شناسه خبر:84327
1403/4/13 16:28:01

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: 200 هکتار از اراضی ملی و عرصه‌های طبیعی این استان از ابتدای سال جاری تاکنون در آتش سوخت.

سیدمحمدامین مشعریان روز چهارشنبه با بیان اینکه 200 هکتار از اراضی ملی و عرصه‌های طبیعی این استان از ابتدای سال جاری تاکنون در آتش سوخت، اظهار کرد: 17 فقره آتش‌سوزی عرصه ملی از ابتدای سال 1403 تاکنون در استان رخ داده است.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان حریق مربوط به شهرستان اسدآباد است، اضافه کرد: درصورت مشارکت نکردن جوامع محلی و حضور نیافتن به‌هنگام یگان حفاظت از منابع طبیعی، وسعت حریق بسیار بیشتر از عدد یادشده می‌شد.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار کرد: بارندگی‌ها موجب غنی شدن پوشش گیاهی مناطق شده که با ورود به فصل تابستان و گرم شدن هوا، خطر آتش سوزی نیز افزایش یافته است.

مشعریان ادامه داد: 85 درصد آتش‌سوزی‌ها به‌واسطه عوامل انسانی رخ می‌دهد و درصد بالایی از حریق سهوی است.

وی گفت: اداره آموزش و ترویج نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی و آگاه‌سازی مردم اقدام کرده است که در این راستا 12 هزار نفرساعت دوره آموزشی برای جوامع محلی، دهیاران و شوراهای اسلامی برگزار شد.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ابراز کرد: تیم همیاران محافظ طبیعت در هریک از شهرستان‌ها تشکیل شده که همه اعضای تیم آموزش‌های لازم اطفای حریق را فرا گرفتند و به تجهیزات مهار آتش در مراتع و اراضی ملی مجهز شدند.

مشعریان ادامه داد: علاوه‌بر آموزش و فرهنگ‌سازی، در حوزه فنی نیز اقدام به احداث آتش‌بُر، پاک‌سازی پای درختان، هرس درختان و به‌کارگیری نگهبان در پارک‌های جنگلی، برگزاری مانور اطفای حریق و انعقاد 12 مورد تفاهم‌نامه همکاری با دهیاران، شده است.

وسعت اراضی ملی استان همدان به 650 هزار هکتار می‌رسد که 45 هزار هکتار آن شامل جنگل‌های دست‌کاشت، ذخیره‌گاه‌ها و پارک‌های جنگلی است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 84327