شناسه خبر:85063
1403/5/2 13:16:24

معاون معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: پاک‌سازی رودخانه‌ قره‌سو برای مقابله با پشه آئدس، توسط این شرکت در حال انجام است.

 تب دنگی عفونتی است که توسط ویروس دنگی ایجاد می‌شود. پشه‌ها عوامل منتقل‌کننده این ویروس هستند. تب دنگی به‌عنوان «تب استخوان‌شکن» نیز شناخته می‌شود، چرا که به دلیل درد شدید حاصل از آن بیمار تصور می‌کند استخوان‌هایش در حال شکستن هستند. برخی نشانه‌های تب دنگی عبارت‌اند از تب، سردرد، حساسیت‌های پوستی مشابه سرخک و درد در ماهیچه‌ها و مفاصل...خوشبختانه این پشه هنوز در استان کرمانشاه شناسایی نشده و تاکنون موردی از این بیماری توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مشاهده و اعلام نشده است.هر چند سرایت این بیماری از انسان به انسان قابل‌انتقال نیست و تنها از طریق نیش و گزیدن پشه آئدس انتقال می‌یابد اما تمهیدات لازم برای پیشگیری و وقوع این بیماری از سوی مردم و مسئولان باید در استان انجام شود.
پشه آئدس اگر ناقل باشد سبب بیماری تب دنگی می‌شود، بنابراین برای اینکه در امان باشیم بهترین راه پیشگیری از تکثیر این نوع پشه در محیط زندگی‌مان است.بهترین مکان برای تجمع و تکثیر حشرات از جمله پشه آئدس؛ آب‌های راکد است.برای کاهش تکثیر پشه آئدس در محل زندگی باید حواسمان به ظروف رها شده در حیاط خانه، قوطی و گلدان‌هایی که در آن‌ها آب جمع می‌شود و لاستیک‌های بدون استفاده که امکان مانده آب در آن هست، باشد.درب بطری‌ها، چاله‌ها، سطل آب زیر کولر و ظروف آب پرندگان و حیوانات خانگی بهتر است هر روز خالی و تمیز شود.درب و پنجره‌های خانه با توری‌های ریز بپوشانیم تا مانع ورود حشره به داخل خانه شود.هنگام سفر جاهایی چادر بزنیم که از آب‌های راکد به‌دور باشیم، همچنین از پشه‌بند و لباس‌های آستین‌بلند و شلوار استفاده کنیم، از افشانه و قلم دافع حشرات برای پوست دست‌وپا استفاده کنیم.
درکنار رعایت بهداشت فردی، وظایفی هم برای دستگاه‌ها و نهادهای مختلف برای جلوگیری از تکثیر پشه آئدس تعریف شده است.

افشین یگانه، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه، جمع‌آوری به‌موقع پسماند از سطح استان، شست‌وشوی مداوم مخازن زباله، جلوگیری از ایجاد شیرابه در این مخازن، پاک‌سازی جوی‌ها و کانال‌هایی که آب‌های راکد در آن‌ها وجود دارد را به منظور جلوگیری از تکثیر پشه آئدس، در قالب وظایف شهرداری‌ها و همچنین پاک‌سازی آب‌های ساکن در رودخانه‌های آبشوران، چم‌بشیر و قره‌سو را در حیطه وظایف آبفا و آب منطقه‌ای عنوان کرد.
علی مرادی، معاون معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه دراین‌رابطه  گفت: شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه جمع‌آوری زباله‌های را از رودخانه قره‌سو آغاز کرده است.

وی با اشاره به خطرات زیست‌محیطی زباله‌های رودخانه قره‌سو، تصریح کرد: رودخانه قره‌سو باتوجه‌به ورود پساب و پسماندهای شهری تبدیل به یکی از معضلات کلان‌شهر کرمانشاه شده است.

معاون معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: پاک‌سازی رودخانه‌ قره‌سو برای مقابله با پشه آئدس در راستای جابه‌جایی پسماندها، توسط این شرکت در حال انجام است تا شهرداری پسماندها را حمل کند.

شناسه خبر 85063