شناسه خبر:84970
1403/4/31 15:22:24

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی گفت: به زودی مرکز شوق زندگی در استان مرکزی افتتاح خواهد شد که یکی از راهکارهای حمایت از اطفال و زنان است و منجر به توانمندسازی آنها خواهد شد.

محسن خیرمند، روز یکشنبه در نشست با اصحاب رسانه با بیان اینکه سرقت در رتبه دوم جرائم استان مرکزی است، اظهار کرد: در سال 1402 توانستیم با همکاری‌های بین بخشی روی آمار سرقت کار کنیم و آمار سرقت به شدت کاهشی شود و از رتبه اول جرائم به رتبه‌ دوم تنزل پیدا کرده و کمتر از میانگین کشوری شود.

وی با بیان اینکه امسال نیز روند سرقت در استان مرکزی کاهشی بوده است، افزود: رویکرد نیروی انتظامی در ماه‌های گذشته تغییر کرده و از سمت کشف سارقان به سمت کشف اموال تغییر جهت داده است.

خیرمند در رابطه با علل وقوع خودکشی تصریح کرد: یکی از مهارت‌هایی که در افراد وجود ندارد و منجر به خودکشی می‌شود عدم توان حل مسئله است. بیماری‌های روان نیز در خودکشی اثرگذار است، به طوری که 70 تا 80 درصد افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند حداقل یک بیماری روانی دارند.

وی با بیان اینکه ما هنوز نتوانستیم برای فردی که از زندان خارج می‌شود، شغل ایجاد کنیم، گفت: برای انجام بسیاری از امور مثل اخذ جواز کسب، عدم سوءپیشینه لازم است یا مثلا بهزیستی مکلف است به بهبود یافته‌ای که یکسال از اعتیاد پاک است، وام اشتغال بدهد ولی نمی‌دهد، در حالی که وقتی فردی که در گذشته مجرم بوده یا از اعتیاد بهبود یافته وارد صحنه کار شود، از صحنه وقوع جرم خارج می‌شود.

خیرمند با بیان اینکه باید کاری کنیم جامعه افرادی را که در گذشته ناهنجاری داشته‌اند بپذیرد، افزود: استان مرکزی جزو استان‌های پیشرو در ایجاد کارگاه‌های توانمندسازی داخل زندان است که بسیار اثرگذار بوده است. همچنین یکی از شاخص‌هایی که سرقت را در استان کاهش داد کاهش مرخصی زندانیان بود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی اظهار کرد: هدفگذاری پارسال کاهش تصادفات فوتی داخل شهر بود و هدف‌گذاری امسال کاهش سرعت داخل شهر وسایل نقلیه است. سرعت داخل شهر ماشین‌ها در دو شهر اراک و ساوه، میانگین 20 تا 30 کیلومتر بیشتر از سرعت مجاز است.

وی اضافه کرد: در کمربندی اراک دو دوربین متوسط سنج داریم و شهرداری قول داده در هر دو رینگ شمالی و جنوبی کمربندی، دوربین متوسط سنج نصب کند و در خیابان جهانپناه نیز دوربین کنترل سرعت نصب خواهد شد.

خیرمند با بیان اینکه بیشترین سرقت‌ها، سرقت خرد است‌ افزود: یکی از معضلات حاشیه شهر اراک وجود ضایعاتی‌های غیرمجاز است و هدف‌گذاری کردیم که امسال در شهرهای بزرگ استان، شهرک‌های ضایعاتی ایجاد کنیم. در اراک منتظر تملک زمین‌ها هستیم و در ساوه احتمالا در شش ماهه اول و در خمین در شش ماهه دوم سال شهرک ضایعاتی ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه 70 ضایعاتی غیرمجاز در اراک توسط شهرداری شناسایی و تعطیل شدند گفت: در بافت حاشیه شهر مجوز جدید ضایعاتی صادر نمی‌شود و برای اینکه مجوز مراکز مجاز تمدید شود سه محل کم خطر برای آنها درنظر گرفته شده است که اگر ضایعاتی‌های فعلی نیز به این مکان‌ها مراجعه نکنند تعطیل خواهند شد. ضمن اینکه تمام ضایعاتی‌های اراک شناسنامه دار شدند.

وی با بیان اینکه 85 درصد پارکینگ‌های اراک غیرمجاز هستند گفت: وجود پارکینگ، آمار سرقت‌ و ترافیک شهری را کاهش می‌دهد. ما در حال تعیین تکلیف پارکینگ‌های غیرمجاز شهری هستیم که باید اتاق اصناف و شهرداری پای کار بیایند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی تصریح کرد: در سال گذشته توانستیم به جز دو شهرداری دلیجان و محلات، بقیه شهرداری‌ها را به تفاهمی در خصوص ارائه آموزش‌های همگانی در حوزه‌های کودکان، نوجوانان و خانواده دعوت کنیم.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزش عمومی کنترل خشم و رانندگی صحیح وسایل نقلیه عمومی در سال جاری گفت: هدف‌گذاری کردیم که امسال 50 درصد رانندگان تاکسی را تحت آموزش قرار دهیم.

خیرمند با تاکید بر اینکه شهرداری اراک باید هرچه سریع‌تر مسئله تک هسته‌ای بودن شهر اراک را حل کند افزود: میزان مسافرت به مرکز شهر باید کم شود ولی شهرداری در این مورد موفق نبوده است. یکی از معضلات دیگر شهر اراک، کم بودن تعداد اتوبوس‌های درون شهری است و باید در این راستا اقداماتی صورت گیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی اضافه کرد: یکی از کارهای ما در سال گذشته، شناسایی رانندگان پرخطر از لحاظ تعداد تصادفات و جرائم است و قصد داریم دوره‌های مهارتی برای آنها برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه تعداد متکدیان اراک در سال گذشته به شدت کاهشی بوده است اظهار کرد: شهرداری اراک سال گذشته در بحث متکدیان کار خوبی انجام داد و بعد از جمع آوری متکدیان فهمید کدام متکدی واقعی است و آنهایی که واقعا دچار مشکل مالی بودند تحت حمایت دستگاه‌هایی مثل کمیته امداد و بهزیستی قرار گرفتند. متاسفانه شهرهای ساوه و خمین در این زمینه خیلی موفق نبودند.

خیرمند با بیان اینکه متکدیان مهاجر، معضل اصلی شهر اراک است افزود: استانداری تمهیداتی در بحث‌ نظارت و برخورد قانونی در این خصوص انجام داده که برای اولین بار در کشور رخ داده است.

وی با بیان اینکه ما توانمندسازی کودکان کار را دنبال می‌کنیم تصریح کرد: متاسفانه شاخصه‌های خوبی در بحث توانمندسازی کودکان نداریم چراکه بهزیستی در این موضوع غفلت کرده و پرتوان جلو نیامده است مثلا در اراک و ساوه مرکز تلاش نداریم. مرکز حمایت از کودکان کار، آن چیزی که باید باشد نیست و در حوزه‌های توانمندسازی در سال گذشته، کار خوب پیش نرفته است.

خیرمند با بیان اینکه به زودی مرکز شوق زندگی در استان مرکزی افتتاح خواهد شد گفت: این مرکز یکی از راه‌های حمایت از اطفال و زنان است که منجر به توانمندسازی آنها خواهد شد. حمایت‌های موردی و تسکینی در حوزه کودکان و نوجوانان خیلی اثربخش نیست.

وی اضافه کرد: شهرداری موظف شده ایستگاه‌های ثابت و سیاری برای دریافت زباله‌های تفکیک شده مردم راه‌اندازی کند و به قیمت ارزش واقعی از مردم خریداری کند که در کاهش تعداد زباله‌گردها و تعداد ضایعاتی‌ها اثر خواهد داشت.

خیرمند در رابطه با بالا بودن قیمت میوه در اراک اظهار کرد: ما جزو معدود شهرهایی هستیم که قیمت گذاری میوه برعهده شهرداری نیست و بر عهده تعاون روستایی است. شهرداری سال‌ها از سازمان میادین میوه و تره بار خود غافل شده بود ولی ما بنکداران را الزام کردیم که فاکتورهای متحدالشکل و مهر بنکداری داشته باشند تا بتوانیم نظارت دقیق‌تری بر قیمت‌ها داشته باشیم.

وی تصریح کرد: با اقداماتی که انجام دادیم تعداد وانت‌های میوه فروش به 1270 وانت رسیده و می‌خواهیم به جایی برسیم که به زیر هزار وانت برسیم.

خیرمند افزود: تنها افرادی می‌توانند با وانت در سطح شهر میوه فروشی انجام دهند که مالک وانت باشد و مستمری بگیر و درآمد بگیر جایی نباشد.

وی با بیان اینکه ما در بحث ترک فعل مدیران و کیفیت آب شرب نیز ورود پیدا کرده‌ایم گفت: امیدواریم امسال 40 پایگاه مسجدی در استان مرکزی در راستای ایجاد صلح و سازش در محلات و تربیت نیروهای محلی در حوزه‌های مختلف از جمله مشکلات حقوقی ایجاد کنیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی تصریح کرد: فعلا فقط پایگاه مسجد محله هجرت اراک را به صورت آزمایشی عملیاتی کرده‌ایم و قدم‌های مثبتی جهت حل مشکلات حقوقی محله برداشته‌ایم.

شناسه خبر 84970