شناسه خبر:85000
1403/5/1 13:20:05

معاون طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: تالاب ها سالانه حداقل ۴.۹ میلیارد دلار ارزش خدماتی برای کشور ایجاد می کنند.

یوسف علی‌احمدی روز دوشنبه در نشستی با عنوان رویکرد زیست بومی و نقش و مسئولیت دست اندرکاران در حفاظت از تالاب زریوار که در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: براساس مطالعات بانک جهانی در سال ۲۰۰۲ میلادی در ایران هزینه خسارت های ناشی از تخریب تالاب ها برابر با ۳۵۰ میلیون دلار بوده است.

وی با بیان اینکه ارزش اکولوژیک تالاب‌ها ۱۰ برابر جنگل‌ها و ۲۰۰ برابر زمین‌های زراعی است، بیان کرد: تالابی مانند شادگان معیشت بیش از پنج هزار خانواده وابسته به آن بود.

معاون طرح حفاظت از تالاب های ایران ادامه داد: ۱۲ هزار خانوار در اطراف تالاب هورالعظیم با صید ماهی امرار معاش می‌کردند و معیشت ۷۰ هزار خانوار هم به تالاب هامون ربط داشت.

علی‌احمدی با طرح این سوال که چرا باید از تالاب ها حفاظت شود، گفت: تالاب ها به دلیل خدمات و کارکردهایی که دارند به صرفه است که مورد حفاظت قرار گیرند.

وی ادامه داد: تالاب در هنگام وقوع سیلاب هم چون اسفنج عمل می کنند و می توانند از تخریب های زیاد این حادثه طبیعی ممانعت کنند.

معاون طرح حفاظت از تالاب های ایران اضافه کرد: تولید مواد غذایی، تغذیه و پشتیبانی آب‌های زیرزمینی، تفریح و گردشگری، تلطیف خواه و زیستگاه جانداران به ویژه پرندگان و ماهی ها از دیگر کارکردهای تالاب است.

احمدی به مشکلات پیش روی مناطق حفاظت شده تالابی اشاره کرد و گفت: افزایش تعداد و تنوع مصرف کنندگان و بهره برداران و رشد روند استفاده از منابع یکی از اصلی مشکلات تالاب‌هاست.

وی بیان کرد: برنامه مدیریت جامع تالاب بین‌المللی زریوار مریوان در سطح ملی و استانی مصوب شده و دارای پشتوانه قوانین بالادستی است. 

اعلام فراخوان سرمایه‌گذاری در تالاب زریوار

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان هم در این نشست اظهار کرد: بیشترین همراهی و تعامل دستگاه های اجرایی استان را طی ۲ سال اخیر با اداره کل محیط زیست استان در زمینه حفاظت از تالاب بین المللی زریوار داشته ایم.

اقبال حمیدی اضافه کرد: به تغییر کاربری که به دلیل استفاده شخصی از محیط آبی تالاب زریوار شده است با ورود دستگاه های ذیربط پرداخته‌ایم.

وی با اعلام اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده وضعیت تالاب زریوار در شرایط مناسبی است، افزود: باتوجه به بارندگی های مطلوب بعد از هشت سال، امسال شاهد سرریز شدن آب تالاب بودیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: بارندگی های امسال موجب شد بخشی از دخل و تصرف هایی که در ضلع جنوبی تالاب اتفاق افتاده بود به زیر آب رود.

حمیدی یکی از برنامه‌های این اداره کل را احیای حریم و بستر برای جلوگیری از تعارضات در تالاب زریوار خواند و گفت: احداث نیوجرسی براساس قوانین حفاظتی می بایست در سال ۱۳۸۸ ایجاد می شد و از حرکت خزنده شهر به سمت تالاب جلوگیری می کرد.

وی ادامه داد: نیوجرسی در ضلع جنوبی تالاب سال گذشته از محل مصوبات سفر رئیس جمهور به استان ایجاد شد و تکمیل آن هم در سال جاری انجام خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان بیان کرد: در راستای استفاده از ظرفیت گردشگری تالاب،براساس دستورالعمل موجود، فراخوان سرمایه گذاری محدوده ۱۵ هکتاری از تالاب را بر مبنای طرح مطالعات تالاب منتشر کرده ایم.

منطقه بدر و پریشان یک زیستگاه بکر و با ارزش با مساحت ۴۳ هزار هکتار در سال ۱۳۸۵ برابر مصوبه شماره ۲۷۶ شورای عالی حفاظت محیط زیست به منطقه حفاظت شده ارتقا یافته است، این منطقه در جنوب شهرستان قروه واقع شده و پذیرای گونه های مختلف جانوری مانند پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و آبزیان بوده و گونه شاخص منطقه کل و بز است؛ چشمه های پر آب و جوشان با ارزش و مذهبی و امام زاده موجود در منطقه از ارزش‌های فرهنگی و گردشگری این منطقه محسوب می‌شود.

شناسه خبر 85000