شناسه خبر:84901
1403/4/30 12:02:08

تغییرات آب‌وهوایی، امواج گرمایی و پیامدهای آن را در سراسر اروپا طولانی‌تر، قوی‌تر و مکررتر کرده که این امر با غیرقابل تحمل شدن زندگی در شهرها و کشورهای سراسر قاره همراه بوده است‌.

امواج گرما شبکه‌های برق جنوب و شرق اروپا را تحت فشار قرار داده و با تشدید آتش‌سوزی‌های جنگلی همراه بوده است. ده‌ها شهر در این بخش‌ها در حالت هشدار قرمز قرار دارند، زیرا گرمای بی‌امان زندگی روزمره را غیرقابل تحمل و نگرانی‌هایی را در مورد بقیه روزهای تابستان ایجاد کرده است.

اروپا با موج‌های گرما غریبه نیست، با این حال تغییرات آب‌وهوایی منجر به طولانی‌تر، قوی‌تر و مکرر شدن این امواج و پیامدهای آن شده است و بیشتر شهرهای اروپا هنوز برای تهدیدهای پیش رو آماده نیستند.

دمای سوزان اروپا با تشدید آتش‌سوزی‌های جنگلی همراه بوده، شبکه‌های برق را تحت فشار قرار داده و زندگی روزمره را غیرقابل تحمل کرده است. دمای هوا در جنوب و شرق این قاره از 40 درجه سانتی‌گراد عبور کرده است که انتظار می‌رود در روزهای آینده بیشتر شود و حتی در طول شب نیز بالا بماند.

*موج‌های گرمایی در اروپا

یونان که اولین موج گرمای خود را در تابستان امسال ثبت کرد، در حال تجربه یازدهمین روز متوالی خود با دمای بالای 40 درجه سانتی‌گراد است؛ دما در شب‌های آتن به 30 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و شرایط موجب شده است مقامات آکروپلیس بار دیگر پربازدیدترین جاذبه کشور را در گرم‌ترین ساعات روز تعطیل کنند. بعضی از کارهای خارج از منزل هم‌چون ساخت‌وساز و تحویل غذا نیز به حالت تعلیق درآمده است. گفته می‌شود این موج گرمایی تا بیست‌وششم جولای به قوت در شهر باقی بماند.

در ایتالیا نگهبانان باغ‌وحش‌ها در اطراف محوطه‌های حیوانات بلوک‌های یخ قرار دادند تا از گرمازدگی و تلف شدن آن‌ها جلوگیری کنند و 14 شهر این کشور از جمله فلورانس، پالرمو و بولونیا در حالت هشدار قرمز قرار گرفتند. بدتر از همه دسته‌هایی از ملخ‌ها که در شرایط گرم رشد می‌کنند، به مزارع و باغ‌های منطقه شرقی امیلیا رومانیا حمله کرده‌اند. دمای بالا و کمبود باران موجب تکثیر گسترده این آفت‌های کشاورزی شده است.

در مجارستان که از هفتم جولای تحت هشدار حداکثر گرما قرار دارد، افزایش دما مسافران را از هواپیماها و قطارها به سمت اتوبوس‌های دارای تهویه مطبوع سوق داده است و کرواسی و صربستان در طول هفته گذشته با افزایش مصرف برق بی‌سابقه‌ای به‌دنبال روشن کردن دستگاه‌های تهویه توسط ساکنان برای غلبه بر گرما مواجه بوده‌اند.

موج گرمای ناگهانی شبکه‌های برق آلبانی، بوسنی، کرواسی جنوبی و مونته‌نگرو را نیز تحت‌تأثیر قرار داده است. در رومانی و بخارست نیز دما در روز و شب خفه‌کننده است و حتی در شب‌ها بدن فرصتی برای خنک شدن پیدا نمی‌کند. با تداوم این شرایط موج گرمای طولانی‌مدت مرگبار می‌شود.

اسپانیا نخستین موج گرمای سال خود را پنجشنبه اعلام کرد و پیش‌بینی می‌شود دمای هوای آن در روزهای آینده در بعضی از مناطق جنوبی به 44 درجه سانتی‌گراد برسد و این امر با شب‌های گرم و ناراحت‌کننده همراه باشد. انتظار می‌رود دیوار گرمایی از آفریقا منجر به افزایش دمای این کشور شود و شن و غبار را از صحرای آفریقا به سراسر اسپانیا آورد.

*افزایش آتش‌سوزی‌های جنگلی در اروپا

گرما و شرایط خشکی در تمام این مناطق با آتش‌سوزی‌های مرگبار جنگلی همراه بوده است. دو آتش‌نشان در جریان آتش‌سوزی نزدیک شهر ماترا در جنوب ایتالیا جان باختند، در حالی که آتش‌سوزی جداگانه در نزدیکی رم پایتخت ایتالیا را در مه زرد خفه‌کننده‌ای فرو برد و طی 24 ساعت گذشته در یونان 40 آتش‌سوزی جدید به ثبت رسید.


منبع: ایمنا

شناسه خبر 84901