شناسه خبر:85148
1403/5/4 08:09:20

فرودگاه همدان را می‌توان یکی از با سابقه‌ترین فرودگاه‌های ایران دانست؛ اگرچه این فرودگاه نخستین پروازهای خود را سال 1317 تجربه کرد، اما برای ادامه حیات تا به امروز که فقط 14 سال باقی مانده تا صدمین سالگرد تولد خود را جشن بگیرد، فرازوفرودهای بسیاری را گذرانده است و در بیشتر مواقع با وجود داشتن زیرساخت کافی و به‌روز، با چراغ نیمه‌روشن فعالیت کرده است.

البته در ادوار مختلف برای رونق فرودگاه همدان اقداماتی شد؛ از فعالیت شرکت سیاحتی علیصدر و متضرر شدن آن تا برقرار شدن گاه و بی‌گاه برخی پروازها و این چندسال اخیر که به هر زحمتی بود پروازهای حج در فرودگاه همدان بر زمین نشست و مبدأ و مقصد سفر حجاج همدانی و کردستانی شد.

اما این‌روزها خبرهایی روی صفحات رسانه‌ها در حوزه حمل‌ونقل منتشر می‌شود که فارغ از مسابقه دفاتر نمایندگان مجلس برای منتسب کردن آن‌ها به خود، می‌تواند چشم‌انداز خوبی را برای آینده حوزه حمل‌ونقل مسافر و بار در استان همدان ترسیم کند؛ اینکه پروازهای همدان- مشهد- تهران راه‌اندازی خواهد شد از یک‌سو و از سوی دیگر راه‌اندازی پرواز همدان نجف و بغداد، بارقه‌های امید را برای فعال شدن این فرودگاه روشن می‌کند. اینکه از نمایندگان مجلس گرفته تا شهرداری و به‌ویژه بخش خصوصی پای کار آمده‌اند تا این اتفاق خوب رقم بخورد، بسیار مبارک بوده، اما واقعیت این است که در کنار تلاش برای راه‌اندازی پروازها، برنامه‌ریزی برای ماندگاری آن‌ها یک موضوع مهم است که نباید آن را نادیده گرفت. ایجاد مزیت سفر با هواپیما برای مردم همدان از یک‌سو و از دیگر سو طراحی رویدادهای گردشگری و فرهنگی به همراه تبلیغات پُربسامد، باعث ماندگاری امکان سفرهای هوایی در همدان خواهد بود.

تکمیل حمل‌ونقل ریلی همدان از دیگر موضوعاتی بوده که طی دو سه ماه اخیر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است و مدیرکل راه‌آهن غرب کشور از اضافه شدن قطار پنج‌ستاره به ناوگان ریلی استان و افزوده شدن روزانه یک رام قطار همدان مشهد به ظرفیت مسافربری قطار استان گفته؛ این خبرها خوب است، اما دو نکته مهم نیز در حوزه حمل‌ونقل ریلی استان باید مد نظر قرار داد؛ نخست اینکه سیستم فروش بلیت قطار به‌گونه‌ای است که هرچقدر هم به ظرفیت مسافری قطار غرب کشور اضافه کنند، مردم این منطقه کمتر می‌توانند از آن بهره ببرند، چراکه آژانس‌های مسافرتی تهران بیشترین ظرفیت بلیت را خریداری کرده و بازهم دست مردم از سهم سفر خالی می‌ماند! در کنار معضل گردنه‌گیری آژانس‌های تهرانی باید به وضعیت اسفناک ایستگاه قطار همدان هم اشاره کرد؛ این مجموعه نه سالن انتظار مناسبی دارد و نه مسیر دسترسی استاندارد و ایمنی، بنابراین به نظر می‌رسد مسئولان در کنار رایزنی برای ارتقای کمیت و کیفیت قطار، به موضوع لزوم تسریع در تکمیل پروژه ایستگاه قطار و مسیر دسترسی آن نیز توجه کنند.

شناسه خبر 85148