شناسه خبر:84722
1403/4/23 16:32:44

توجه به آموزش و پرورش و زیرساخت‌های آن از مهمترین اولویت‌های دولت سیزدهم است به طوریکه در مدت حدود سه سال فعالیت دولت سیزدهم؛ 225 مدرسه، فضای آموزشی و ورزشی با 600 کلاس درس در استان کرمانشاه ساخته شده و همچنین پروژه‌های زیادی هم در دست اجرا است.

«رضامراد صحرایی» وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده که در طول 33 ماه خدمت شهید رئیسی به مردم ایران؛ نزدیک هفت هزار مدرسه یعنی روزی هشت مدرسه در کشور ساخته شده و برای نزدیک به 226 هزار معلم ردیف استخدامی ایجاد شد که سهم استان کرمانشاه 225 مدرسه و فضای آموزشی و ورزشی است.
اگرچه طول عمر دولت سیزدهم با شهادت آیت الله رئیسی کوتاه و در حد 33 ماه بود اما به اذعان همه در این مدت کارها و اقدامات ماندگاری در سطح کشور و به خصوص استانهای کمتربرخوردار انجام شد و امید می‌رود با انتخاب دکتر پزشکیان و شروع به کار دولت چهاردهم، روند خدمات رسانی در کشور همچنان با سرعت ادامه یابد.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 370 هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی، 30 هزار فرهنگی بازنشسته و 26 هزار معلم است که هم‌اکنون در سه هزار و 464 مدرسه و 13 هزار و ٧5١ کلاس درس مشغول تدریس و تحصیل هستند.
براساس آمارهای رسمی نزدیک به 273 هزار نفر از مردم استان کرمانشاه بی‌سواد مطلق هستند.
به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمانشاه اکنون از 14 هزار و 531 کلاس درس که در استان کرمانشاه وجود دارد، یک هزار و 715 کلاس آن نیازمند تخریب و بازسازی و 6 هزار کلاس نیازمند مقاوم‌سازی است.
افزایش 10 برابری اعتبارات آموزش و پرورش استان کرمانشاه در دولت سیزدهم
استاندار و رییس شورای آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ارتباط با توجه دولت سیزدهم به حوزه آموزش و پرورش به افزایش 10 برابری اعتبارات این حوزه در استان در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در طول دولت سه ساله شهید رئیسی بیش از هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار در استان مصوب شده که بیش از هزار میلیارد تومان آن اختصاص یافته است.
محمدطیب صحرایی با اشاره به خدمات دولت سیزدهم و نگاه ویژه رییس جمهور شهید به آموزش و پرورش، افزود: از کارهای بی نظیر شهید رئیسی اختصاص حدقل 15 درصد اعتبارات عمرانی استان‌ها و شهرستان‌ها به زیرساخت‌های آموزش و پرورش مانند ساخت و تجهیز مدارس است.
احداث 225 مدرسه فضای آموزشی در دولت سیزدهم
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمانشاه نیز گفت: در این مدت سه سال دولت سیزدهم؛ 225 مدرسه فضای آموزشی و ورزشی با 600 کلاس درس در استان کرمانشاه ساخته شده و همچنین پروژه‌های زیادی هم در دست اجرا است.
مرزبان نظری از جمله پروژه‌‌های مهم در دست اجرا این نهاد را ساخت 107 مدرسه به جای مدارس کانکسی بالای 10 دانش‌آموز عنوان کرد که تا مهرماه همگی آنها تحویل داده می‌شود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمانشاه همچنین از اجرای 136 پروژه با 400 کلاس درس و زیربنای 49 هزار و 675 مترمربع در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: تا مهرماه سال جاری 37 پروژه از این تعداد تحویل آموزش و پرورش استان می‌شود.
وی بیان کرد: در سال 1401؛ تعداد 49 پروژه در قالب 175 کلاس درس با حدود 14 هزار و 932 مترمربع زیربنا و با مبلغ 768 میلیارد ریال اعتبار دولتی و 230 میلیارد ریال از محل کمک خیرین ساخته شد.
نظری همچنین اظهار کرد: در سال 1402 تعداد 83 پروژه آموزشی و ورزشی با 189 کلاس درس و زیربنای نزدیک به 171 مترمربع به بهره برداری رسید.
طرح شهید عجمیان در 526 مدرسه کرمانشاه اجرا شد
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمانشاه در ادامه به اجرای طرح شهید عجمیان (تعمیر و شاداب سازی مدارس مناطق محروم) در استان اشاره کرد و گفت: در مرحله اول 526 مدرسه با هزار و 500 کلاس درس از محل اعتبارات دولتی و خیرین به میزان 19 میلیارد ریال اجرا شد.
نظری همچنین اظهار کرد: در تابستان امسال اجرای طرح شهید عجمیان در 400 کلاس درس پیش بینی شده است.
وی میانگین سرانه فضای آموزشی کشور را 5.2 متر مربع اعلام کرد و گفت: این سرانه در کرمانشاه به دلیل ساخت و سازهای بعد از زلزله آبان سال 96 غرب استان به 6.4 متر مربع رسیده که از میانگین کشوری نیز بیشتر است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود از اصلاح و بهینه‌سازی سیستم گرمایشی 400 مدرسه استان با اعتبار 250 میلیارد ریال خبر داد و توضیح داد: سیستم گرمایشی مدارس کرمانشاه سال تحصیلی گذشته ایمن سازی شده بود و اکنون فقط درصدد ارتقا و اصلاح آنها هستیم.
این مسئول همچنین به توزیع نزدیک 600 میلیارد ریال تجهیزات، بسته‌های آموزشی، وسایل هنرستانی و آزمایشگاهی، رایانه با هدف هوشمندسازی کلاس‌های درس استان کرمانشاه خبر داد و گفت: همچنین در این مدت چهار هنرستان به آموزش و پرورش استان کرمانشاه تا آغاز سال تحصیلی جدید تحویل داده می‌شود.

شناسه خبر 84722