شناسه خبر:84643
1403/4/21 09:24:41
کارشناسان مستقل بین‌المللی:

قحطی به مرکز و جنوب نوار غزه رسیده است

گروهی از کارشناسان مستقل در حوزه حقوق بشر افزایش موارد فوتی در میان کودکان نوار غزه به دلیل سوء تغذیه را نشان‌دهنده شیوع قحطی در این مناطق دانستند.

این گروه از کارشناسان که از سوی سازمان ملل مامور بررسی شرایط امنیت غذایی در مناطق مختلف نوار غزه شده بودند، اعلام کردند که دستکم 33 کودک به دلیل سوء تغذیه جان خود را از دست دادند و بیشتر آنها در مناطق شمالی نوار غزه بودند که با شدیدترین بمباران‌ها مواجه هستند.

از اوایل ماه مه، جنگ به جنوب غزه کشیده شده و با توجه به محدودیت‌های اعمال شده از سوی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، این مساله به کمک‌رسانی‌ها به این مناطق زیان وارد کرده است.

این گروه متشکل از 11 کارشناس در بیانیه‌ای اعلام کردند که از اواخر مه، سه کودک 13، 9 و 6 ساله به دلیل سوء تغذیه در خان یونس واقع در جنوب نوار غزه و دیرالبلح در مرکز غزه جان خود را از دست دادند، با مرگ این کودکان در اثر گرسنگی، دیگر تردیدی وجود نخواهد داشت که قحطی از شمال غزه به مرکز و جنوب آن کشیده شده است.

در بیانیه‌ای که به امضای گروهی از کارشناسان از جمله «مایکل فخری» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حق غذا رسیده، طرح عامدانه گرسنگی دادن که اشغالگران علیه ملت فلسطین آغاز کرده اند، محکوم شد.

در مقابل هیئت دیپلماتیک رژیم صهیونیستی در ژنو این بیانیه را «حاوی اطلاعاتی گمراه کننده» دانست و مدعی شد: «اسرائیل همواره در راستای افزایش هماهنگی‌ها و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق مختلف نوار غزه به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد و به تازگی خط برق خود را به ایستگاه آب شیرین‌کن نوار غزه متصل کرد.»

در بیمارستانی در خان یونس، یک زن فلسطینی در حالی که کنار فرزند بیمارش نشسته بود، به خبرگزاری «رویترز» گفت: نگران هستم پسرم از گرسنگی جان خود را از دست بدهد، این شرایط بسیار دشوار است، من با چشمانم می‌بینم که فرزندم در اثر سوء تغذیه جان خود را از دست می‌دهد اما به دلیل جنگ و بسته بودن گذرگاه‌ها و نیز به دلیل آلودگی آب نمی‌توانم هیچ امکاناتی را برای او فراهم کنم.

وجود قحطی با نبود آن به صورت رسمی بر اساس طبقه‌بندی مراحل امنیت غذایی مورد حمایت سازمان ملل و پس از ارزیابی بر اساس مجموعه‌ای از عوامل فنی تعیین می‌شود.

ماه گذشته میلادی در گزارشی بر اساس این رتبه‌بندی اعلام شد، با تداوم جنگ و محدودیت کمک‌رسانی‌ها، غزه هنوز به شدت در معرض خطر قحطی قرار دارد و بیش از 495 هزار تن در مناطق مختلف غزه یعنی بیش از یک پنجم ساکنان با سطح بسیار بالا یا فاجعه بار نبود امنیت غذایی مواجه هستند.

طبق اعلام وزارت بهداشت نوار غزه، در حملات رژیم صهیونیستی به این منطقه از اکتبر گذشته دستکم 38 هزار و 193 فلسطینی که بیشترشان زن و کودک بودند، به شهادت رسیده‌اند.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 84643