شناسه خبر:84734
1403/4/24 07:32:54

هیئت رفتن با کودکان آدابی دارد که از مهمترین این آداب همراه داشتن اسباب بازی مناسب است. موبایل را جایگزین اسباب بازیهای مفید و دوستان هیئتی نکنیم.

فرزندان من همانند سایر کودکان عاشق شاد بودن و بازی کردن هستند و مشتاق حضور در هر فضایی می‌باشند که این دو لذت را به آنها بدهد. پس ما باید سعی کنیم هیئت‌ها را که یکی از بسترهای اصلی رشد معنویت و عشق به اهل بیت است را برای کودکانمان لذتبخش کنیم.

*موبایل وسیله نامناسب سرگرمی کودکان

وقتی وارد هیئت ‌شدم کودکانی را دیدم که در جای جای هیئت یک موبایل دست گرفته و در تاریکی هیئت درحال بازی کردن هستند. با وجود اینکه این وسیله بهترین و دردسترس ترین وسیله بازی است که می‌تواند ساعتها کودکان را به خود مشغول کند، اما آسیب‌هایی که از نظر روانی و ذهنی برای کودک دارد و در کنار آن آسیبی که در نگاه کردن طولانی به صفحه موبایل در تاریکی هیئت به چشم کودک وارد می‌شود، ارزش سرگرم کردن کودک در آن بازده زمانی را ندارد.

فرزند من نیز با دیدن سایر بچه‌ها از من تبلت و موبایل میخواهد و با امتناع من بی‌تابی میکند.

*موبایل سرگرمی سرشار از مضرات

بهانه گیری و اصرار فرزندم مضرات بیشمار استفاده طولانی مدت از تلفن همراه برای کودکان را در ذهنم بازیابی می‌کند. این روزها آنقدر از مضرات موبایل برای کودکان شنیده‌ایم که هرکداممان می‌توانیم همچون یک روانشناس مضرات آن را نام ببریم مضراتی مانند؛ خستگی چشم و مشکلات بینایی بخصوص در استفاده طولانی مدت در تاریکی هیئت، ایجاد اختلالات خواب و بی خوابی، افزایش خطر قرار گرفتن در معرض تشعشعات فرکانس رادیویی منعکس از موبایل، ایجاد تاثیرات منفی بر رشد شناختی مانند؛ تمرکز، حافظه و توانایی‌های شناختی کلی، ایجاد اختلال در مهارت‌های اجتماعی و توانایی‌های ارتباطی، اختلال در مهارت‌های اجتماعی، ایجاد مشکلات جسمانی و سبک زندگی کم تحرک و...

همه این عوامل موجب می‌شود که در برابر خواسته فرزندم مقاومت کنم و بجای راحت کردن خودم و دادن گوشی همراه به او سعی کنم تمهیدات بهتری بیاندیشم تا هم او را سرگرم کنم و هم خودم بتوانم از مراسم بهره معنوی ببرم.

دکتر تعمیم داری استاد زبان و فرهنگ دانشگاه ادیان و مذاهب درخصوص استفاده کودکان از موبایل در هیئت ابراز نگرانی کرد و گفت: «استفاده طولانی مدت از موبایل در کودکان از رفتار بزرگسالان سرچشمه میگیرد. متاسفانه بسیاری از پدر و مادرها در هیئتها نشسته اند و حین گوش دادن به عزاداری درحال چک کردن مکالمات و پیامها هستند و بعضا با موبایل خود بازی میکنند. این عادت متقابلا به فرزندان نیز منتقل می‌شود.»

وی در توضیح آموزش صحیح حضور در هیئتهای مذهبی به کودکان و نوجوانان افزود: «والدین موظف هستند در کنار آموزش ادب اخلاقی و اجتماعی ادب شرعی را نیز به کودکان خود بیاموزند. همانطور که باید به کودک خود آداب معاشرت و رفتار درست در جامعه را بیاموزند، باید روش رفتار درست در اماکن مذهبی و مقدس را نیز آموزش دهند. باید به کودکان خود بیاموزند اماکن مذهبی از جمله هیئتها و مراسم‌های عزاداری حرمت دارند و همانطور که نباید در این اماکن با کفش وارد شد، باید رعایت یک سری اصول رفتاری را نیز کرد.»

*خلاء آموزش درست حضور در هیئت

دکتر تعمیم داری در خصوص خلاء تربیت شرعی اظهار داشت: «آموزش اصول اخلاقی و شرعی در کنار رسانه و آموزش و پرورش بر عهده خانواده است. متاسفانه کودکان و نوجوانان امروز بسیاری از آداب اخلاقی و شرعی را نیاموخته‌اند. باید به بچه‌ها آموزش دهند که استفاده از موبایل در کنار مضراتی که برای مغز، بدن، چشم و روح آنها دارد، جایگاهی دارد و هیئتهای مذهبی حرمت دارد و مکان خوبی برای استفاده از آنها نیست.»

*جایگزین مناسبی بجای موبایل همراه داشته باشید

با آگاهی از این امور و اینکه من به عنوان والد مسئول سلامت و تادیب فرزندم هستم. در برابر اصرارهای فرزندم مقاومت بیشتری کردم. وسایل و تمهیداتی که از خانه در نظر گرفته بودم را از کیفم بیرون آوردم. به او کاغذ و مداد دادم برای نقاشی، با هم اوریگامی درست کردیم، پازل چیدیم، خوراکی خوردیم و توانستیم بچه‌های دیگر را هم سرگرم کنیم و فرزندم دوستان هیئتی بسیاری پیدا کرد. همینطور که بچه‌ها بازی میکردند پیش خودم فکر کردم می‌توانم فردا خورده پارچه و ماژیک بیاورم تا بچه‌ها سربند و پرچم درست کنند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 84734