شناسه خبر:85033
1403/5/1 16:55:28
معاون مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس:

خاطرات و برش‌های کلی در کتاب «آن شش ماه» ارزشمند است

معاون مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: کتاب «آن شش ماه» به سبب اصول و فرمول دفاع همه‌جانبه با ذکر حوادث، خاطرات و برش‌های کلی، ارزشمند بوده و حق آن ادا شده است.

محمدجواد اکبرپور ظهر روز دشنبه در آیین رونمایی از کتاب «آن شش ماه» کارنامه تاریخی استان در انقلاب و دفاع مقدس که در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد، اظهار کرد: امام راحل فرمودند باید با سعه صدر اصول و فرمول خاص دفاع همه‌جانبه را استخراج کنیم که ثمره واقعی آن باید تشکیل بسیج 20 میلیونی باشد؛ یعنی انتشار این اثر دیرهنگام بوده و ناظر بر همین اصول همه‌جانبه است.

وی بیان کرد: تاریخ نمی‌تواند خیلی از مسائل را بیان کند، چراکه حقیقت میدان، لشکر، عنصر نظامی و غیره که درحال جنگ است، عقبه و تفکری دارد و همه این موارد ناظر به همان سخن امام است.

معاون مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس عنوان کرد: کتاب «آن شش ماه» به سبب اصول و فرمول دفاع همه‌جانبه با ذکر حوادث، خاطرات و برش‌های کلی، ارزشمند بوده و حق آن ادا شده است.

پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در همدان نیز در این مراسم اظهار کرد: در ابتدا قرار بود تا فقط نقش سپاه بیان شود، اما با توجه به جمع‌آوری اسناد، پنج مقطع تعیین و تبیین شد که هر مقطع با مسئولیت شخصی انجام گرفت؛ مقطع دوم با مسئولیت سردار شهیدهمدانی، مقطع سوم برادر کیانی، مقطع چهارم سردار علی شادمانی و مقطع پنجم سردار شهید حاج‌میرزامحمد سلگی پایه‌ریزی شد.

وی بیان کرد: جلسات برای تهیه مقاطع کتاب از سال 80 شروع شد و تا سال 84 ادامه داشته است. «آن شش ماه» ماحصل حضور سپاه همدان بوده و جدای از نقش بی‌بدیل سپاهیان همدان در خنثی‌سازی کودتای پایگاه شهید نوژه، حضور در کردستان، قبل از شروع دفاع مقدس با شرارت‌های دشمن در سرپل ذهاب و قصر شیرین است که حضور نیروهای سپاه استان محسوس بود.

پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در همدان عنوان کرد: با شروع دفاع مقدس جرقه اصلی و عملیات سد و ممانعت توسط رزمندگان همدان در سر پل ذهاب انجام گرفت که طبق فرموده سردار محسن رضایی، نقش رزمندگان همدان در دو زمان قابل بررسی و بی‌نظیر است؛ یکی در شروع دفاع مقدس در منطقه سر پل ذهاب و دوم در پایان جنگ در عملیات مرصاد، همدانی‌ها به‌عنوان عنصر اصلی باعث جلوگیری از سقوط کرمانشاه شدند.

وی با اشاره به بخشی از نقش رزمندگان همدان در دوران دفاع مقدس، افزود: در آن شش ماه تیپ سوم شهیدقهرمان به فرماندهی امیر جوادی سیلی اصلی را در منطقه جنوب با عملیات نصر به صورت دشمن زدند؛ نخستین عملیات زرهی ایران در دفاع مقدس که به‌منزله فروپاشی یگان‌های زرهی دشمن در منطقه جنوب بود و به آرزوی خود در تصاحب اهواز نرسید. در هفته نخست جنگ 12 فروند هواپیمای دشمن ساقط شد و همدانی‌ها میزبان بیش از 30 هزار نفر از معارضین جنگی بودند و رزمندگان سپاه در 6 محور سوسنگرد، سرپل ذهاب، آبادان، مهران، خرمشهر و مریوان خوش درخشیدند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان نیز با بیان اینکه دانش‌نامه استان همدان رونمایی می‌شود، گفت: این دانش‌نامه متقن‌ترین سند تاریخی استان است که تمام پیشکسوتان دوران دفاع مقدس همدان برای تهیه آن همکاری کردند.

سردار مهدی ظفری اظهار کرد: شکوه مجالس به کثرت آدم‌های حاضر در آن نیست، بلکه به افکار و اندیشه‌های افراد بوده و این مجالس نیز مجلس شهدای زنده است.

وی بیان کرد: باید به سمت ایجاد ظرفیت برای جوانان حرکت کنیم و در این اجتماع و دنیای امروز از خود بپرسیم چقدر در این زمینه موفق بودیم؛ خیلی اوقات تشکیلات‌ شروع به اقدامات فرهنگی می‌کنند، اما وضعیت جامعه ما امروز این‌گونه است و نباید غفلت کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با اشاره به کتاب «آن شش ماه»، عنوان کرد: محتوای این کتاب اندیشه تمام رزمندگان استان همدان است و حاصل دقت جمعی در استان همدان بوده؛ این کتاب شش ماه از دفاع مقدس را روایت می‌کند، شش ماه یعنی بسیج عمومی جامعه که بتوانند دشمن را سلب کنند و مانع حرکت دشمن شوند.

ظفری با تأکید بر اینکه این کتاب از سندهای قطعی دوران دفاع مقدس برای مراجعه است، افزود: در این شش ماه دوران دفاع مقدس با محوریت رزمندگان همدان، از پیشروی دشمن در جبهه‌هایی همچون سر پل ذهاب ممانعت شد؛ در این کتاب نگاه و اعتقاد به استراتژی در دفاع مقدس دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه دانش‌نامه استان همدان متقن‌ترین سند تاریخی استان است که همه پیشکسوتان در آن مشارکت داشتند، گفت: این دانش‌نامه به‌زودی رونمایی می‌شود، ضمن اینکه این کتاب محل رجوع بسیاری از کارهای تحقیقاتی خواهد بود.

* 20 مستند از شهدای همدان تولید شد

مشاور فرمانده سپاه استان و دبیر اجرایی کنگره هشت هزار شهید استان همدان نیز در این مراسم اظهار کرد: در آن شش ماه دوران دفاع مقدس سازمان، تجهیزات و سلاح مناسبی نداشتیم؛ گاهی تعداد سلاح به اندازه نفرات نبود و گاهی رزمندگان اعتراض می‌کردند که سلاحشان خشاب ندارد و یا غیره.

سردار مهدی فرجی بیان کرد: برای شهدای فرمانده و شهدای مظلوم بسیجی و سرباز مستندهایی تهیه می‌شود که تاکنون کار 20 مستند آغاز شده و تا هفته آینده تعدادی از آن‌ها رونمایی می‌شود؛ فیلم خواهر دباغ توسط صداوسیما تولید خواهد شد.

وی با بیان اینکه فیلم شهیدقهاری برای جشنواره فجر تولید و آماده می‌شود، گفت: برای فیلم شهیدهمدانی نیز جلساتی برگزار شده و به‌زودی مستند آن تهیه می‌شود.

مشاور فرمانده سپاه استان با بیان اینکه هر پیشنهاد و مشورتی در مورد توجه به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را می‌پذیریم، افزود: مخزن اسناد خوبی را در کنگره ایجاد کردیم و آثار شهدا را در آن نگهداری می‌کنیم که ازجمله آن‌ها کیف کار شهیدچیت‌سازیان و شهیدصوفی است.


منبع: خبرگزاری تسنیم

شناسه خبر 85033