شناسه خبر:84640
1403/4/20 18:15:04

اداره کل دامپزشکی استان همدان با صدور اطلاعیه‌ای به‌مناسبت محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی، از عزاداران حسینی خواست از ذبح هرگونه دام در اماکن عمومی پرهیز کنند.

در این اطلاعیه آمده است: از خرید و کشتار دام‌های تب‌دار و بیمار به‌جد اجتناب و دام نذری از میادین عرضه دام که تحت نظارت دامپزشکی است، خریداری شود.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: از خرید دام دارای ظاهر نامناسب و علائمی از قبیل لنگش، قرمزی چشم و ریزش ترشحات از چشم و بینی، خودداری شود.

این اطلاعیه می‌افزاید: برای جلوگیری از بروز و شیوع بیماری‌های مشترک میان انسان و دام و آلودگی‌های محیط‌زیست، از کشتار دام در محل‌های عزاداری، معابر عمومی، منازل و در مقابل دسته‌های عزاداری به‌جد خودداری شود.

اداره کل دامپزشکی استان همدان در ادامه این اطلاعیه آورده است: در همه مراحل خریداری و ذبح دام، جدا کردن آلایش (جگر سفید و سیاه، قلب و کلیه‌ها) و قطعه‌قطعه کردن گوشت، باید از دستکش استفاده شود و لاشه دام ذبح‌شده قبل از قطعه‌بندی، برای حذف عوامل بیماری‌زا، به مدت 24 ساعت وآلایش آن (دل، جگر، قلوه و غیره) به مدت 48 ساعت در یخچال نگهداری و سپس نسبت به قطعه‌قطعه کردن و مصرف آن‌ها اقدام شود.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: درصورت خریداری گوشت نذری از قصابی‌ها، به قصابی‌های مجاز مراجعه و به وجود مهر دامپزشکی و برچسب مشخصات گوشت مانند تاریخ مصرف بر روی لاشه، توجه شود؛ لاشه‌ای که بدون این مشخصات باشد، از کشتار غیر مجاز تهیه شده است و پیگرد قانونی دارد.

اداره کل دامپزشکی استان همدان توصیه کرد: هنگام ذبح دام باید از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش، عینک، چکمه و لباس مناسب استفاده شود و از مصرف گوشت، جگر و دیگر احشای خوراکی دام به‌صورت خام و نیمه‌پخته خودداری شود.

در این اطلاعیه تأکید شده است: کشتارگاه‌های دام در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی فعال هستند و هیئت‌های مذهبی، خیرین و شهروندان به‌منظور حفظ سلامت خود و شهروندان دام خود را از میادین و مکان‌های مجاز عرضه دام زنده تحت نظارت دامپزشکی تهیه و با توجه به کنترل و بررسی دام قبل، حین و پس از کشتار، آن را در کشتارگاه قربانی کنند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 84640