شناسه خبر:84502
1403/4/18 07:51:56

یک کارشناس مذهبی گفت: مهم است که بدانیم چه دلیلی دارد که اهل بیت (ع) توصیه کردند تا عزاداری امام حسین (ع) را زنده نگاه داریم.

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی به مناسبت ایام دهه اول ماه محرم در مهدیه خمینی شهر با موضوع خانواده حسینی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: از امام حسین (ع) بسیار گفته می‌شود اما کمتر شنیده شده که از خانواده‌هایی که در کربلا حضور داشتند و نوع ارتباطی که بین امام و خانواده‌ها بوده مطلبی بیان شود. درس‌های بسیاری می‌توان به عنوان خانواده امام حسین (ع) از واقعه عاشورا گرفت که از فردا شب این موضوع را ادامه می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه چرا ما هر سال عزاداری امام حسین (ع) را تجدید می‌کنیم گفت: اهل بیت (ع) تاکید کردند که برای شهادت و مظلومیت امام حسین (ع) اشک بریزید و عزاداری کنید. مهم است که بدانیم چه دلیلی دارد که اهل بیت (ع) توصیه کردند تا عزاداری امام حسین (ع) را زنده نگاه داریم؛ اثر برگزاری این مجالس چیست؟ می‌توان به برخی اثرگذاری‌ها همچون عقلانیت، عمل گرایی، علم گرایی، عقیده، عاطفه، عبرت و … اشاره و به پرسش‌های مطرح شده پاسخ داد.

رفیعی نخستین دلیل را تقویت و بیداری عقل و خرد دانست و ادامه داد: در قرآن کریم 49 مرتبه فعل عقل بیان شده است. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید ما در این کتاب آسمانی برای شما مثل می‌زنیم تا شما عقل و خرد خود را به کار ببندید. جهنمیان در دوزخ می‌گویند اگر ما عقل خود را به کار گرفته بودیم اینجا ساکن نمی‌شدیم. بنابراین تجدید عاشورا به این دلیل است که عقل خود را به کار بگیریم تا بدانیم مظلوم و ظالم واقعه عاشورا کیست. اگر کسی عقلش بیدار شد دینش هم بیدار می‌شود.

این کارشناس مذهبی درباره علم گرایی گفت: انسان می‌خواهد تاریخ را بداند اینکه چه شد امام به کربلا رفتند و چه اتفاقاتی در آن واقعه رخ داد حتی غیر مسلمانان نیز گاهی دوست دارند جریان این واقعه را بدانند. 779 مرتبه در قرآن لفظ علم بیان شده است. روایت است که خواب عالم از عبادت جاهل بالاتر است. روزی به رسول خدا گفتند عالمی در مسجد درس می‌گوید و از سوی دیگر عده‌ای می‌خواهند جنازه‌ای را تشییع کنند کدام را انجام دهیم بهتر است آیا نزد عالم برویم یا تشییع آن پیکر؟ حضرت فرمودند اگر کسی هست که پیکر آن مرحوم را تشییع کند نزد عالم بروید و پای درس ایشان بنشینید. روایت است شیطان به مرگ یک عالم خوشحال‌تر از مرگ هزار عابد جاهل است. زنده نگاه داشتن عاشورا سبب می‌شود که آگاهی انسان بیشتر شود.

وی زنده نگاه داشتن عاشورا و برگزاری مجالس عزاداری را عامل تقویت عقیده بیان کرد و ادامه داد: مجالس حسینی عقیده انسان را قوی می‌کند. افراد بسیاری در پرتوی کربلا متحول شدند و مسیر زندگی خود را تغییر دادند. زمانی که جادوگران نزد حضرت موسی آمدند و معجزه حضرت را مشاهده کردند متحول شدند و از کفر خود دست کشیدند عاشورا نیز چنین است و عقیده‌ها را تقویت می‌کند. امام حسین (ع) با همه مصیبت‌هایی که در روز عاشورا کشید اما در نهایت فرمود ما راضی به رضای خدا هستیم.

رفیعی عملگرایی را از دیگر دلایل بر شمرد و گفت: امام حسین (ع) در ظهر عاشورا به نماز ایستادند و با این عمل ما یاد می‌گیریم که نباید از نماز غافل شویم و یا در صبح عاشورا فرمودند هر کسی دین و حق الناسی به گردن دارد برگردد و این کلام نشان می‌دهد که حق الناس باید همیشه ادا شود. یکی از مهمترین پیام‌ها و تأثیرات مجالس حسینی انسان سازی است. ایمان در عمل معنا می‌شود و برخی افراد مانند مرجئه تنها معتقد به ایمان هستند و به عمل اهمیت نمی‌دهند و یا خوارج تنها به عمل اعتقاد داشتند هر دوی این گروه دچار افراط و تفریط شده بودند.

این کارشناس مذهبی در ادامه به عبرت آموز بودن عاشورا اشاره کرد و گفت: عاشورا سراسر عبرت است. امروز نیز باید یزید زمانه را شناخت مگر امروز کودکان بی گناه به دست نتانیاهو ذبح نمی‌شوند او یزید زمانه است. دیگر دلایل ضرورت زنده نگاه داشتن عاشورا دشمن شناسی، عزت، عدالت خواهی، افزایش معرفت و عرفان و تقویت عاطفه است.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 84502