شناسه خبر:84685
1403/4/21 15:08:53

ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با پیش‌بینی پرحجم بودن سفر در تعطیلات تاسوعا و عاشورا، تأکید کرد: برق مراکز اقامتی به هیچ عنوان نباید قطع شود.

ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر ویژه دهه اول ماه محرم چهارشنبه 20 تیرماه 1403 تشکیل جسله داد. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر گفت: با توجه به حجم سفرهای تابستانی از یک سو و تعطیلات تاسوعا و عاشورا از دیگر سو تشکیل این جلسه ستاد به‌منظور هماهنگی بین اعضا حائز اهمیت است. طبیعتاً سفر، پرحجم خواهد بود و مسئولیت ما و همکارانمان در استان‌ها را مضاعف می‌کند.

*برق مراکز اقامتی قطع نشود

علی‌اصغر شالبافیان با اشاره به حجم متقاضیان سفر در هفته پیش‌رو، اظهار کرد: تغییرات آب و هوایی و قعطی برق از موضوعات مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد، روزهای پیش‌رو گرم خواهد بود و احتمال قطعی برق وجود دارد. باید رصد با دقت به‌منظور قطع نشدن برق مراکز اقامتی صورت گیرد.

او از ستادهای سفر استانی و استانداری‌ها درخواست کرد این موضوع را پیگیری و مردم را به رعایت الگوی سفر ترغیب کنند.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر همچنین، اطلاع‌رسانی صدا و سیما درباره گرمای هوا و تشویق مردم برای انتخاب زمان مناسب سفر را مهم دانست.

*قیمت بلیت هواپیما فنری است که باز شده است

شالبافیان به نرخ‌های جدید بلیت هواپیما اشاره کرد و گفت: نیاز است سازمان هواپیمایی، چارچوب سیاست‌گذاری خود را برای مجوز پروازهای خارجی، تعداد پروازها به مسیرهای مختلف و اعلام شفاف قیمت‌ها از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی مشخص کند و بسته سیاست‌گذاری را ارائه دهد. وقتی می‌گویید ایرلاین‌ها به قیمت انجمن پایبند باشند باید این قیمت‌ها شفاف مشخص شود، برخی مسیرها افزایش قیمت زیادی داشته‌اند که این موضوع وقتی به قیمت تورها انعکاس پیدا می‌کند، قابل مدیریت نیست.

وی افزود: افزایش قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای پرمسافر در این روزها و تابستان نمود بیشتری دارد. سیاست‌های سازمان هواپیمایی مبنی بر چارتر تغییر نکند، زیرا اقتصاد گردشگری این مسیرها به‌طورمستقیم وابسته به پرواز است. با ابطال دیوان عدالت اداری ایرلاین‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری خواهند داشت.

رئیس ستاد سفر لزوم نظارت تعزیرات و استفاده از این ظرفیت را در راستای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت بلیت هواپیما و نظارت بر سایت‌های غیر مجاز را مورد تأکید قرار داد و افزود: قیمت بلیت هواپیما فنری است که باز شده و اگر این موضوعات مدنظر قرار نگیرد ابزاری برای برخورد با این فنر باز شده وجود نخواهد داشت.

*گردشگری داخلی تحت‌تأثیر تب دنگی قرار نگیرد!

شالبافیان درباره شیوع بیماری تب‌دنگی همزمان با آغاز سفرهای تابستانی گفت: استان‌های جنوب شرق و شمالی دقت کنند این موضوع به درستی اطلاع‌رسانی شود تا فضای گردشگری داخلی تحت‌ تأثیر قرار نگیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه برگزاری مراسم‌های آیینی در سراسر کشور، فرصت خوبی برای گردشگران و زائران در راستای آشنایی با فرهنگ‌های مختلف و رویدادهای آیینی است، بر لزوم اطلاع‌رسانی برگزاری این رویداها از صداوسیما تأکید کرد و افزود: تماشای این رویدادها می‌تواند در مدیریت سوانح جاده‌ای و خواب‌آلودگی رانندگان تأثیرگذار باشد.

معاون گردشگری همچنین درباره سفرهای اربعین و نزدیکی مناسبت آن با دهه آخر ماه صفر و افزایش سفر به مشهد، اظهار کرد: استان‌های ایلام، خوزستان، کرمانشاه و استان‌های پشتیبان مانند همدان که در مسیر اربعین هستند از هم‌اکنون باید تدارک اربعین را ببینند.

ادارات کل میراث‌ فرهنگی در کنار سایر دستگاه‌ها و ستاد اربعین در گذشته همکاری خوبی داشتند که نیاز است اقدامات و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند. این دو رویداد کار سنگینی است و همکاری تمامی دستگاه‌ها را می‌طلبد، بنابراین تشکیل ستادهای خدمات سفر استان نباید به تعویق بیفتد، مخصوصاً استان‌هایی که در این دو رویداد هستند.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 84685