شناسه خبر:84890
1403/4/30 11:48:00

مردمان ‌روستای درەتفی در آستانه فصل بهار بازگشت لک‌لک‌ها را با برگزاری مراسم جشن و پایکوبی خوش‌آمد می‌گویند؛ بازگشت این نوع پرنده‌های سفید و خوش‌یمنی که همیشه نوید زنده بودن دریاچه زریبار را دربرداشته است.

صبح آفتاب نزدە بە دل جادە می‌زنیم، تا قبل از شروع گرمای سوزان تابستان بە مقصد برسیم، نسیم صبحگاهی خنک و ملسی در جادە حاکم است کە انگار نە انگار وسط چلە تابستان قرار داریم.

صدای دلچسب حسن زیرک و جادە زیبای مریوان-سنندج، لذت سفر را برایم دوچندان کردە، با اینکە تابستان است اما زیبایی‌های جادە قدیم مریوان هنوز رنگ نباختە و جذابیت های خودش را دارد.

حوالی ساعت ۹ صبح بە شهر زیبای مریوان می‌رسیم، گشتی در دل زریوار می‌زنیم و بعد از صرف صبحانە بە قصد رفتن بە شهر لک‌لک‌ها بە راە می‌افتیم.

اگر از مریوان ۱٥ کیلومتر بە سمت غرب برانید سرانجام بە روستایی خواهید رسید بە نام روستای زیبای درەتفی، روستایی کە بە شهر لک‌لک‌ها معروف است.

پس از طی ۱٥ کیلومتر سرانجام بە مقصد می‌رسیم، سکوت دلچسپی در روستا حاکم است، کار و تکاپوی مردم این دیار و گاە پرواز لک‌لکی بر فراز آسمان تابلوی زندەای را در مقابل چشم‌ها ترسیم کردە است.

سفری بە شهر لک‌لک‌های جهان

گاە گاهی صدای بر هم زدن منقار لک‌لک‌هایی در این حوالی، سکوت روستا را در هم می‌شکند و موسیقی دلچسپی را در روستا طنین‌انداز می‌کند.

پس از عبور از دل روستا سرانجام بە محل زندگی لک‌لک‌ها می‌رسیم، تعداد زیاد لانەها و لک‌لک‌ها را کە ببینید پی خواهید برد کە چرا بە روستای «درەتفی» شهر لک‌لک‌ها می‌گویند!

چند سالی می‌شود کە در فصل بهار روستای درەتفی میزبان شماری زیادی از لک‌لک‌های مهاجری است که بە این دیار سفر می‌کنند.

ورود لک‌لک‌ها به روستای درەتفی بەویژه در فصل بهار در کنار جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیاری کە این منطقە دارد، این روستا را به مقصد گردشگران داخلی و خارجی بسیاری تبدیل کردە است.

لک‌لک‌ها در پشت روستا و بر بالای تیرک‌های آهنی دست‌ساز و درختان بلوط لانەسازی کرده و میزبانی خوب اهالی روستای درەتفی سبب شدە کە هر سال بر تعداد این لک‌لک‌ها افزوده شود.

اگر می‌خواهید داستان مهاجرت لک‌لک‌های درەتفی را بدانید باید بگویم کە طبق گفتەهای اهالی روستا سال‌ها پیش در فصل بهار تنها یک جفت لک‌لک بە این روستا سفر می‌کردند و در بالای یکی از تیرک‌های برق این روستا لانه‌ای برای خود می‌ساختند، مردم روستا نگران از اینکە لک‌لک‌ها دچار برق‌گرفتگی شوند سرانجام بر یک تیرک آهنی لانەای ساختند و لک‌لک‌ها را بە آن‌جا منتقل کردند.

سفری بە شهر لک‌لک‌های جهان

پس از این ماجرای مهربانی مردم روستا در حق لک‌لک‌ها، هرسالە بر تعداد لک‌لک‌های مهاجر این منطقە افزودە شد، مردم روستا کە هر سالە شاهد افزایش تعداد لک‌لک‌ها در روستاها هستند طی اقدامی خودجوش محلی را برای لانەسازی لک‌لک‌ها در پشت روستا ایجاد می‌کنند کە امروزە میزبان تعداد بسیار زیادی از لک‌لک‌ها است.

مردم روستای درەتفی، حضور لک‌لک‌ها را مایە برکت روستا می‌دانند و هرسالە در آستانه فصل بهار بازگشت لک‌لک‌ها را با برگزاری مراسم جشن و پایکوبی خوش‌آمد می‌گویند؛ بازگشت پرنده‌های سفید و خوش‌یمنی که همیشه نوید به‌پایان رسیدن سرمای زمستان و رسیدن بهار و هم‌چنین نماد زنده بودن دریاچه زریبار را دربردارد.

زیستگاه لک‌لک‌ها در کردستان ثبت ملی شد

براساس ابلاغ قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی به استاندار کردستان، زیستگاه لک‌لک‌ها در روستای دره‌تفی مریوان کردستان پس از طی تشریفات قانونی به شماره ١٢٣٦ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.

در اجرای تبصره ماده ٢ قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور مصوب دی‌ماه ١٣٨٢ و آئین‌نامه اجرایی آن، مصوب چهاردهم مرداد ١٣٨٤ به شماره ٢٦٩٧٥/ت ٣٢٩١٥ هـ هیات محترم وزیران با موضوع ثبت میراث ‌طبیعی ارزشمند کشور در فهرست میراث طبیعی ملی،«زیستگاه لک‌لک‌ها» واقع در استان کردستان، شهرستان مریوان، بخش مرکزی، روستای دره‌تفی که پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ١٢٣٦ مورخ ١٤٠٢/١٢/١٦ در فهرست میراث‌طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده، ابلاغ می‌گردد.

در این ابلاغ تاکید شده‌است اثر مذکور ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت وزارت میراث فرهنگی است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر بر عهده این وزارت خواهد بود و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر اصالت اثر شود، ممنوع است.

سفری بە شهر لک‌لک‌های جهان

دریاچه زریبار مریوان در اوایل اسفندماه هرسال میزبان پرنده‌های مهاجر زیادی از جمله لک‌لک‌ها است؛ لک‌لک‌هایی که نماد زنده بودن زریبار و همسایه سال‌های دور مردم روستاهای اطراف آن هستند. این نوع از پرنده‌های سفید در مسیر مهاجرت زمستانی خود هزاران کیلومتر را پرواز می‌کنند تا بر آشیانه گرمی که مردم روستاهای اطراف زریبار به‌ویژه روستای دره‌تفی در ۱۵ کیلومتری شهر مریوان، آن را ساخته‌اند بنشینند و تا اواخر پاییز مهمان آن منطقه باشند.

 

تداوم دوستی مردم این منطقه و هم‌زیستی آن‌ها با پرنده‌ها، ظرفیت بالقوه‌ای را برای توسعه صنعت گردشگری در این شهرستان به‌وجود آورده است، گردشگرانی هم که به مریوان می‌آیند برای دیدن لک‌لک‌ها به روستاهای اطراف دریاچه می‌روند تا از دیدن این منظره طبیعی و بکر بی‌نصیب نمانند.

شناسه خبر 84890