شناسه خبر:84601
1403/4/20 11:54:51

استاندار کردستان گفت: خرید تضمینی گندم در این استان طی سه سال اخیر چهار برابر رشد پیدا کرده که این مهم در نتیجه مدیریت زراعی مطلوب و بهره مندی از بذر و کود مناسب محقق شده است.

اسماعیل زارعی کوشا روز چهارشنبه در پنجمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که در سالن شهدای گمنام استانداری تشکیل شد، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰، ۲۸۰ هزار تن، سال ۱۴۰۱، ۶۲۰ هزار تن و سال ۱۴۰۲ هم یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در استان به طور تضمینی خریداری شد.

وی با اشاره به اینکه دولت سالانه به بخش آرد و نان یارانه اختصاص می دهد، اضافه کرد: سال گذشته حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال یارانه آرد و نان در استان پرداخت شد؛ این در حالی است که درآمد تکلیفی استان در سال جاری چهار همت تعیین شده است.

استاندار کردستان با بیان اینکه مجموع درآمد استان به اندازه یک بخش یارانه پرداختی دولت است، ادامه داد: میزان پرتی و ضایعات بخش گندم، آرد و نان و یارانه ای که در این زمینه به نوعی هدر می رود ۷۰۰ میلیارد ریال بوده که باید دولت و مجلس تصمیم قاطعی در این رابطه بگیرند.

زارعی‌کوشا یادآور شد: با افتتاح ایستگاه باری راه آهن سنندج- همدان، هزینه حمل به کمتر از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و این یکی از مزیت های این طرح کلان در استان است.

وی یکی از موضوعات مهم استان را هزینه کرد اعتبارات عمرانی خواند و بیان کرد: ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار عمرانی در حساب دستگاه های اجرایی استان وجود دارد و باید تا پایان این ماه تعیین تکلیف و هزینه شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان در این جلسه اظهار کرد: تا پایان تیر ماه سال جاری باید فرآیندهای جذب اعتبارات عمرانی سال ۱۴۰۲ استان به پایان رسیده باشد.

اکبر محمدی یکی از چالش های استان را عدم پاسخگویی مدیران دستگاه های اجرایی به استعلامات مربوط به مصوبات کارگروه ها خواند و بیان کرد: اگر مدیران دستگاه‌های اجرایی ۲ هفته بعد از استعلام اقدام به پاسخگویی نکنند به منزله پاسخ مثبت به اجرای مصوبات تلقی خواهد شد.

وی افزود: همه وظایف سازمان هدفمندی یارانه ها هم چون مستمری مددجویان، یارانه دارو و شیرخشک، خرید تضمینی گندم، شیرمدارس و غیره به استان ها تفویض شده است.

فرماندار ویژه شهرستان سقز در این جلسه اظهار کرد: روستایی دوزەخەرە یکی از روستاهای گردشگری مذهبی در این شهرستان است و برای ایجاد شهرک در این منطقه باید این مهم مدنظر قرار گیرد.

جعفر توان بیان کرد. برای شهر سقز هم طرح جامع مدیریت گردشگری هم به عنوان دومین شهرستان استان بعد از سنندج اجرا شود.

۸۷ درصد اراضی شهرک جدید سقز اراضی ملی است

معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی کردستان در این جلسه با اشاره به پهنه بندی اراضی شهرک ۴۴۸ هکتاری سقز، اظهار کرد: این شهرک جدید در ۲ ناحیه و پنج محله طراحی شده است.

مصطفی رضایی رویکرد این شهرک جدید را اشتغال، گردشگری و خدمات برای شهر مادر یعنی سقز خواند و ادامه داد: براساس بررسی ها و مطالعات انجام شده این شهرک جدید حدود ۲۹ هزار نفر جمعیت را می تواند پوشش دهد.

وی اضافه کرد: این شهرک می تواند افزون بر تامین نیازهای مسکن شهرستان سقز، پشتیبان کریدور شماره ۱۰ ایران باشد که این در جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی بسیار اثرگذار خواهد بود.

معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی کردستان یادآور شد: ۸۷ درصد اراضی مدنظر برای احداث این شهرک براساس آخرین نقشه های منابع طبیعی، ملی و ۱۳ درصد کشاورزی است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان در این جلسه با اشاره به اینکه یک میلیون قطعه زمین برای واگذاری به متقاضیان واجد شرایط نهضت ملی مسکن روستایی در کشور اختصاص داده شده است، اظهار کرد: از این میزان سهم استان ۱۰ هزار قطعه زمین بوده که تاکنون ۶ هزار قطعه آن تایید شده است.

رسولی بیان کرد: تاکنون ۳۶۶ هکتار اراضی ملی در استان شناسایی شده که ۴۸ روستای استان را در برمی‌گیرد و از این میزان ۳۱۸ هکتار از اراضی منابع طبیعی و ۴۸ هکتار هم از اراضی ۱۲ روستای حریم شهرهای استان است.

شناسه خبر 84601