شناسه خبر:84728
1403/4/24 08:38:06

در هفته تقویمی حجاب و عفاف هستیم؛ علت نام‌گذاری این مناسبت به وقوع حادثه دردناک تیرماه تابستان 1314 برمی‌گردد؛ سالی که فعالیت ضد حجاب حکومت پهلوی علنی شد. اتفاق ناگواری که در برخورد معترضان به قانون اتحاد لباس و کشف حجاب در مسجد گوهرشاد یعنی در حریم و جوار حرم رضوی رخ داد.

تلخ آن است که متأسفانه اماکن مقدس زیارتی و مساجد که از هر حیث می‌توانستند محلی امن برای صدای معترضین باشند، با قتل عام نیروهای مسلح رضا خان پهلوی قلدر، مواجه شدند. درب‌های مسجد را بسته و جمع را به رگبار بستند و برای مخفی کردن جنایت خود، با کامیون‌ها جنازه‌ها را به گورهای دسته‌جمعی خارج از شهر منتقل کردند! این روسیاهی به‌بارآمده تا مدت‌ها با تعطیلی مسجد با دیوارهای خونی برجامانده، همراه بود.

متأسفانه سوء استفاده خاندان پهلوی از مسئله زنان همچنان در دوره محمدرضا پهلوی نیز تداوم یافت و خیانت‌های این رژیم ستم‌شاهی در انحای مختلف همچون قوانین لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی با عناوینی چون دادن حق رأی به زنان، فریبکارانه رقم خورد.

واقعیت این است که سوء استفاده از زنان همواره با پشتوانه استعماری در بستر تاریخ رقم خورده و وابستگان این عرصه نیز دانسته یا ندانسته در صف این نوع نگاه استعماری قدم برداشته و به آن جهت می‌دهند. تغییر هویت با رویکرد استعماری از مشروطه آغاز شد و اقدام پهلوی‌ها هم برآمده از آن بود؛ اهمیت مسئله عفاف و حجاب در کشورمان از ابعاد مختلفی چون مذهبی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی قابل بررسی است. آنچه مسلم است اینکه مستند به آیات قرآنی، حجاب ضرورت شرعی است و هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد که بخواهد مورد شبهه قرار بگیرد. از جنبه حقوقی نیز چون اکثر مردم کشور ما مسلمان هستند، حجاب مشروعیت قانونی دارد؛ اما آنچه در مقطع کنونی بیشتر باید مورد دقت قرار گیرد، موج‌آفرینی و بهره‌برداری استعمار با رویکرد سیاسی از مسئله زنان با کسب تجارب شکست خود در گذشته است.

اگر این چرایی رابطه استعمار و حجاب برای ما بی‌پاسخ و برای عده‌ای پنهان باشد، نمی‌توان برای استعمار در این خصوص نقشی قائل شد و نهایت باید روشنفکرمآبانه با تفکری قاجاری‌اندیش بگوییم از فرق سر تا نوک پا به مانند غرب می‌شویم. حال که تلاش برای تبلیغ و ترویج ضد فرهنگی و تغییر ادراک و اهم جلوه دادن خاستگاه اجتماعی با هدف تغییر هویت (به‌ظاهر تحول‌خواهی) از آخرین شیوه‌های اجرایی جریان زیرپوستی وابسته است، سؤال این است بر فرض وجود عده‌ای کم بر خواسته خود در امر نوع حجاب، چرا این موضوع در کشور ما در مقطع یکی دو سال اخیر مطرح و به‌شدت دنبال می‌شود؟! چه شد که از بین همه مسائل، موضوع حجاب به وسط آمد و دانسته یا نادانسته از سوی عده‌ای تحمیل می‌شود؟! در حوزه کاستی‌ها و مسائل اولویت‌دار، مسئله مهم، محور اقتصادی است و دغدغه همه باید اقتصاد بوده و توان جمعی مصروف آن شود؛ اما چرا دستگاه‌های دولتی و حتی مجلس و نیروی انتظامی می‌بایست بخشی از وقت و بودجه خود را مصروف موضوع حجاب کنند و اساساً کدام جریان به دنبال جهت دادن به موضوع مشغله‌آفرینی بدحجابی است؟! بله، جریانی وابسته که می‌خواهد به بهانه آزادی با فریب و برانگیختن احساسات و فضای چندقطبی، مانع از وحدت برای حل مشکلات اقتصادی و پیشرفت کشور باشد، نمی‌خواهد با حل مسائل اقتصادی، آخرین فرصت دشمنی‌اش را از دست بدهد و آزادی حجاب و به صف کردن عروسک‌ها، بهانه است. ما باید بچه‌های خودمان را که چنین ظاهری به خود گرفتند، بیش‌ازپیش از این جریان مطلع کنیم. به فرموده رهبر انقلاب اسلامی بدحجابی یا ضعف حجاب درست نیست، اما این موجب نمی‌شود که ما این [افراد] را از ‌حوزه‌ دین و انقلاب و مانند این‌ها خارج بکنیم و خارج بدانیم؛ چرا، باید نقص‌ها را برطرف ‌کنیم... سؤال این است پس از این سخنان، متولیان امر در استان چه نقصانی را شناختند و چه راهکار و برنامه جدیدی را ارائه داده‌اند که بتواند آن هم در شهر دارالمؤمنین همدان جنبه عملی صحیح و آگاهی‌بخشی داشته باشد تا مانع از هزینه‌تراشی برای ممانعت از پیشرفت باشند؟ ما نیازمند امید، همدلی و اجماع نظر در این خصوص هستیم، انشاالله.

شناسه خبر 84728