شناسه خبر:85154
1403/5/4 12:54:11

وقتی آخرین فیلم را از خود می‌گرفتند، نمی‌دانستند که این بار اسماعیل، ابراهیم‌وار به دل آتش می‌زند تا آتش بی‌احتیاطی عده ای، بلای جانش شود.

ساعت حوالی ۱۰ صبح است، گزارش می‌رسد در عرصه های طبیعی روستاهای "لاین" و "کانی گشه" بخش موچش شهرستان کامیاران، آتش‌سوزی شده و تیمهای یگان حفاظت و نیروهای منابع طبیعی راهی منطقه می شوند.

آتش همراه فصل گرم سال در عرصه های طبیعی و بیشترین دلیل آن هم عامل انسانی است؛ یعنی گردشگر، کشاورز، چوپان و من و شما شهروند عادی بعد از اینکه یک چای می خوریم یا غذایی گرم می کنیم، آنقدر سرگرم کار و تفریح خودمان می شویم که یادمان می رود، خاکستر بر جای مانده را سرد کنیم تا آتش زیر آن به جان طبیعت نیفتد.

این بار هم دلیل آتش سوزی همین بود، فرد یا افرادی بعد از اینکه آتش کوچکی روشن کرده بودند، آن را کامل و یا حتی اصلا خاموش نمی‌کنند و نتیجه اش می شود آتش بزرگی که ۲۰ هکتار از عرصه های طبیعی کوههای لاین و کانی گشه را می بلعد و اژدهاوار پیش می رود.

آتش که به جان طبیعت کردستان می افتد، خاموش کردنش سخت می شود چون صخره های سخت گذر مانعی برای تردد ماشینهای اطفای آتش است و برای همین گروهها پیاده به سمت مناطق آتش گرفته می روند.

پارسال که سطح بیش از ۳۰۰ هکتاری جنگلهای بلوط مریوان در آتش سوخت، درختان و جانداران قربانی شدند و امسال در سطح ۲۰ هکتاری عرصه های طبیعی کامیاران، یک انسان جانش را از دست داد تا شاید آب سردی بر حافظه تاریخی تمامی افرادی شود که طبیعت را تنها برای تفریح می خواهند و از آتشی که برای دورهمی های خود روشن می کنند، شعله ای برای هیزم آماده سوختن طبیعت، فراهم نکنند.

"اسماعیل کریمی" نام آشنای این روزهای کردستان است، جنگلبانی که در آخرین ماموریت خود تا عمق جانش سوخت تا بتواند آتش طبیعت را مهار کند و با سوختگی شدید (گفته می شود ۱۰۰ درصد) با بالگرد اورژانس به بیمارستان کوثر سنندج اعزام شد و آخرین نفس هایش را به مرگ باخت.

او که برای مهار آتش با دستگاه دمنده به دل آتش زده بود، در محاصره می افتد و همراهانش می گویند، تا برسند خیلی دیر شده بود و اسماعیل در دل گلستانی که در آتش بی توجهی به حلقه آتش تبدیل شده بود، سوخت. او نزدیک به ۲ روز در بیمارستان کوثر سنندج با مرگ جنگید.

استاندار کردستان در پی شهادت جنگلبان اسماعیل کریمی، این حادثه غم انگیز را به خانواده آن مرحوم و کارکنان منابع طبیعی تسلیت گفت.

کاهش ۲۴ درصدی آتش سوزی مراتع و جنگل ها

تلاش کسانی مانند اسماعیل کریمی برای آگاه سازی مردم، باعث شد در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، آتش سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌های استان کمتر شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در این رابطه گفت: امسال از ابتدای فصل گرما تاکنون، ۵۴ فقره آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها در استان روی داده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، از لحاظ تعداد، ۲۴ درصد کمتر است.

بهزاد شریفی‌پور اظهار کرد: در سال جاری طی ۵۴ مورد آتش‌سوزی، بیش از ۴۱۴ هکتار از مراتع و جنگل‌های استان درگیر آتش شد، در حالیکه سال گذشته در همین مدت این عدد، ۷۰ فقره و هزار و پنج هکتار بود.

وی با اشاره به اینکه امسال از نظر مساحت، مناطق درگیر آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان ۵۹ درصد کاهش داشت، افزود: بیشترین تعداد حریق در شهرستان بانه ۱۳ فقره آتش سوزی جنگل طبیعی به مساحت ۱۷ هکتار، ۲ فقره مرتع به مساحت ۱.۵ هکتار و یک فقره به مساحت یک هکتار اراضی جنگلی اتفاق افتاد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: بیشترین مساحت مناطق درگیر حریق مربوط به شهرستان مریوان به مساحت ۱۱۵ هکتار بود و شهرستان بیجار تا کنون حریقی گزارش نشده است.

شریفی پور ادامه داد: معرفی سامانه ۱۵۰۴ و ۱۳۹ به کشاورزان، برگزاری کلاس های آموزشی متعدد در زمینه حریق، استفاده از تریبون نماز جمعه برای آگاه سازی جامعه، جذب دهیاران، اختصاص تجهیزات فردی و گروهی به دهیاران و جوامع محلی، پخش تراکت و صفحه های آموزشی در بین روستاییان و جذب تراکتور داران برای ایجاد آتش بر در مواقع حریق، از دلایل کاهش آتش سوزی‌ها در سال جاری بوده است.

وی اضافه کرد: این اداره کل با عقد قرارداد با جوامع محلی حدود ۴۰ کیلومتر آتش بر در مناطق حساس به حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی ایجاد کرده که در گسترش آتش سوزی بسیار موثر بوده است.

مدیر کل منابع طبیعی آبخیزداری کردستان یادآور شد: برقراری کشیک های مداوم و دیده بانی در مناطق مختلف از جمله اقدامات این اداره کل در رابطه با پیشگیری از حریق و تسریع در اطفا آتش‌سوزی‌های به وجود آمده در مناطق حوزه استحفاظی نیز از دیگر علل کاهش سطح و تعداد آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی بوده است.

شریفی پور افزود: مناطق دارای پوشش گیاهی متراکم، با کوچکترین بی احتیاطی باعث آتش سوزی و ضرر و زیان جبران ناپذیری به منابع طبیعی می شود.

 

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد؛ در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می کنند.

شناسه خبر 85154