شناسه خبر:84695
1403/4/21 15:45:21

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی همدان گفت: ایجاد 120 هزار تُن ظرفیت جدید براساس نقشه راه کشاورزی استان جزء اهم فعالیت‌های امسال در بخش صنایع تبدیلی است.

حسن محمدی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایجاد 120 هزار تُن ظرفیت جدید براساس نقشه راه کشاورزی استان جزء اهم فعالیت‌های امسال در بخش صنایع تبدیلی است، افزود: در حال حاضر 250 واحد صنایع غذایی با پیشرفت فیزیکی بالای 30 درصد و با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری 50 هزار میلیارد ریال در استان درحال احداث است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی همدان اظهار کرد: نیاز تسهیلاتی این واحدها 30 هزار میلیارد ریال بوده و اشتغال‌زایی مستقیم برای پنج هزار نفر دارد.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی این طرح‌ها نبود تسهیلات است، افزود: چهار فقره واحد فرآوری سیب زمینی با سرمایه‌گذاری یک‌هزار میلیارد تومان، 63 واحد سردخانه، واحد پرتودهی محصولات کشاورزی، واحدهای تولید شوری و ترشی، بسته‌بندی مواد غذایی و فرآوری سیر ازجمله این واحدها هستند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر فعالیت بیش از 400 واحد صنایع غذایی در استان با اشتغال 10 هزار نفر، اظهار کرد: برخی از این واحدها با ده‌ها میلیارد ریال سرمایه‌گذاری به‌دلیل نبود سرمایه در گردش، در مضیقه هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طی چندسال اخیر 150 فقره سردخانه با ظرفیت 500 هزار تُن در استان احداث شده است، خاطرنشان کرد: ضایعات سیب زمینی با احداث سردخانه‌ها از 25 درصد به کمتر از سه درصد کاهش یافته است.

محمدی یادآور شد: 93 واحد سردخانه پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند و تعدادی با پیشرفت فیزیکی بالا درحال احداث هستند؛ به‌طوری که این ظرفیت، همدان را به بارانداز محصولات کشاورزی تبدیل کرده است.

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین مشکلات بخش صنایع تبدیلی استان کمبود تسهیلات بانکی، کمبود زمین در شهرک‌های صنعتی، ورود برخی از سودجویان و خریدوفروش زمین در شهرک‌ها است، گفت: عدم تخصیص آب کافی به طرح‌ها، مشکلات فواصل آلایندگی و کمبود زمین مناسب برای تغییر کاربری از مشکلات دیگر این صنعت در استان به‌شمار می‌رود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان همدان در بخش دیگر با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های امسال در این حوزه، خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از حداقل یک واحد فرآوری سیب زمینی، تکمیل 10 واحد سردخانه با ظرفیت 30 هزار تُن و بهره‌برداری از کشتارگاه مدرن مرغ در شهرستان رزن از اهم اقدامات سال جاری است.

وی پیگیری جذب تسهیلات بانکی در راستای تکمیل بخشی از طرح‌های نیمه‌کاره و پیگیری در راستای تأمین تسهیلات بانکی طرح بزرگ فرآوری میوه و سیب زمینی در شهرستان ملایر با سرمایه‌گذاری 12 هزار میلیارد ریال را جزء برنامه‌های در دست اقدام دانست و افزود: بهره‌برداری از دو واحد سورت و بسته‌بندی محصولات گلخانه‌ای در راستای تکمیل زنجیره صادرات گلخانه‌ها، از اولویت‌های بخش صنایع است.

محمدی همچنین پیگیری برای بهره‌برداری از سردخانه 10 هزار تُنی شهرک گلخانه‌ای کوریجان و پیگیری طرح مولدسازی روستاها و احداث واحدهای کوچک صنایع تبدیلی در روستاهای هدف را برشمرد و اضافه کرد: توسعه طرح‌های موجود در راستای تنوع تولید و تنوع در بسته‌بندی و حمایت از واحدهای تولیدی جهت شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی جزء اقدامات مهم این حوزه است.

وی در ادامه پیگیری رفع مشکلات موجود واحدها با سایر ادارات و سازمان‌ها را مجدانه خواند و گفت: پیگیری افزایش کیفیت مرغ کشتاری استان، فعال‌سازی حداقل پنج واحد تعطیل موجود و بازسازی و نوسازی هشت واحد دارای پروانه بهره‌برداری در دست اجرا است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 84695