شناسه خبر:84515
1403/4/18 12:34:26

در گفت‌وگو با متولیان مرتبط در مدیریت شهری مشخص شد؛ بازار پرندگان همدان پیشرفت آنچنانی نداشته و تنها خاکبرداری و فنس‌کشی شده است.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش:

مهرماه سال 95 بود که پیام رفتاری؛ مدیرعامل وقت سازمان میدان‌ها، میوه و تره‌بار شهرداری همدان از اجرای پروژه بازار پرندگان در همدان خبر داد و گفت: شهرداری منتظر پاسخ استعلام محیط‌زیست همدان بود که وصول شده است.
اما گویی این فرآیند همچنان در گیرودار دلایل نامعلوم در حد حرف باقی مانده؛ به‌طوری‌ که حالا پس از گذشت 12 سال از وعده احداث بازارچه پرندگان، هنوز هم وقتی از خیابان باباطاهر بگذرید، درست در درب ورودی بازارچه زیرگذر باباطاهر و نرسیده به درب اصلی پاساژ قدس، همچنان شاهد سبدهای پلاستیکی و گونی‌هایی خوهید بود که از مرغ، اردک و جوجه گرفته تا گاهی خرگوش و همستر در آن‌ها نگهداری شده و به فروش می‌رسند؛ البته بگذریم از بازارچه موقتی که در خیابان فرات و در پی انتقال پرنده‌فروشان انتهای اکباتان طی دو سال گذشته ایجاد شده و یا بیش از 30 واحد پرنده‌فروشی که همچنان در جای جای بازار همدان مستقر هستند.

طی این سال‌ها بارها به لزوم توجه به این پروژه حساس به لحاظ سلامت و مباحث زیست‌محیطی در روزنامه سپهرغرب پرداخته‌ایم، اما گویی دستگاه‌های مرتبط هنوز به اهمیت پیشگیری پی نبرده و با وجود حساسیت موضوع به‌لحاظ جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان در شرایط فعلی (بنا به شیوع بیماری کرونا طی چند سال اخیر)، همچنان آن را در اولویت کاری خود قرار نداده‌اند این در حالی است که اگر امروز سری به بازار موقت پرندگان همدان بزنید از نزدیک عمق فاجعه را خواهید دید حال آنکه قرار بود این بازار در دل محله قدیمی همدان به‌صورت موقت دایر شود اما گویی در همدان کافی است یک سازه موقت ایجاد کرد و دیگر به دائمی بودن آن شک نکرد.

در توصیف این محل همین بس که بوی پرندگان با فضله و خون آمیخته شده و نفس کشیدن را مشکل کرده است، هرکسی طاقت ماندن در این محیط و تحمل بوی تعفن را ندارد.

سطل زباله کثیف کنار قفس‌ها از پَر، پُر شده و کف بازار پر از خونابه است معلوم نیست این شرایط تا کی باید ادامه پیدا کند.

البته خردادماه سال گذشته بود که در گفت‌وگویی اختصاصی با سپهرغرب در پی پیگیری پروژه بازار پرندگان همدان احسان صباغی؛ رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان از عملیاتی شدن بازار تجاری ماکیان و پرندگان زینتی در همدان خبر داد و گفت: این پروژه با مشارکت سازمان سرمایه‌گذاری، مدیریت شهرداری منطقه سه و سازمان مشاغل و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری همدان و همچنین سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری در زمینی به مساحت 13 هزار مترمربع واقع در شهرک صنعتی الوند روبه‌روی باغ بهشت همدان اجرا خواهد شد.

به همین منظور برآن شدیم تا از آخرین وضعیت این پروژه تأثیرگذار اطلاعاتی کسب کنیم، بنابراین با علی‌اکبر نظری؛ رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان و احسان صباغی؛ رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان گفت‌وگویی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

علی‌اکبر نظری، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه قرار بود این پروژه سه ساله به اتمام برسد اما متأسفانه از سال گذشته هیچ اقدامی انجام نشده است گفت: درواقع باید از آقای شهردار بپرسید که چرا پس از یک سال هنوز کاری از پیش نبرده‌اند و به پیگیری‌های ما جواب خاصی نمی‌دهند؟

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان در ادامه با اشاره به خاکبرداری 20 هزار متری در این پروژه، گفت: مشاور نیز انتخاب شده و در حال انجام کارهای طراحی است.

احسان صباغی با بیان اینکه به‌صورت موازی نیز در حال رایزنی با چند شرکت بزرگ درخصوص سرمایه‌گذاری هستیم، اذعان کرد: این بدان معنا است که حتی در صورت عدم پای کار آمدن سرمایه‌گذار و عدم انتخاب آن، سازمان خود کار سفت‌کاری و ایجاد اسکلت پروژه را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: تاکنون تا دو و نیم متر از عمق بستر پروژه خاکبرداری و فنس‌کشی لازم انجام شده و کارگاه نیز تجهیز است.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان با تأکید بر اینکه مشاور ذی‌صلاح با گرید سازمان برنامه و بودجه در طراحی بازار پرندگان که شامل تجهیزات الکتریکی، مکانیکی و سازه‌ای نیز می‌شود، با در نظر گرفتن فاکتور زیست‌محیطی انتخاب شده است، اذعان کرد: علاوه بر این مطالعات ژئوتکنیک این پروژه نیز انجام شده و ما کاملاً با بستر و ساختار این پروژه آشنا هستیم.

صباغی ادامه داد: مطالعه این پروژه توسط سازمان میدان‌ها، میوه و تره‌بار شهرداری همدان و با هماهنگی معاونت خدمات شهری از سال‌های قبل انجام شده و سازمان عمران مجری انجام است.

وی با ابراز اینکه مدت زمان تعریف‌شده برای بهره‌برداری از این پروژه که قرار است در شهرک صنعتی الوند درست در مقابل باغ بهشت همدان اجرا ‌شود طبق برآوردهای انجام‌شده 36 ماه است، اذعان کرد: مطمئناً محل تأمین اعتبار و میزان برآورد این پروژه مشخص است اما به لحاظ قرار گرفتن در مرحله انتخاب سرمایه‌گذار امکان بیان آن نیست.

وی با تأکید بر اینکه نقشه معماری منطبق با زیست‌بوم و شرایط اقلیم شهر همدان طراحی شده و آماده اجرا است، اذعان کرد: در این بازار تجاری و صنعتی مباحثی همچون بخش دامپزشکی، قرنطینه، سردخانه، پارکینگ و سایر تجهیزات مورد نیاز این صنف نیز دیده شده است.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان با اشاره به اینکه فضای پیش‌بینی‌شده برای این بازار تجاری و پارکینگ مجموعاً 22 هزار و 645 متر مربع است، خاطرنشان کرد: در خصوص جانمایی و لکه‌گذاری اجرای این پروژه نیاز شهر، شرایط بهداشتی و سایر مؤلفه‌ها و مباحث فنی لحاظ شده است.

صباغی با بیان اینکه احداث این بازار تجاری فرصتی برای صادرات ماکیان و پرندگان زیستی را برای استان همدان به ارمغان خواهد آورد، تشریح کرد: همانطور که پیشتر عنوان شد در حال حاضر به‌دنبال گرفتن سرمایه‌گذار برای اجرای این پروژه تأثیرگذار بوده و به‌محض مشخص شدن وی، کار اجرایی و عملیاتی آغاز خواهد شد.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد به‌نظر می‌رسد اساس صحبت رئیس کمیسیون خدمات شهری درست بوده و درواقع طی یک سال گذشته کار خاصی برای پروژه بازار پرندگان صورت نگرفته به طوری که حتی برای پیشرفت پروژه نمی‌توان درصد تعیین کرد این در حالی است که شرایط فعلی بازار موقت پرندگان هیچ‌یک از استانداردهای لازم بهداشتی و زیست‌محیطی را ندارد زیرا این بازار در بدو امر به‌منظور ساماندهی پرنده‌فروشان سطح شهر همدان و انتقال آن‌ها به این مکان جهت رعایت مسائل بهداشتی در نظر گرفته شده بود اما امروز خود به چالش دیگری تبدیل شده است.

در این مکان اگرچه پرندگان و ماکیان زینتی در وضعیتی بسیار نامناسب در کنار یکدیگر نگهداری می‌شوند اما با این حال حجم مراجعه خریداران و مشتریان این بازار نشان از اقبال عمومی مردم از چنین مکان‌هایی دارد این امر خود مؤید آن است که بازار پرندگان باید هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد.

شناسه خبر 84515