شناسه خبر:84762
1403/4/24 14:15:29

نماینده ولی‌فقیه در کردستان گفت: امر به معروف و نهی از منکر یک کنش عاطفی و رفتار عقلگرایانه است.

حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی در همایش استانی تجلیل از آمران به معروف ناهیان از منکر کردستان اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند ای کسانی که ایمان آورده‌اید خود و خانواده‌هایتان را از عذاب جهنم ایمن کنید.
وی با بیان اینکه در حوزه امر به معروف و نهی از منکر چهار مولفه و محور مهم وجود دارد، گفت: محور اول این است که امر به معروف و نهی از منکر یک امر واجب است و کسی نمی‌تواند ان را انکار کند و وجوب شرعی دارد که باید راجب آن باید مطلع باشیم.
نماینده ولی فقیه در کردستان تصریح کرد: محور دوم امر به معروف و نهی از منکر یک امر دلسوزانه است شخصی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند در واقع برای فردی که مورد امر و نهی قرار می‌دهد دلسوز است.
به گفته حجت‌الاسلام پورذهبی، اگر امر به معروف و نهی از منکر دلسوزانه باشد فرقی نمی‌کند شخصی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنیم چه نسبتی دارد و در این مسیر همه را با یک چشم نگاه و تذکری که لازم است داده می‌شود.
وی با تاکید براینکه امر به معروف و نهی از منکر یک کنش عاطفی است، خاطرنشان کرد: کسانی که آنها را امر به معروف و نهی از منکر می‌کنیم یک احساس عاطفی بین دو طرف ایجاد می‌شود.
وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک رفتار عقل گرایانه است، گفت: اگر دیدید ابرو، مال و جان کسی در خطر است نباید سکوت کنیم سکوت در این شرایط رفتار عقلگرایانه نیست.
وی چهار توصیه هم در این خصوص داشت و اذعان کرد: امر به معروف باید اول از خود انسان و در گام دوم از نزدیکترین افراد خانواده شروع شود به جامعه تعمیم داده می‌شود.
نماینده ولی فقیه در کردستان افزود: مرحله دوم امر به معروف و نهی از منکر و توجه به ترویج و اجرای این فریضتین الهی در اداره و محل کار است و همه باید به این مهم توجه داشته باشیم.
حجت‌الاسلام پورذهبی نحوه برخورد و پاسخگویی مناسب به مردم را مصادق امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و گفت: براساس آمار متولیان امر 55 هزار کارمند در سطح استان داریم نحوه رفتار و پاسخگویی آنها موجب اعتماد و امیدآفرینی در جامعه می‌شود.
نماینده ولی فقیه در کردستان بر ضرورت نگهداشت احترام ارباب رجوع در ادارات را از مصادیق امر به معروف دانست و گفت: ترویج و نهادینه کردن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر باید از مدارس شروع شود.

شناسه خبر 84762