شناسه خبر:84547
1403/4/18 18:17:46
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان:

مدیرانی که ترک فعل داشتند را احضار کردیم

دبیر ستاد امر به معروف ونهی از منکر استان همدان با بیان اینکه در سال گذشته 15 مدیر را به این اداره دعوت کردیم که این دعوت‌ها در موضوعات مختلف استان بوده است، اظهار کرد: در مواردی که منکری مشکل‌ساز شده و در سایر مسئله‌ها ازجمله مسئله آب همدان مدیرانی که ترک فعل داشتند به ستاد امر به معروف احضار شدند و در ماه مبارک رمضان دو مدیر استان که ترک فعل داشتند، به مجموعه دادستانی ارجاع شدند.

روز دوشنبه 18 تیرماه دبیر ستاد و فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر همدان با حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی، نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان دیدار و با حضور خبرنگاران نشست خبری برگزار کردند.

* دغدغه همگانی نسبت به امر به معروف، حلال بسیاری از آسیب‌های جامعه است

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان در این جلسه گفت: اگر همه افراد نسبت به فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر دغدغه داشته باشند، بدون شک بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات جامعه حل‌شدنی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی با اشاره به اینکه نخستین نکته در احیای امر به معروف و نهی از منکر مبارزه با ظلم است، اظهار کرد: اگر بتوانیم این احساس مسئولیت اجتماعی را در جامعه احیا کنیم، جامعه به مرحله‌ای می‌رسد که در مقابل ظلم سکوت نمی‌کند.

امام‌جمعه همدان امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر را عامل پیشگیری از آسیب‌ها در جامعه برشمرد و گفت: غفلت و کم‌توجهی به این فریضه موجب ایجاد آسیب‌ها و مشکلات در جامعه در عرصه‌های مختلف می‌شود.

وی با قدردانی از تلاش دبیر و اعضای ستاد احیای امر به معروف، افزود: اولویت و معروف اصلی ما، توجه به خانواده است و نباید فعالیت‌ها و اقدامات در مجموعه باعث شود تا نسبت به خانواده خودتان غفلت بورزید.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان نیز با بیان اینکه شعار دهه محرم امسال نهضت حسینی است، گفت: 65 عنوان برنامه در دهه احیای امر به معروف در استان برگزار خواهد شد.

میثم صابریون از برنامه هشت‌روزه ستاد امر به معروف و نهی از منکر در این دهه خبر داد و اظهار کرد: برنامه به این شرح است که روز نخست امر به معروف و نهی از منکر و پوشش اسلامی و خانواده پایدار است، روز دوم جوانی جمعیت و جامعه پویا، روز سوم امر به معروف و نهی از منکر و نظارت همگانی بر جامعه متعالی، روز چهارم امر به معروف و نهی از منکر صیانت از حقوق عامه و فسادستیزی، روز پنجم امر به معروف و نهی از منکر و آموزش عمومی و توانمندسازی اجتماعی، روز ششم امر به معروف و نهی از منکر و مردم‌محوری و بحث تشکل‌سازی و روز هفتم امر به معروف و نهی از منکر و قانون‌گرایی و حمایت از شهروند مسئول است.

وی بیان کرد: در آخر هم یک روز حُسن ختام به‌عنوان روز هشتم امر به معروف و نهی از منکر است که به‌نام آگاهی‌بخشی و بهبود سرمایه‌های اجتماعی نام‌گذاری شده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان هدف این ستاد را مردمی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: رویکرد ما براساس اصل هشتم قانون اساسی و حمایت از آمران امر به معروف و نهی از منکر است که بخش دوم آن امر به معروف و نهی از منکر مردم بر مسئولین یا همان گشت ارشاد مدیران و پاسخگویی مدیران بنا بر تکالیفی بوده که قانون‌گذار در قانون حمایت گذاشته است.

صابریون با بیان اینکه با آموزش، مطالبه‌گری و فرهنگ‌سازی حمایت از آمران به معروف محقق می‌شود، به فعال بودن گشت ارشاد مسئولان اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهور شهید در آخرین سخنرانی خود در ستاد امر به معروف گفتند که امر به معروف باید از مسئولان آغاز شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 15 مدیر را به این اداره دعوت کردیم که این دعوت‌ها در موضوعات مختلف استان بوده است، اظهار کرد: در مواردی که منکری مشکل‌ساز شده و در سایر مسئله‌ها ازجمله مسئله آب همدان مدیرانی که ترک فعل داشتند به ستاد امر به معروف احضار شدند و در ماه مبارک رمضان دو مدیر استان که ترک فعل داشتند، به مجموعه دادستانی ارجاع شدند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با اشاره به برگزاری دو دوره تربیت مربی عفاف و حجاب، دو میز خدمت در سال گذشته، جلسات مستمر با کانون‌های عفاف و حجاب و غیره توسط این ستاد، از فعالیت 124 شورای امر به معروف در استان خبر داد و گفت: تخصیص 210 میلیون تومان بودجه استانی انجام شده است که به هر ستاد مبلغ 30 میلیون تومان تجهیزات ارائه شد؛ همچنین دو نشست فصلی با حضور دبیران ستاد شهرستان‌ها طی سال گذشته برگزار شده است.

وی در ادامه با اشاره به سامانه ارتباطی «سو» که یک راه ارتباطی برای مردم و ارائه گزارش‌های مردمی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر مسئولان است، افزود: مردم برای ارائه گزارش‌های خود می‌توانند نرم‌افزار «سو» را در تلفن همراهشان نصب کنند و گزارش‌های خود را ارائه دهند.

صابریون با اشاره به اینکه 50 نفر از وکلا به‌صورت جهادی در ستاد امر به معروف فعالیت دارند و طی سال گذشته اداره قضائی 117 گزارش مردمی را ثبت کرده است، خاطرنشان کرد: 62 پرونده غیر قضائی در این ستاد تشکیل شده؛ همچنین 121 مورد مشاوره حقوقی به‌صورت حضوری و 34 مورد مشاوره تلفنی ارائه شده ‌است.

وی با اشاره به اینکه ستاد امر به معروف نقش بازرسی و حراست از دستگاه‌ها را ندارد و راه ارائه گزارش از سوی مردم به مراجع را باز می‌کند و نقش واسطه‌گری را دارد، افزود: گزارش‌های مردمی باید به‌صورت مکتوب به ستاد در زمان اداری تحویل داده شود، آمران به معروف مسئولان درصورت دارا بودن مستندات، آن را نیز ارائه کنند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 84547