شناسه خبر:84670
1403/4/21 12:42:55

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به رونق دوباره تولید در سایه تلاش‌های مجموعه صمت استان، گفت: ۷۷ واحد صنعتی و معدنی راکد در استان کردستان طی ۲ سال اخیر به چرخه تولید بازگشتند و این احیا، نویدبخش رونق دوباره تولید و اشتغالزایی در این استان است.

بختیار خلیقی، روز پنجشنبه  در دیدار با نماینده تام الاختیار وزارت صنعت معدن و تجارت در شورای هماهنگی و پشتیبانی راهیان نور کشور در سنندج، گفت: بازگشت این واحدها به مدد عارضه یابی و کارشناسی‌های دقیق و همچنین حمایت های مجموعه صمت استان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه این اقدام ارزشمند، گامی مهم در راستای تحقق جهش تولید و توسعه اقتصادی استان به شمار می رود، افزود: افزایش تولید این واحدها، به رونق چرخه های تولیدی و زنجیره های ارزش در استان منجر خواهد شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: مجموعه صمت کردستان با رسالت عظیم خود، نقشی کلیدی در اقتصاد استان ایفا می کند و این مجموعه ۴۲ درصد تولید ناخالص داخلی و ۳۷ درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.

خلیقی ادامه داد: در حال حاضر هزار و ۶۶۱ واحد صنعتی در استان فعال هستند و در ۲ سال اخیر، با عارضه یابی و کارشناسی‌های صورت‌گرفته، ۷۷ واحد صنعتی معدنی به چرخه تولید بازگشته اند.

وی یادآور شد: با وجود اقدامات مثبت در حوزه صنعت، مشکلاتی نیز از جمله تخصیص ارز و سرانه پایین زمین صنعتی در استان وجود دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: در راستای طرح‌های سرمایه‌گذاری، شاهد رشد قابل ملاحظه‌ای بوده‌ایم و مجوزهای بی‌نام برای جذب سرمایه‌گذار و همچنین ۱۸ طرح و پروژه در زنجیره فولاد در حال اجرا هستند که ۵ پروژه از این طرح ها به اتمام رسیده و بقیه تا پایان سال ۹۶ تکمیل خواهند شد.

خلیقی در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه معدن اشاره کرد و گفت: استان کردستان پتانسیل های خوبی در حوزه معدن دارد و به لحاظ ذخایر معدنی، رتبه پنجم کشور را داراست.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰، ۷۹ میلیون تن ذخیره قطعی در ۱۸ گونه ماده معدنی در استان شناسایی شده است و ۱۲۱ محدوده امیدبخش نیز در استان شناسایی شده و زمینه سرمایه گذاری در آنها فراهم شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با توجه به موقعیت استراتژیک استان در کریدور شمال غرب به جنوب غرب، اظهار کرد: وضعیت تجارت در کردستان مطلوب است و مبادلات تجاری با کشور عراق و سوریه از جمله نقاط قوت این حوزه هستند.

خلیقی با اشاره به پیگیری های رئیس جمهور شهید، ادامه داد: خوشبختانه در سال گذشته راه‌آهن سنندج، به بهره‌برداری رسید و در زمینه تجارت ریلی نیز می توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی یادآور شد: در مجموع، حجم مبادلات تجاری استان حدود ۶ میلیارد دلار است که بیشترین سهم آن به مبادلات با کشور عراق اختصاص دارد.

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه مجموعه صمت در حال حرکت به سمت صنعتی شدن است و با برنامه ریزی های انجام شده، شاهد رونق روزافزون این بخش در استان خواهیم بود، بیان کرد: حمایت از سرمایه گذاران و رفع موانع تولید، کلید توسعه اقتصادی استان است.

شناسه خبر 84670