شناسه خبر:84851
1403/4/28 12:41:19
مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد؛

کشت 650 هزار هکتار برنج در کشور

مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت برنج در 650 هزار هکتار از اراضی 19 استان کشور اجرایی شده، اعلام کرد: نخستین عملیات رسمی برداشت از 21 تیر ماه در روستای شریعتکلا شهرستان بابل مازندران آغاز شده است.

سهراب سهرابی افزود: بیشترین میزان کشت برنج در سطح 550 هزار هکتار در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان صورت گرفته و کشت این محصول در نقاط مختلف همچنان ادامه دارد.

وی اظهار کرد: اقدامات فنی در سال‌های گذشته موجب شده نزدیک به 70 درصد کشت‌های برنج در استان‌ها مکانیزه باشد و تنها 30 درصد به روش سنتی کشت شود.

مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال جاری ارقام مختلف محلی و پرمحصول در استان‌های مختلف کشت شده است، تصریح کرد: نزدیک به 90 هزار هکتار از سطح زیر کشت برنج مربوط به ارقام پرمحصول و مابقی ارقام محلی است.

سهرابی درباره کشت ارقام مختلف برنج گفت: حدود 20 رقم جزو ارقام پرمحصول هستند و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که امسال به طور قطع بیش از سال گذشته از شالیزارهای کشور برنج تولید شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 4.2 میلیون تن شلتوک و 2.5 میلیون تن برنج سفید از شالیزارهای کشور بدست آمد.

مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی به مدیریت تلفیقی محصول کشاورزی ICM در حوزه برنج اشاره و اذعان کرد: در این روش از مجموع روش‌های مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در مزرعه استفاده می‌شود که شامل مدیریت زراعی و بیولوژیکی برای کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز است.

سهرابی ادامه داد: مدیریت تلفیقی محصول برنج ICM در سطح پنج هزار هکتار در سال جاری اجرا شده که سه هزار هکتار آن در مازندران، یک هزار هکتار در گیلان و یک هزار هکتار در گلستان است.

وی اضافه کرد: در این روش مدیریت، از کودها و سموم کمتری استفاده می‌شود و محصولات کیفیت بهتری دارند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 84851