شناسه خبر:84390
1403/4/14 14:01:54
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان مطرح کرد:

شکسته شدن سد عدم چاپ کتاب‌های کانون پرورش فکری در دولت سیزدهم

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با بیان اینکه سد عدم چاپ کتاب‌های کانون بعد از هشت سال در دولت سیزدهم شکسته شد، گفت: در دولت سیزدهم چاپ کتاب‌های کانون کشور شاهد پیشرفت بسیار خوبی بود؛ به‌طوری که در هر هشت ساعت، یک عنوان کتاب با پنج هزار نسخه چاپ شد و سهم همدان از این رکورد در چند ماه اخیر، بیش از 22 هزار جلد کتاب بوده است.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی :

معصومه ابراهیمی‌هژیر روز پنجشنبه با حضور در تحریریه روزنامه سپهرغرب، با اشاره به متن «شهادت بر حاج‌قاسم گوارا باد» که بر دیوار این تحریریه نصب شده است، گفت: این‌روزها بیشتر به تکرار این جمله نیاز داریم و باید نام حاج‌قاسم پُرتکرارشود.
وی ضمن تبریک روز قلم و با عنوان اینکه رسانه‌ها خط مقدم جبهه فرهنگی کشور در دنیای کنونی هستند، ابراز کرد: به تعبیر من روزنامه سپهرغرب با نویسندگان اهل قلم و نظر، رسانه‌ای مردمی، پیگیر و قابل اعتماد است.

* کانون پرورش فکری تنها مرکز تخصصی کودک و نوجوان در سطح کشور

ابراهیمی‌هژیر با تأکید بر اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تنها مرکز تخصصی کودک و نوجوان در سطح کشور با سابقه 60 ساله است، گفت: کانون زبان ما تنها مؤسسه زبان دولتی فعال در کشور است.

* فعالیت بیش از 1000 کتابخانه کانون در کشور

وی در ادامه افزود: در سطح کشور یک‌هزار و 100 کتابخانه کانون دایر است که بیشتر آن ‌ها را با نام مرکز فرهنگی، هنری و ادبی کانون پرورش فکری معرفی می‌کنیم؛ چراکه تنها کتابخانه بودن در کانون مورد توجه نیست.

* رسالت اصلی ما، ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با اشاره به اینکه رسالت اصلی ما ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی از سن چهار تا 22 سالگی است، اظهار کرد: امسال با رویکرد جدید مدیرعامل این مجموعه در کنار اضافه شدن خانواده به سبد کانون، تولید کتاب برای صفر سال نیز آغاز شده و در همین راستا نخستین دوره کتاب 10 جلدی این حوزه در نمایشگاه کتاب امسال رونمایی شد.

ابراهیمی‌هژیز فعالیت‌های کانون را در سه محور برشمرد و ابراز کرد: نوجوان‌محوری، مرکزمحوری و مخاطب‌محوری تابستان امسال مورد توجه قرار گرفته است.

* توجه به داشته‌های غنی، رویکرد جدید کانون

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه هفته آینده و هیجدهم تیرماه روز ادبیات کودک و نوجوان را در پیش داریم، از رویکرد جدید کانون در سال جدید خبر داد و گفت: رویکرد پیش روی ما این است که به داشته‌های غنی خود در کانون توجه کنیم و ثروت‌هایی مانند نوجوانان و مربیانی که اهل قلم، شاعر یا نویسنده هستند را مورد توجه قرار دهیم.

این مقام مسئول درخصوص همکاری کانون با دیگر ادارات افزود: ما با اداراتی همچون اسناد غرب کشور، آموزش‌وپرورش، ارشاد و حفظ آثار همکاری داریم تا روز ادبیات کودک و نوجوان به‌خوبی برگزار شود.

ابراهیمی‌هژیر در ادامه تصریح کرد: در روز ادبیات کودک و نوجوان استفاده از دو تخفیف ثبت‌نام رایگان در کانون پرورش فکری و تخفیف در قیمت 193 عنوان کتاب به‌صورت حضوری و مجازی (از دی‌جی کانون) امکان‌پذیر خواهد بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه بعد از هشت سال چاپ کتاب در کانون پرورش فکری و توزیع آن در سراسر کتابخانه‌ها طی دولت سیزدهم انجام گرفت، گفت: اکنون چاپ کتاب‌های کانون در کشور به مرحله‌ای رسیده که هر هشت ساعت یک عنوان کتاب با پنج هزار نسخه چاپ می‌شود.

وی در ادامه افزود: این رکورد بسیار خوبی برای حوزه کودک و نوجوان است و سهم استان همدان از این میزان در چند ماه اخیر، 22 هزار و 643 جلد کتاب با 183 عنوان بوده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با اشاره به اینکه 65 عنوان کتاب فیلم نیز با پیگیری مدیرعامل کانون در کشور تولید شده است، اذعان کرد: هدف ما ترویج و توسعه کتاب‌خوانی است که ذیل آن برنامه‌هایی مانند باشگاه کتاب‌خوانی که در هر مرکز یک باشگاه با محوریت‌های مختلف کودک، نوجوان و مربیان تشکیل خواهد شد، قرار دارد.

وی با عنوان اینکه کتاب‌خوانی برای پرورش روح افراد درنظر گرفته شده است، افزود: برای بچه‌هایی که هنوز خواندن و نوشتن نیاموخته‌اند، روخوانی، روان‌خوانی و بلندخوانی را مد نظر قرار می‌دهیم.

* سعی داریم نوجوانان به سمت کنشگری هدایت شوند

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان درخصوص برنامه‌ مد نظر برای نوجوانان تصریح کرد: در رابطه با نوجوانان سعی شده آن‌ها را به سمت کنشگری هدایت کنیم و در کنار مطالعه، فعالیت‌هایی مانند مدافع کتاب، ترویج مطالب و حامیان کتاب مورد توجه قرار دارد که در مرحله آخر با یکدیگر در دوره‌ای رقابتی تحت عنوان «کتاب‌بان»، به رقابت خواهند پرداخت.

ابراهیمی‌هژیر در ادامه ابراز کرد: منتخبین مشترک با جمعیت دختران ایران‌زمین، نهاد کتابخانه‌ها و کانون پرورش فکری، به ایده‌پردازی خواهند پرداخت و برگزیده‌ها در سطح کشور رقابت خواهند کرد تا بتوان به هدف کتاب‌خوان کردن افراد دست یافت.

وی درخصوص برنامه کانون برای مخاطبان عام گفت: ثبت‌نام از طریق سایت کانون‌های پرورش فکری برای آن‌ها امکان‌پذیر خواهد بود و افراد لینک کتاب‌ها که به‌صورت فایل صوتی و پی‌دی‌اف است را دریافت خواهند کرد.

ابراهیمی‌هژیر در ادامه از برگزاری رقابت اصلی بین فعالان کانون پرورش فکری از یکم مردادماه خبر داد و افزود: رقابت بین اعضای کانون از این زمان آغاز خواهد شد تا مشخص شود افراد چگونه یک کتاب را معرفی کرده و برای ترویج آن چه کارهایی انجام داده‌اند؛ محوریت ما در این خصوص گلستان سعدی است تا ترویج ادبیات فارسی کهن نیز انجام بگیرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان تصریح کرد: تمام کتابخانه‌ها باید یک شعر یا حکایت از سعدی روی دیوار خود نصب کنند و بچه‌ها با ورود به این محل‌ها پادکست و پویانمایی از آن‌ها تولید می‌کنند تا در طول یک‌سال با این موارد مأنوس شوند.

وی تأکید کرد: استان همدان یک قطب در زمینه ادبیات پایداری کودک و نوجوان است و تنها استانی هستیم که پنج کتاب دفاع مقدسی دارای تقریظ مقام معظم رهبری را به خود اختصاص داده است.

ابراهیمی‌هژیر با عنوان اینکه همدان در سطح کشور نویسندگان بزرگی همچون آقایان رحماندوست، اسدالله شعبانی، بکتاش و خانم ریحانه نوری را در حوزه کودک و نوجوان دارد، گفت: استان ما افراد صاحب‌نام بسیاری که در حوزه کودک و نوجوان کتاب می‌نویسند را در خود جای داده است و غنی بودن همدان نسبت به دیگر استان‌ها باعث شده پیشرو باشیم و نیازمند یک بانک اطلاعاتی هستیم که در این خصوص برنامه‌ریزی خوبی بشود.

به گفته وی کتاب‌های کانون پرورش فکری در هفت مرحله کارشناسی می‌شوند و سپس به چاپ خواهند رسید و این حساسیت برای آن است که والدین با خیال راحت برای کودک خود این کتاب‌ها را که دارای مرغک کانون هستند، تهیه کنند.

ابراهیمی‌هژیر با اشاره به اینکه امسال چند رویکرد طلایی در کانون پرورش فکری دنبال می‌شود، اظهار کرد: یکی از این رویکردها تشکیل شورای نوجوانان است که انتظارات آن‌ها دریافت و عملی خواهند شد؛ یکی از این درخواست‌ها راه‌اندازی مجموعه‌ای به‌نام نوجوانان نقش‌آفرین بود تا افرادی که در کانون فعالیت دارند، افراد تازه‌وارد را آموزش دهند.

وی با تأکید بر اینکه خانواده‌محور بودن فعالیت‌ها برای ما مهم است، گفت: درحال حاضر عکس این مهم را در جامعه شاهدیم و بچه‌ها در اجتماع، مدرسه، مسجد و کانون رشد پیدا می‌کنند؛ درحالی که باید این رشد اجتماعی همچون گذشته در درون خانواده باشد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان تصریح کرد: از برگزاری کارگاه مادر و فرزندی و پدر و فرزندی که امسال برگزار شد، استقبال بسیار خوبی شد و والیدن در کنار بچه‌ها به بازی و نقاشی پرداختند.

* توجه به فلسفه اسلامی در کانون

ابراهیمی‌هژیر دیگر رویکرد را فابک به معنای توجه به فلسفه اسلامی در آموزش کودکان معرفی کرد و افزود: تاکنون فبک مورد نظر قرار داشت که فلسفه‌ای غرب‌گرا بود و مسائل مذهبی دینی ما را دربرنمی‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه نخستین دوره آن از امسال و با کتاب‌هایی که در کانون وجود داشت و به آن‌ها توجه نشده بود آغاز شده است، گفت: آموزش فلسفه با بازی، کاردستی و سرگرمی مورد توجه قرار گرفته و مفاهیم با این ابزار به بچه‌ها منتقل می‌شود؛ مربیان ما براساس کتاب‌هایی همچون گام به گام تا اندیشه آموزش می‌بینند.

ابراهیمی‌هژیر با توضیح اینکه مربیان کانون با کمک بازی و سرگرمی به بچه‌ها کمک می‌کنند تا به خردورزی و خداشناسی برسند، افزود: از طرف دیگر برای اینکه والدین بتوانند به سؤالات فرزندان خود پاسخ مناسب بدهند، برای آن‌ها نیز دوره‌هایی برگزار خواهد شد.

* توجه به تربیت مربیان متخصص که در گذشته مغفول مانده بود

وی دیگر رویکرد را برگزاری دوره‌های تربیت مربی برشمرد که سال‌ها مغفول مانده بود و اظهار کرد: در این حوزه مربیان با تخصص به‌کار گرفته خواهند شد؛ برای این امر فراخوان داده شد تا افراد مورد نظر شناسایی و جذب شوند.

این مقام مسئول افزود: برای تربیت مربی افراد در هشت رشته قصه‌گویی، نوشتن خلاق، بازیگری خلاق، عکاسی با موبایل،کاردستی، اوریگامی، نمایش خلاق و سرود و نمایش آموزش خواهند دید و سپس به شرکت‌کنندگان گواهی معتبر از سوی کانون اهدا خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود عنوان کرد: یکی از برنامه‌های کانون، گعده‌های مهد است که به نام گذرمان کتاب شناخته می‌شود و نقد و بررسی آن برعهده مربیان است.

شناسه خبر 84390