شناسه خبر:85139
1403/5/3 16:13:19

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رزن گفت: 20 هزار هکتار از اراضی این شهرستان و همچنین شهرستان درگزین در مناطق بحرانی آتش‌سوزی قرار دارد.

ناصر محققی روز چهارشنبه با بیان اینکه 20 هزار هکتار از اراضی این شهرستان و همچنین شهرستان درگزین در مناطق بحرانی آتش‌سوزی قرار دارد، اظهار کرد: از ابتدای روزهای گرم سال تاکنون سه فقره آتش‌سوزی به وسعت دو هزار متر مربع در اراضی ملی شهرستان‌های رزن و درگزین رخ داده و بیشتر این آتش‌سوزی‌ها با حضور به‌موقع یگان حفاظت منابع طبیعی و کمک مردم مهار شدند.

وی اضافه کرد: بیشتر آتش‌سوزی‌ها در شهرستان‌های رزن و درگزین مربوط به اراضی کشاورزی و گندم‌زارها است که بخشی از این آتش‌سوزی‌ها به‌علت اختلافات شخصی رخ داده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رزن و سرپرست نمایندگی این اداره در شهرستان درگزین با بیان اینکه گندم در مناطق رزن و درگزین دیرتر از سایر شهرستان‌ها برداشت می‌شود، گفت: به‌تازگی نیز گندم‌زارهایی در روستای «سورتجین» طعمه آتش شدند که سهوی یا عمدی بودن آن هنوز مشخص نیست.

محققی ادامه داد: جارسوزی و آتش زدن پس‌چر محصولات تاکنون رخ نداده که علت آن ورود و اخطارهای دادستانی، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در این زمینه است.

وی بیان کرد: اراضی زیر پوشش منابع طبیعی رزن و درگزین 75 هزار هکتار است که 55 هزار هکتار آن در مناطق بحرانی قرار ندارد؛ چراکه چرای دام این مناطق را خالی از علوفه کرده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌های رزن و درگزین افزود: همکاری و تعامل مردم با منابع طبیعی برای مهار آتش و پرهیز از آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی بسیار مطلوب است، چراکه آن‌ها می‌دانند درصورت سرایت آتش به مراتع، خرید و تهیه علوفه با توجه به قیمت بالای آن، سخت و دشوار است.

محققی یادآوری کرد: به دنبال جنگل‌کاری دست‌کاشت در اراضی رزن و درگزین، 180 کیلومتر آتش‌بر با همکاری مردم این دو شهرستان ایجاد شد.

وسعت اراضی ملی استان همدان 660 هزار هکتار است و تاکنون 340 هکتار از اراضی ملی طعمه آتش شدند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 85139