شناسه خبر:85166
1403/5/4 13:23:15

طلاق، کلمه‌ای تلخ و پرتکراری که این روزها می‌شنویم اما پای حرف راویان طلاق کم‌تر نشسته‌ایم؛ این بار می‌توانیم شاهد طلاق آدم‌هایی باشیم که سن و سال برایشان مهم نیست و فقط به‌دنبال رهایی هستند که مرثیه‌ای هم به‌دنبال دارد.

طلاق گرفتند! دو کلمه‌ای که در شهرهای شلوغ و پر از هیاهو امروز بسیار بیشتر از قبل شنیده می‌شود اما بدون آنکه دلایل زن و شوهر شنیده شود. کتاب ناداستان «مرثیه‌ای بر یک رهایی» با 10 روایت از آدم‌هایی که خودشان طلاق را تجربه کرده‌اند یا از نزدیک شاهد طلاق اطرافیان بوده‌اند، آمده است تا به موضوع طلاق بپردازد.

«مرثیه‌ای بر یک رهایی»، روایت انسان‌هایی است که با طلاق، مرگ عشق را رقم‌ زده‌ و آن را با تمام وجود حس کرده‌اند. روایت کسانی است که روزگاری با هزار امید و آرزو به هم پیوند خوردند؛ اما زندگی‌شان به جایی رسید که مجبور شدند تیشه بردارند و ریشۀ خودشان را از هم سوا کنند تا رها بشوند.

آزاده جهان‌احمدی؛ نویسنده و منتقد ادبی دبیر این مجموعه است. روایت‌های این اثر در مجموع کوتاه و خطی است به غیر از آخرین روایت که کلیشه‌ای است و نویسنده سعی کرده با نگاهی پدرانه تذکر دهد که بخشی از عوامل طلاق در زنان و مردان به حوادثی که پدران و مادران در دوره کودکی و نوجوانی برای فرزندان رقم زده‌اند، برمی‌گردد. در روایت آخر که برای حسام آبنوس است، خواننده به دفعات با جمله تکراری من پدر فرزندی هستم، مواجه می‌شود. اما باقی روایت‌ها خواندنی هستند البته به لحاظ ادبی و پرداخت جای کار دارد اما از نظر سوژه جذاب‌اند. مهم‌ترین دلیل خواندنی شدن این اثر هم بعد از بدیع بودن سوژه، روایت‌های ساده و صادقانه است البته در این روایت‌ها اصالت راویان حفظ شده است.

روایت‌ها در شناخت آدم‌هایی که طلاق گرفته‌اند کمکی نمی‌کند، به‌ویژه در روایت‌هایی که نویسنده شاهد طلاق اطرافیان بوده است. در بین این روایت‌ها ما شاهد دلایلی چون مشکلات خانوادگی در دوران کودکی و نوجوانی، ازدواج‌های سنتی و بدون شناخت و... هستیم. اما روایت «تا ثریا» از سمیه جمالی که روایت طلاق مادر شوهر و پدرشوهرش بعد از سال‌ها زندگی و با داشتن نوه است، یکی از روایت‌های پرکشش و خواندنی است.

دبیر مجموعه در مقدمه اینطور آورده که «آنچه مقابل دیدگان محترم و شریف شما قرار دارد، با وجود تلاش صاحب این قلم و نویسندگان محترم به مجموعه‌ای روایی تام و تمام تبدیل نشده است...» یعنی خواننده را آماده می‌کند که برخی از متن‌ها در ساحت داستان کوتاه باقی بماند و به مرزهای تعریف دبیر مجموعه از «روایت» نرسد. این اثر سال جاری از سوی نشر مهرستان با قیمت 125 هزار تومان روانه بازار شده است.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 85166