شناسه خبر:84700
1403/4/21 17:02:29

رئیس سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه از ابتدای آغاز دولت سیزدهم تاکنون با وجود همه مشکلات و موانع 101 فروند هواپیما و بالگرد به کشور وارد شده است، از برقراری پرواز مستقیم از فرودگاه همدان به مقصد عتبات عالیات که شامل یکی از دو مقصد نجف یا بغداد می‌شود، از دو هفته آینده به‌منظور خدمات‌دهی به زائران اربعین حسینی (ع) خبر داد.

محمد محمدی‌بخش روز پنجشنبه با سفر به همدان در نشست بررسی برقراری پروازهای فرودگاه همدان اظهار کرد: هم‌اینک در هر هفته 360 پرواز به کشور ترکیه، 360 پرواز به امارات متحده عربی و 200 پرواز به عراق انجام می‌شود.

محمدی‌بخش با اشاره به برنامه‌ریزی هواپیمایی کشور برای رزرو برنامه‌های پروازی به شکل بلندمدت، عنوان کرد: پرواز تهران- لندن به‌طور سالانه رزرو می‌شود و این نشان از پویایی صنعت هواپیمایی کشور دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: در ابتدای دولت سیزدهم هفته‌ای یک پرواز به عمان داشتیم، اما حالا پروازهای دوسویه در ابن مسیر به 55 پرواز در هفته افزایش یافته و بیشتر آن برای در حوزه درمانی و بهداشتی است.

وی با قدردانی از زحمات مسئولان برای برقراری پروازهای حج تمتع از فرودگاه همدان، ادامه داد: چهار هزار زائر استان همدان رضایت 100 درصدی از اعزام داشتند و این حاصل کار گروهی بود که موجب افتخار است.

رئیس سازمان هواپیمایی با تأکید بر اینکه دو شرکت آماده فعال کردن فرودگاه همدان هستند، بیان کرد: برنامه زمان‌بندی برقراری پروازهای همدان به عتبات عالیات به‌زودی اعلام و پس از آن زمان فعال شدن پروازهای همدان- مشهد و همدان- کیش مشخص می‌شود.

وی با اشاره با اینکه سفر هوایی در سبد خانوار نشسته است، افزود: انجام سفرهای هوایی دیگر متعلق به دو درصد جامعه نیست و هم‌اینک 66 درصد مردم کشور گذرنامه دارند و از هواپیما برای سفر استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان هواپیمایی گفت: نباید فرصت بی‌نظیر همدان برای صادرات محصولات تولیدی از طریق فرودگاه را از دست بدهیم و می‌توانیم از این طریق مشکلات حوزه باربری و ترانزیت بار را حل کنیم و اگر پروازها راه بیفتد، همه مؤلفه‌های استان حل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پایداری پروازهای فرودگاه اهمیت ویژه‌ای دارد، افزود: فرودگاه همدان امکانات بسیار خوبی دارد و بدون داشتن مشکلات زیرساختی، می‌تواند به مردم غرب کشور خدمات ارائه دهد.

محمدی‌بخش تأکید کرد: سرمایه‌گذار بخش خصوصی می‌تواند برای واردات هواپیما دست به کار شود و دولت نیز ارز مورد نیاز برای خرید هواپیما را تأمین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شهرهای بزرگ کشور باید پرواز اختصاصی داشته باشند، اضافه کرد: پرواز اختصاصی و شب خواب بودن هواپیما اولویت مهم اختصاص پرواز به فرودگاه همدان است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور تأکید کرد: از 27 خردادماه مجوز مرکز بازیافت هواپیماهای فرسوده صادر شده است و این مرکز با حمایت‌های مسئولان استانی می‌تواند کار خود را در استان همدان آغاز کند.

وی تصریح کرد: این مرکز تنها مرکز بازیافت هواپیماهای فرسوده کشور است که در فضایی به مساحت 10 هکتار در کنار فرودگاه همدان راه‌اندازی می‌شود.

محمدی‌بخش اظهار کرد: از این پس آخرین پرواز هواپیماهای فرسوده کشور و حتی کشورهای منطقه به مقصد فرودگاه همدان خواهد بود.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از این مرکز ایران جزء کشورهای مطرحی می‌شود که می‌تواند مراحل بازیافت هواپیماهای فرسوده را انجام دهد و امروز در فرودگاه همدان همه ابزارهای آن فراهم است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور با اشاره به اینکه نبود پرواز در همدان آسیب‌شناسی شده است، بیان کرد: هم‌اینک قیمت بلیت‌های پرواز متعادل شده و با تسهیل‌گری صورت‌گرفته، بخش خصوصی می‌تواند به این حوزه ورود کند.

وی تأکید کرد: توسعه فرودگاه زمینه‌های توسعه شهر و استان را فراهم می‌کند با تدابیر درنظر گفته‌شده پروازهای فرودگاه همدان از دو هفته آینده به مقصد عتبات عالیات آغاز خواهد شد.

محمدی‌بخش ادامه داد: ماه گذشته با همه مشکلات موجود، با یک همدلی خاص پروازهای رفت‌وبرگشت حج از فرودگاه همدان برقرار شد و بیش از چهار هزار حاجی به سلامت از این فرودگاه به خانه خدا مشرف شدند. همچنین در نشست مشترکی که با استاندار و نمایندگان استان همدان در مجلس شورای اسلامی داشتیم، مقرر شد پروازهای فرودگاه همدان به مقصد عتبات عالیات شامل نجف یا بغداد از دو هفته آینده برقرار شود.

وی با اشاره به وجود زیرساخت‌های مناسب ناوبری هوایی در فرودگاه همدان، اظهار کرد: پس از آغاز پروازهای عتبات عالیات، با برنامه‌ریزی دقیق به دنبال برقراری پروازهای همدان- مشهد و پس از آن پروازهای دائم به سایر شهرها از مبدأ فرودگاه همدان هستیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با صدور مجوز و اختصاص زمین مورد نیاز، در نزدیکی فرودگاه همدان مرکز بازیافت هواپیماهای فرسوده آماده فعالیت شد.

عباس صوفی اظهار کرد: امروزه آبادانی یک منطقه فقط به فراوانی آب نیست، بلکه به صدای موتور هواپیما در فرودگاه آن منطقه است.

وی با بیان اینکه همدان ظرفیت‌های زیادی برای توسعه دارد و مرکز غرب کشور است، افزود: با توجه به نزدیکی این استان به تهران و آماده بودن زیرساخت‌های ارتباطی، منطقه خوبی برای سرمایه‌گذاری است.

صوفی عنوان کرد: مجوز منطقه ویژه اقتصادی در 20 کیلومتری فرودگاه همدان صادر و زمین آن به مساحت دو هزار هکتار تملک شده است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت پتروشیمی مارون و ابن‌ سینا با 200 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری به‌عنوان نخستین سرمایه‌گذاران در این منطقه، پیشگام هستند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه‌اندازی بندر خشک در همدان آغاز شده است، خاطرنشان کرد: سرمایه بسیار خوبی در فرودگاه همدان وجود دارد و توافقات خوبی برای فعال کردن آن شده است.

وی تأکید کرد: آخرین خبر خوب در حوزه فرودگاه همدان این است که مجوز بازیافت هواپیماهای فرسوده صادر شده است و از چند روز آینده کار آن آغاز می‌شود.

صوفی با بیان اینکه مباحث مسافربری فرودگاه برای همدان اهمیت ویژه‌ای دارد، بیان کرد: پروازهای همدان به تهران و مشهد مقدس و عتبات عالیات بسیار مهم است.

وی تأکید کرد: همدان شهر دارالمؤمنین است و نیاز ویژه‌ای به برقراری پروازهای مشهد و عتبات عالیات دارد و استان‌های غربی کشور نیز می‌توانند از این ظرفیت بهره‌مند شوند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: با تلاش مسئولان استان و بنا بر تصمیم سازمان هواپیمایی کشوری، پروازهای دائم همدان به مشهد و عتبات از دو هفته آینده آغاز می‌شود.

وی تأکید کرد: پرواز دوسویه همدان- تهران لازمه توسعه استان است و خیلی‌ها برای سرمایه‌گذاری در استان دنبال پرواز همدان- تهران هستند.

صوفی بیان کرد: فعال شدن فرودگاه آرزوی دیرینه مردم همدان است و از سازمان هواپیمایی می‌خواهیم خواسته فعالان حوزه گردشگری، گردشگری سلامت و فعالان اقتصادی را درخصوص فعال شدن فرودگاه، فراهم کند.

وی افزود: بخش خصوصی در طول دو سال گذشته اقدامات خوبی برای سرمایه‌گذاری در فرودگاه انجام داده است و مجوزهای لازم را برای خرید هواپیما گرفته و پای کار فعال کردن آن است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرداری همدان نیز پای کار آمده است و اگر نیاز باشد، اقدامات لازم برای خریداری هواپیما را انجام خواهد داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده برای فعال سازی فرودگاه همدان، گفت: تلاش داریم با فعال کردن پروازهای فرودگاه همدان، اتفاق خوبی در استان رقم بخورد و شاهد تحول و توسعه همه‌جانبه باشیم.

سیدمجتبی حسینی افزود: براساس تصمیم‌گیری صورت‌گرفته با سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، پرواز عتبات عالیات و مشهد در مرحله نخست و سپس پرواز تهران و کیش در فرودگاه همدان برقرار شود.

حسینی با اشاره به انجام پروازهای حج تمتع با همکاری ایران‌ایر از فرودگاه همدان، تصریح کرد: اگر دفتر شرکت ایران‌ایر در استان همدان مستقر شود، اتفاقات خوبی در استان رقم خواهد خورد.

حسینی با اشاره به اینکه حساسیت مردم همدان نسبت به برقراری پروازهای فرودگاه زیاد است، عنوان کرد: زمان‌بندی برقراری پروازهای همدان به عتبات عالیات، مشهد، کیش و تهران هرچه زودتر اعلام شود.

وی اظهار کرد: سیستم هندلینگ فرودگاه همدان باید مجهز شود، چراکه در گذشته بخشی از تجهیزات و بخشی از جت استارتر و ایر کاندیشن این مجموعه به فرودگاه دیگری منتقل شده است و امیدواریم این سیستم هندلینگ به فرودگاه همدان بازگردد.

حسینی همچنین گفت: در بودجه سال 1404 اعتبارات لازم برای خریداری تجهیزات مورد نیاز فرودگاه همدان لحاظ شود.

وی تأکید کرد: مشتاقانه پیگیر موضوع راه‌اندازی شرکت بازیافت هواپیماهای فرسوده در همدان هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: پارک علم و فناوری همدان آمادگی دارد تا در حوزه بازیافت هواپیماهای فرسوده ورود پیدا کند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 84700