شناسه خبر:84913
1403/4/30 13:43:56

استفاده صنایع پرآب بر از پساب با خرید و فروش آن در بورس راهکاری مطمئن برای احیای بخش عمده‌ای از منابع آبی است.

صنایع پرآب بر همواره برای تأمین نیازهای خود ناگزیر به استفاده از آب‌های سطحی و زیرزمینی هستند.

این استفاده‌های بیش از حد، خطر بالقوه‌ای برای منابع زیرزمینی و سطحی محسوب می‌شود؛ چراکه مصارف این صنایع بیسار زیاد بوده و از طرف دیگر تأمین آب منوط به وضعیت بارشی کشور بوده است؛ همچنین نباید فراموش کرد که نرخ تبدیل آب تمیز و سالم به پساب در کشورمان بسیار بالا است.

سال‌های گذشته این پساب‌ها خیلی مورد توجه نبود و به‌سادگی از دست می‌رفتند، اما سال گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر استفاده بهینه از پساب در کشور جدی‌تر شد و تلاش‌ها بر این قرار گرفت تا با کمک بازار سرمایه فرصتی فراهم شود تا شرکت‌های آب و فاضلاب بتوانند با عرضه پساب در بازار بورس متقاضی خرید آن را پیدا کرده و در اختیار قرار دهند.

بر این اساس سال گذشته اقدام‌های لازم برای عرضه پساب در بورس فراهم شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در همین رابطه گفت: در چارچوب اجرای سیاست‌های وزارت نیرو برای حفظ منابع آبی و ایجاد منابع پایدار آب به‌منظور توسعه صنایع، واگذاری پساب از طریق بورس انرژی برنامه‌ریزی شده است و در فضایی رقابتی برای نخستین‌بار عرضه پساب در بورس انرژی صورت خواهد گرفت.

هاشم امینی ادامه داد: با برنامه‌ریزی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، 1.8 میلیون مترمکعب پساب تولیدی تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران در تابلو بورس انرژی عرصه خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم با توسعه این روند، وزارت نیرو بتواند اهداف توسعه بازار آب و پساب و تأمین منابع مالی برای اجرای طرح‌های پساب و تسهیل در جایگزینی پساب با منابع آبی باکیفیت را در اختیار بخش صنعت و شهرداری‌ها قرار دهد.

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور توسعه بازچرخانی آب و نظام‌مندشدن و شفاف‌سازی فرایندهای عرضه و تقاضا و تسهیل در سرمایه‌گذاری و مشارکت از دیگر اهداف این اقدام است.

بر اساس ابن گزارش، اردیبهشت‌ماه امسال مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران گفت: پساب دو تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب در بورس انرژی برای نخستین‌بار عرضه شد.

عباسعلی مصرزاده افزود: سال جاری مجوز قانونی عرضه 10 میلیون مترمکعب پساب دو تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب جنوب و غرب تهران برای عرضه در بورس انرژی اخذ شد و بدین ترتیب امروز 24 اردیبهشت‌ماه نخستین عرضه در این زمینه در بازار بورس انرژی انجام شد.

وی ادامه داد: این رویداد می‌تواند شروع خوب و تحولی در بخش اقتصاد آب، حفظ محیط‌زیست و توسعه تأسیسات فاضلاب در آینده شود.

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران خاطرنشان کرد: نخستین عرضه پساب به میزان 1.8 میلیون مترمکعب در سال و به مدت 15 سال به شرکت سیمان تهران واگذار می‌شود.

مصرزاده گفت: هم‌اکنون این امکان وجود دارد که در صورت وجود متقاضی تا 100 میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌خانه‌ها تحویل شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه آبفای کشور هم در این باره گفت: در سال 1403 برای نخستین‌بار در تاریخ کشور پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب تهران در بازار بورس عرضه شد و در نخستین عرضه پساب در بورس انرژی، هفت میلیون مترمکعب پساب در اختیار صنایع قرار گرفت.

طبق اعلام وزارت نیرو، مسعود باقرزاده در باره آخرین وضعیت عرضه پساب در بورس گفـت: 1.6میلیارد مترمکعب پساب تولیدی کشور است که تاکنون توانسته‌ایم هفت میلیون مترمکعب را به صنایع واگذار کنیم.

وی افزود: اولویت نخست ما در تولید و تأمین پساب برای صنایعی است که قبلاً تخصیص آب داشتند، بنابراین طبق قانون تخصیص آب آن‌ها را لغو و پساب تأمین می‌کنیم که در یک افق چندساله درصد قابل‌توجهی از آب شرب از صنایع کسر و با جایگزینی پساب بتوانیم آن را در اختیار شرب قرار دهیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه شرکت مهندسی آب و فاضلاب خاطرنشان کرد: تکمیل تصفیه‌خانه‌ها حتی اگر برای صنایع هم مصرف نداشته باشند، برای تغذیه آبخوان‌ها و جریان‌های زیست‌محیطی باتوجه‌به کیفیتی که پساب دارد، می‌تواند مفید باشد و کمکی برای تعادل زیست‌محیطی در کشور ایجاد کنند.

اکنون با رونق معاملات پساب در بورس انتظار می‌رود بخش زیادی از آب کشور احیا شده و در اختیار شرب و بهداشت قرار گیرد.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 84913