شناسه خبر:84729
1403/4/23 17:39:37
مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) همدان:

170 هزار روستایی همدانی از نعمت آب سالم بهره‌مند شدند

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) همدان گفت: با اجرای طرح‌های جهاد آب‌رسانی 170 هزار نفر از روستاییان این استان از آب شرب پایدار و بهداشتی بهره‌مند شدند.

سرهنگ پاسدار علی قراباغی روز شنبه در جمع خبرنگاران ابراز کرد: با اجرای طرح‌های جهاد آب‌رسانی براساس برنامه باید 154 هزار روستایی از نعمت آب سالم بهره‌مند می‌شدند که چند روستای دیگر به این طرح افزوده شد و درنهایت 170 هزار نفر از مردم روستانشین استان همدان امروز از مواهب طرح جهاد آب‌رسانی بهره‌مند شدند.

این مقام مسئول گفت: کمک‌های مؤمنانه با رهنمودهای رهبری فرزانه انقلاب به سمت کمک پایدار پیش رفت؛ بنابراین قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) برای فعالیت‌های عمرانی زیرساختی گام برداشت.

وی افزود: در این راستا هشت هزار روستا بالای 20 خانوار دارای مشکل کشور شناسایی شد و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در 9 عرصه آب‌رسانی، آبخیزداری، قنوات، جالیز، استخر ذخیره آب، ساخت مسکن محرومین، ایمن‌سازی مدارس ناایمن و ایجاد خانه بهداشت در روستاهای فاقد خانه بهداشت ورود پیدا کرد.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان ابراز کرد: ابرپروژه‌ای که بسیج سازندگی درحال انجام آن است را می‌توان جهاد آب‌رسانی عنوان کرد که با قطع یک روز آن زندگی انسان مختل می‌شود.

سرهنگ قراباغی اضافه کرد: آب‌رسانی به هشت هزار روستا در کشور با همت مشترک سپاه و دولت سیزدهم شروع شد که در ابتدا 130 روستای همدان هدف‌گذاری شد.

به گفته وی اجرای 238 کیلومتر خط انتقال و ایجاد 181 کیلومتر شبکه توزیع درحال اتمام است و در خط انتقال از عدد عنوان‌شده در قرارداد بیشتر کار صورت گرفته است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان بیان کرد: 22 حلقه چاه و چشمه به ظرفیت 110 لیتر در ثانیه باید حفر و بازسازی می‌شد که 44 حلقه چاه و چشمه با ظرفیت 400 لیتر در ثانیه آب تهیه و تحویل شد.

سرهنگ پاسدار قراباغی افزود: 19 هزار و 650 متر مکعب باید مخزن ایجاد می‌شد که تاکنون 77 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، یعنی 15 هزار متر مکعب آماده شده است.

وی با بیان اینکه براساس برآورد وزارت نیرو بسیج سازندگی طرح‌های آب‌رسانی را با یک‌سوم هزینه اجرایی می‌کند، اظهار کرد: تاکنون وزارت نیرو 53 درصد اعتبار مورد نیاز اجرای طرح‌ها را پرداخت کرده است.

* پیشرفت طرح‌های جهاد آب‌رسانی همدان به 88 درصد رسیده است

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان ادامه داد: پیشرفت فیزیکی طرح‌های جهاد آب‌رسانی این استان به 88.7 درصد رسیده، درحالی که میانگین کشوری آن زیر 50 درصد است.

سرهنگ قراباغی اضافه کرد: ایجاد راه روستایی بعد از جهاد آب‌رسانی در اولویت بسیج سازندگی همدان است که در این راستا با حضور جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران عملیات اجرایی 635 کیلومتر آغاز شد و 135 کیلومتر احداث و مابقی ترمیم و روکش آسفالت شد.

وی اظهار کرد: این طرح‌ها مرحله به مرحله جلو رفته و نیازسنجی، مطالعات و فازبندی آن توسط راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همدان و با همکاری فرمانداری‌ها انجام می‌شود.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان گفت: طرح‌هایی که معیشت روستانشینان با آن عجین شده، تأمین آب بخش کشاورزی است.

سرهنگ قراباغی افزود: براساس قرارداد با وزارت جهاد کشاورزی در قالب قرارگاه امام حسن مجتبی سهم همدان یک‌هزار میلیارد تومان است که در سه بخش لایروبی و احیای قنوات، انتقال آب قنوات از محل تأمین به مصرف با لوله پلی‌اتیلن یا جدول‌گذاری و سوم ایجاد سازه‌ها شامل استخر و حوضچه است.

وی بیان کرد: برای ایجاد 40 هزار مسکن با کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز برنامه‌ریزی شد که سهم همدان ساخت 800 منزل مسکونی است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) همدان ادامه داد: این میزان مسکن سال گذشته تکمیل و تحویل محرومان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) شد که به‌واسطه تکمیل به‌موقع ساخت 55 واحد دیگر به‌عنوان جایزه برای همدان پیش‌بینی شد که این واحدها هم بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سرهنگ پاسدار قراباغی درباره کیفیت این مساکن بیان کرد: گازکشی و نصب شیرآلات جزء قرارداد ساخت مسکن محرومان نبود، اما این موراد و دیگر مؤلفه‌ها با بهترین و بالاترین کیفیت انجام شد.

* راه‌اندازی دهکده الگویی اقتصاد مقاومتی در همدان

وی با بیان اینکه قرارگاه اقتصاد مقاومتی در حوزه اشتغال نیز فعالیت دارد، گفت: با راه‌اندازی دهکده الگویی اقتصاد مقاومتی زمینه حرفه‌آموزی برای دانش‌آموخته و متقاضیان فراهم می‌شود و پس از گذشت مدتی این افراد با سرمایه علمی و عملی وارد بازار کار می‌شوند.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان اضافه کرد: راه‌اندازی 20 رسته تولیدی در دهکده الگویی اقتصادی مقامتی پیش‌بینی شده و تاکنون 180 میلیارد ریال هزینه شده که 30 میلیارد ریال توسط استان و مابقی از سوی سپاه پرداخت شده است.

سرهنگ پاسدار قراباغی ادامه داد: دهکده الگویی اقتصاد مقاومتی محلی برای عرضه کالاهای اقتصاد مقاومتی شده است، همچنین در این محل فضای سبز و مکان تفریحی برای مراجعان پیش‌بینی می‌شود.

وی ابراز کرد: بخش آموزشی و اداری دهکده الگویی اقتصاد مقاومتی بهره‌برداری شد و کار گلخانه و استخر آن درحال پایان است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان همچنین یادآور شد: پارسال یک‌هزار و 300 میلیارد ریال از محل تبصره 18 تسهیلات قرض‌الحسنه به یک‌هزار متقاضی کسب‌وکار پرداخت و یک‌هزار و 500 فرصت شغلی نیز ایجاد شد.

سرهنگ قراباغی افزود: بیش از 25 دستگاه از محل تبصره 18 سهم می‌برند که میانگین پرداخت به دستگاه‌های اجرایی 37 درصد بوده، اما این رقم برای بسیج سازندگی 60 درصد است.

وی همچنین گفت: در راستای جهاد روشنایی 30 پنل وارد استان شده و تا دو هفته آینده نصب نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی آغاز می‌شود.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) همدان درباره چرایی انتخاب همدان برای جهاد روشنایی توضیح داد: همدان تعداد روزهای دارای آفتاب زیادی دارد و رطوبت در این منطقه بالا نیست.

سرهنگ قراباغی افزود: بنابراین فراخوان برای پنل خوردشیدی داده شد که سه هزار نفر در این فراخوان مشارکت کرده و از سه هزار خانه با همکاری شرکت برق بازدید شد و د نهایت 960 خانه تأیید شد و از این تعداد 300 خانه مراحل لازم را برای انعقاد قرارداد تضمینی طی کردند.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان ادامه داد: دو قرارگاه پهنه‌ای تجهیز و متولی سایر گروه‌های جهادی می‌شود؛ البته امیدواریم این قرارگاه‌ها زود صاحب مکان شده و دیگر گروه‌های جهادی را پشتیبانی کنند.

سرهنگ پاسدار قراباغی گفت: مأموریت اصلی بسیج سازندگی برای مناطق محروم و محرومیت‌زدایی است و باید محرومان از خدمات بسیج سازندگی سود ببرند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 84729