شناسه خبر:84965
1403/5/1 08:38:10

رقابت‌های انتخاباتی به پایان رسید و اکنون فصل کار و تلاش و رفاقت برای آحاد ملت، قوای سه‌گانه و جریانات سیاسی شروع شده است.

نخستین و مهم‌ترین مأموریت رؤسای جمهور منتخب همواره چینش کابینه و ترکیب هیئت‌وزیران بوده است؛ درواقع این تصمیم مهم رئیس‌جمهور نشان می‌دهد که سکان اداره قوه مجریه را در طول چهار سال پیش رو با چه افرادی، به چه سمت‌وسویی می‌برد.

رئیس‌جمهور نهم در همان روزهای پُرهیاهوی رقابت‌ها، بر «حق» و «عدل» تکیه کرد و بارها و مکرراً تأکید کرد که مهم‌ترین برنامه کلان او پیشبرد سیاست‌های مقام معظم رهبری است و اتفاقاً در همان روزها معظم‌له برای همه نامزدهای انتخاباتی خطوط قرمز اصلی تعیین کابینه را تبیین کردند.

برای تحقق وعده‌ها و اهدافی که رئیس‌جمهور منتخب آقای دکتر پزشکیان مطرح کرد، نیاز به همگرایی و همکاری قوا، نهادها و انتخاب معاونان و وزرایی متدین، متعهد، متخصص، کارآمد، قانون‌گرا، ولایت‌مدار، حق‌مدار، عدالت‌محور، دلسوز و پُرتلاش است.

یکی از نخستین موضوعاتی که پس از انتخاب و روی کار آمدن یک رئیس‌جمهور منتخب مطرح می‌شود، این است که او از چه نفراتی در کابینه خود استفاده می‌کند.

طبق قانون اساسی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، چند مراسم برگزار می‌شود که به‌ترتیب عبارت هستند از مراسم تنفیذ توسط رهبر ایران، مراسم تحلیف یا سوگند رئیس‌جمهور و مراسم رأی اعتماد مجلس به کابینه معرفی‌شده توسط رئیس جمهور منتخب.

طبق اصل 121 قانون اساسی مراسم سوگند رئیس‌جمهور باید در نشست علنی مجلس برگزار شده و حتماً رئیس قوه‌ قضائیه و اعضای شورای نگهبان نیز در این مراسم حضور پیدا کنند و براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور منتخب در همان روز یا حداکثر تا دو هفته مهلت دارد تا فهرست وزرای پیشنهادی خود را به مجلس ارائه دهد. کابینه پزشکیان هرچه باشد، باید بتواند از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد بگیرد.

درعین‌حال قانون «نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس» مصوب 1401، شرایط و ضوابطی را برای انتصابات مدیران دولتی معین کرده که قطعاً مد نظر جناب پزشکیان هست و نهادهای ذی‌ربط نیز به وظیفه قانونی خود درخصوص تشریح وضعیت افراد مد نظر عضویت در کابینه برای رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس عمل خواهند کرد.

توجه به بازخوانی خطوط قرمز مد نظر رهبر انقلاب که در روز عید غدیر امسال از سوی معظم‌له تبیین شد، بسیار راهگشا است؛ امیدواریم رئیس‌جمهور منتخب در تعیین مصادیق به این محورها دقت نظر کافی را داشته باشد.

«با خداوند خودتان عهد کنید که اگر موفق شدید و توانستید مسئولیتی به‌دست بیاورید»:

1- کسان و کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذره‌ای با انقلاب زاویه دارند؛ آن کسی که با انقلاب، با امام راحل و با نظام اسلامی ذره‌ای زاویه داشته باشد، به درد شما نمی‌خورد و همکار خوبی برای شما نخواهد بود.

2- آن کسی که دلبسته‌ آمریکا باشد و تصور کند که بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت در کشور، برای شما همکار خوبی نخواهد بود؛ او از ظرفیت‌های کشور استفاده نخواهد کرد و خوب مدیریت نخواهد کرد.

3- آن کسی که راهبرد دین و شریعت را مورد بی‌اعتنایی قرار دهد، با شما همکار خوبی نخواهد بود.

4- کسی را انتخاب کنید که اهل دین، اهل شریعت، اهل انقلاب و اهل اعتقاد کامل به نظام باشد.

5 - اگر شما نامزدهای محترم یک‌چنین عهدی با خدای خودتان ببندید، بدانید که کارهایی که برای انتخابات می‌کنید، همه‌اش حسنه خواهد بود.

تکیه بر حق و عدل، توجه به ظرفیت‌های داخلی، استفاده از فرصت‌ها، هم‌گرایی و وفاق ملی برای پیشبرد امور کشور و دل نبستن به دشمن، باید مد نظر رئیس‌جمهور منتخب و دولت‌مردان قرار گیرد.

یکی از نخستین موضوعاتی که احتمالاً آقای پزشکیان باید به آن رسیدگی کند، مشکلات اقتصادی ایران است. میلیون‌ها نفر در ایران زیر خط فقر هستند و اغلب درتلاش‌اند تا در اقتصادی که سال‌ها توسط تحریم‌های آمریکا فلج شده بود، زندگی خود را تأمین کنند. پزشکیان در مصاحبه‌ای با اشاره به فقر در ایران گفت که «مشکل فقرا ما هستیم.»

رئیس‌جمهور منتخب معتقد است که «وقتی تحریم وجود دارد، دولت دست در جیب مردم می‌کند.» او وعده داد که دلار را تک‌نرخی می‌کند تا «بازار خودش کشف قیمت کند.» او افزایش صادرات و افزایش ارزآوری را ابزار دولت برای کنترل تورم و کنترل التهابات بازار ارز می‌داند و می‌گوید: «ارز ترجیحی یعنی رانت و دولت به هرکس ارز ترجیحی دهد، یعنی او را از رانت برخوردار کرده است؛ بنابراین جز برای واردات دارو، مواد غذایی و کالاهای اساسی، ارز ترجیحی داده نمی‌شود.»

علاوه‌بر این مثلاً در حوزه صنعت، معدن و تجارت کسی باید به خدمت گرفته شود که در امور مهمی مانند سامان‌دهی بازار خودرو، افزایش و توسعه صنایع معدنی و غیره، به آن مفادی که رئیس‌جمهور در دوران مبارزات انتخاباتی گفت، نه فقط واقف باشد که علاوه‌بر موافقت، آن اهداف را در طول سال‌های پیش رو محقق کند و یا دست کم به سوی اهداف وعده داده‌شده حرکت کند. حرکتی که نه‌فقط شهروندان ایرانی آن حرکت را مشاهده کنند، بلکه نتایج ملموسی را هم از آن حرکت درک کنند.

در طول مبارزات انتخاباتی، آقای مسعود پزشکیان در همه زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی نه‌فقط اظهار نظر کرد، بلکه مفادی را بر زبان آورد که در مواردی خود یک وعده بود و در مواردی اگرچه وعده نبود، اما بر تحقق وعده‌ای استوار بود.

امید که با همدلی و هم‌افزایی همه آحاد مردم عزیز و هماهنگی قوای سه‌گانه دولت جدید بتواند به اهداف ترسیم‌شده نظام اسلامی در این شرایط پیچیده داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، نائل شود. ان‌شاء‌الله.

شناسه خبر 84965