوشش نبود و اکنون بیمه شده است؛ بررسی وضعیت اسپرم برای سنجش سلامت باروری در مردان نیز که تا پیش از این بیمه نبود، هم‌اکنون بیمه شده است.

نیاستی تصریح کرد: همه‌ خدمات در درمان ناباروری زیر پوشش بیمه سلامت هستند و تا 90 درصد پوشش در بخش‌های دولتی و 90 درصد تعرفه عمومی غیر دولتی در سایر مراکز اعم از خصوصی، خیریه و عمومی غیر دولتی زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفته و توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود.

وی گفت: در دستورالعمل جدید هیچ محدودیتی در تعداد دفعات بهره‌مندی از این خدمات وجود ندارد، درحالی که در دستور العمل قبلی تا سه بار استفاده از هر خدمت در سال امکان‌پذیر بود، اما اکنون حسب نیاز و معرفی پزشک مربوطه، زوج‌های نابارور می‌توانند از خدمات درمان نازایی و ناباروری با پوشش بیمه‌ای استفاده کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان افزود: آزمایش‌های غربالگری نیز درصورتی که با تشخیص و تجویز پزشک باشد و زوجین در سامانه‌های بیمه سلامت به‌عنوان زوج نابارور معرفی و ثبت شوند، با پوشش بیمه سلامت ارائه می‌شود.

نیاستی اظهار کرد: این پوشش بیمه‌ای 90 درصدی برای هزینه‌های خدمات تخصصی کمک‌باروری شامل خدمات میکرواینجکشن، لقاح داخل رحمی، انتقال جنین فریزشده و IVF با تعرفه دولتی است؛ 56 کد خدمت آزمایشگاهی، 63 قلم داروی تخصصی، 20 خدمت جراحی و چهار خدمت فوق تخصصی ناباروری زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه پارسال دو هزار و 807 بیمار در استان همدان از خدمات درمان ناباروری و خدمات تخصصی باروری با پوشش بیمه سلامت بهره‌مند شدند، تصریح کرد: 15 میلیارد و 528 میلیون تومان برای هزینه درمان این بیماران از سوی اداره کل بیمه سلامت استان همدان پراخت شده است.

نیاستی گفت: در سال 1401 نیز بالغ‌بر یک میلیارد و 600 میلیون تومان بابت هزینه‌های درمان نازایی و ناباروری 712 زوج نابارور، توسط بیمه سلامت استان همدان پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: درنتیجه اقدامات انجام‌شده توسط این اداره کل و اجرای تبلیغات وسیع و گسترده و اطلاع‌رسانی‌های انجام‌شده، میزان مراجعه بیماران برای درمان نازایی و ناباروری در استان همدان در سال 1402 نسبت به سال‌های قبل افزایش قابل توجهی داشته است.


منبع: خبرگزاری تسنیم

شناسه خبر 84247