شناسه خبر:84714
1403/4/23 15:24:27

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: در بخش راه، 85 پروژه فعال در دست اجرا است که برخی از پروژه‌های عظیم در حال اتمام و بهره‌برداری است.

فرشاد دوستی اظهار کرد: اعتبارات استان ایلام در حوزه راه (راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور) در مجموع ملی و استانی 4315 میلیارد تومان است.

وی گفت: در حوزه راه‌سازی در استان ایلام می‌توان به پروژه‌های راه‌سازی محور ایلام به مهران اشاره کرد و در سایر مسیرهای استان نیز پروژه‌های کلانی در مراحل اجرا و بهره‌برداری است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با اشاره به عملیات‌های انجام شده در10 پروژه راه‌سازی محور ایلام به مهران در دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: تونل اول محور ایلام به مهران (کیلومتر 5) که عملیات اجرایی آن سال 1398 آغاز شد، 844 متر است و 1200 متر نیز عملیات راه‌سازی طرفین آن نیز به انجام رسید و زیر بار ترافیک قرار گرفت و نزدیک به 80 درصد اعتبار این پروژه در دولت سیزدهم هزینه شده است، 713 متر لاینینگ تونل دوم راه کربلا که به اتمام رسید و روکش آسفالت و روشنایی داخل تونل نیز تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.

دوستی افزود: ساخت و تکمیل چهار دهنه پل در راه‌های طرفین تونل دوم راه کربلا، شروع عملیات حفاری و بتن‌ریزی (شمع‌زنی) قطعه رانشی در محور ایلام به مهران که تا کنون 135 عدد شمع اجرا شده است ضمناً پروژه چهارخطه نمودن ایلام به صالح‌آباد به طول 18 کیلومتر به طور کامل به اتمام رسید و مورد بهره‌برداری قرار گرفت، ادامه عملیات احداث تقاطع غیرهمسطح صالح‌آباد (عملیات بتن ریزی و احداث دیوارهای بتونی و خاکریزی آغاز شده است)، ادامه عملیات تکمیلی اتصال پل‌های بزرگ کیلومتر 55 و 56 منطقه کنجانچم و شروع عملیات تعریض پل سه دهانه 15 متری بدوله در محور مهران مرز جهت شش خطه کردن مسیر و همچنین شروع احداث ابنیه فنی قطعه دوم شش خطه مهران به مرز و عملیات تکمیلی این طرح که در حال انجام است.

وی افزود: یکی دیگر از پروژه‌های راه‌سازی استان که می‌توان آن را مهم‌ترین پروژه راه‌سازی استان و حتی کشور قلمداد نمود پروژه تونل عظیم کبیرکوه است، این تونل و راه‌های طرفین آن در حال حاضر در حال آخرین مراحل اجرایی است، تونل اصلی کبیرکوه به طول 4750 متر بزرگ‌ترین تونل جاده‌ای حال حاضر کشور است که عملیات لاینینگ آن نیز به پایان رسیده و اجرای روشنایی آن در جریان است و هفت رشته تونل منتهی به تونل اصلی نیز در مجموع به طول 2.5 کیلومتر که بیشتر آن‌ها به‌صورت سه خطه انجام شده‌اند عملیات لاینینگ آن‌ها به پایان رسیده و عملیات آسفالت و روشنایی آن در حال انجام است و در آستانه بهره‌برداری قرار دارد. با بهره‌برداری از تونل کبیرکوه پیچ‌های سخت گذر و گردنه برف‌گیر جاده قدیم کبیر کوه حذف خواهد شد و ارتباط استان‌های جنوبی و مرکز کشور به مرزهای عراق تسهیل خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام خاطر نشان کرد: جهت احداث تونل کبیرکوه از شروع پروژه (سال 1389) تا کنون 1300 میلیارد تومان هزینه شده که 1100 میلیارد این مبلغ در دو سال اخیر دولت سیزدهم انجام شده است، و پیشرفت فیزیکی 52 درصدی آن در حال حاضر 96 درصد است.

دوستی در ادامه گفت: در محور مهران – دهلران- اندیمشک اصلاح و چهار خطه کردن چهار کیلومتر منطقه نصریان، با پیشرفت فیزیکی بالای 55 درصد در حال اجرا است و چهار خطه کردن محور دهلران به اندیمشک در سه قطعه پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها تا پایان مهر 1400 در مجموع 12 درصد بود و هم اکنون این سه طرح در مجموع بالای 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی به محور ایلام- حمیل - کرمانشاه اشاره و خاطرنشان کرد: در محور ایلام- سرابله- حمیل که 78 کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان ایلام است چهار پروژه راه‌سازی در حال اجرا است. که مهم‌ترین این چهار پروژه تونل دوم آزادی است، این تونل به طول 3300 متر در قالب دو قطعه از طرفین در حال حفاری است، از سمت ایلام از مهرماه 1400 تا کنون 900متر حفاری صورت گرفته و از سمت مقابل نیز حفاری در حال انجام است. این محور 970 میلیارد تومان اعتبار داشته که 540 میلیارد تومان آن در دولت سیزدهم تحقق پیدا کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام از دیگر محورهای راه‌سازی استان به محور ایلام- دره‌شهر - پل گاومیشان اشاره و اظهار کرد: طول این محور 146 کیلومتر است در این محور دو پروژه راه‌سازی فعال است در مجموع این پروژه‌ها 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند. اعتبار این محور 185 میلیارد تومان می‌باشد که در دولت سیزدهم 109 میلیارد تومان آن محقق شده است.

شناسه خبر 84714